Een abonnement waarbij je gedurende je lidmaatschap meer games kunt spelen dan je eigenlijk aankunt. Je zou zeggen dat dit niet heel bevorderlijk is voor de verkoop van games, maar niks is minder waar.

De Game Pass zal bij velen vooral bekend staan als ‘die service die je backlog veel te groot maakt’. Voor een vast bedrag per maand kun je ruim 100 verschillende titels spelen. De noodzaak om dan nieuwe games te kopen lijkt ons dan niet zo hoog en games die in Game Pass zitten al helemaal niet. Niks is echter minder waar. Hoe vreemd ook, Game Pass lijkt juist fantastische reclame te zijn en zorgt juist voor meer verkopen van games.

Neem bijvoorbeeld de kleine game Descenders. Deze titel is al door ruim 600.000 verschillende gamers gespeeld. De maker van deze game, Mike Ross, zegt dat ze dit juist aan de Game Pass te danken hebben.

Klinkt als totale bullshit, nietwaar? Vreemd genoeg is het wel waar. Het verraste mij ook. Deel uitmaken van Xbox Game Pass betekent in feite gewoon dat je game constant uitgelicht wordt. Je game wordt telkens in het dashboard getoond en mensen zien dat dus elke dag weer. Vandaar dat we gedurende de startmaand, zonder kortingen of iets dergelijks, onze verkoop hebben zien verviervoudigden en dat deze nu gestabiliseerd is op, pak hem beet, drie keer zoveel. Het is gewoon reclame. En nu vraagt Xbox: “Oh, mogen we Descenders in meer Xbox Game Pass advertenties tonen?”. Ja, dat mag! Abso-fucking-luut!

Mike Ross

Microsoft zei eerder al dat de Game Pass voor een boost in de verkoop van games zorgt, maar het is wel lekker als dit dan ook door ontwikkelaars bevestigd wordt. En wie nog niet van Descenders gehoord had, check nog even deze trailer.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties