Rebel Wolves heeft, samen met uitgever Bandai Namco Entertainment, een uitgebreide gameplay-onthulling gedaan van The Blood of Dawnwalker. Deze presentatie biedt een eerste blik op hoe spelers de avonturen van hoofdpersonage Coen kunnen ervaren, inclusief traversal, gevechten en magische skills.
De presentatie bracht de fictieve regio Vale Sangora tot leven, een uitgestrekte en gevarieerde omgeving vol met moerassen, torenhoge bergen en verlaten ruïnes. De grootste stad in het gebied, Svartrau, biedt een contrast tussen dag en nacht. Overdag lijkt het een ‘bruisende’ (valt mij nog tegen) middeleeuwse stad, maar na zonsondergang komt de ware aard van het vampierregime naar boven. Spelers kunnen invloed uitoefenen op het gedrag van inwoners afhankelijk van hun keuzes en acties.
Directionele gevechten… gaat dat goed?
The Blood of Dawnwalker introduceert een directioneel gevechtssysteem, waarin timing essentieel is (net als dat we bij Kingdom Come: Deliverance zagen). Spelers moeten de bewegingen van vijanden observeren, blokkeren en tegenaanvallen plannen voor filmische, intense confrontaties. Coen heeft overdag toegang tot traditionele wapens zoals zwaarden en runenmagie, terwijl hij ’s nachts gebruik maakt van vampierkrachten zoals Shadowstep, waarmee hij zich snel over daken verplaatst.
Hoofdpersonage Coen is een Dawnwalker: deels mens, deels vampier. Deze dualiteit biedt unieke gameplay-mogelijkheden maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals Coens bloeddorst die ’s nachts sterker wordt. Spelers moeten actief beslissen hoe ze deze bloeddorst beheersen—door bloed van vijanden, onschuldigen of dieren te drinken, of door speciale bloedampullen te gebruiken. Verwaarlozing van deze honger kan leiden tot zwakte en zelfs desastreuze gevolgen voor het verhaal, zoals het overlijden van belangrijke personages.
Pre-bèta (alpha?)
De getoonde beelden zijn afkomstig uit een pre-bètaversie op pc en zijn bewust niet nabewerkt om een eerlijk beeld van de huidige staat van ontwikkeling te geven. Rebel Wolves wil hiermee transparantie bieden aan spelers over de voortgang van het project. Dat is een groot compliment waard!
Toch maak ik mij ergens een beetje zorgen over de game. Alles heeft bijna een 1-op-1 gevoel van The Witcher 3 en ziet er eigenlijk uit als een bèta van die game terwijl het in 2015 uit kwam. De camera staat ook echt dichtbij op het personage. Het combat systeem werkte voor first person met Kingdom Come: Deliverance, maar dit ziet er nogal chaotisch uit en ook niet gemaakt voor meerdere vijanden tegelijkertijd (hoewel je dit wel in de video te zien krijgt). De graphics kunnen nog opgepoetst worden, maar de game moet volgend jaar al uit komen. Ik kan natuurlijk niet weten hoe snel ze dit allemaal ontwikkelen en hou oud de huidige build is, maar er is best flink wat werk aan de winkel.
The Blood of Dawnwalker verschijnt in 2026, maar het zou mij niet verbazen als ze nog tijd nodig hebben tot 2027 om te gaan verfijnen en er voor te zorgen dat de game echt als anno 2026 voelt.