G2A is en blijft een bedrijf met op zijn minst gezegd een wazige reputatie. De manier waarop zij hun verkopers toelaten om ‘criminele’ handel aan de man te brengen en niet verantwoordelijk willen zijn voor de gevolgen, blijft iets waar je op zijn minst je vraagtekens bij zou moeten zetten. De afgelopen maanden zijn ze weer in opspraak.

G2A vaart wel bij het simpele feit dat veel mensen, ongeacht de reputatie van een bedrijf, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Je zou het kunnen vergelijken met handel kopen die van de vrachtwagen is afgevallen en in die winkel te koop ligt. De verkoper wast zijn handen in onschuld en vindt zich niet verantwoordelijk voor de herkomst van het spul. Ikzelf ga voor die paar euro dit soort praktijken niet steunen en daarnaast het risico lopen op een ban.

Waar G2A ook problematisch voor is, zijn de indie ontwikkelaars. Kleine studio’s die moeten sappelen om een leuke game aan de man te brengen met vaak hele kleine of totaal ontbrekende winstmarges. In juli hebben een aantal van die indie ontwikkelaars G2A in de etalage gezet en aangegeven dat ze nog liever hebben dat hun games via piratensites worden gedownload dan dat ze via G2A verkocht worden. Deze hele situatie is ontstaan omdat ontwikkelaar Mike Rose een tweet over G2A de wereld in had gestuurd dat zij actief, via zwaar gesponsorde ads op Google, de kleine ontwikkelaars buiten spel probeerde te zetten. De gewraakte advertenties gericht op specifieke games werden zo altijd boven de links van de eigen ontwikkelaar geplaatst, iets wat niet uitgeschakeld kan worden. Dit is natuurlijk een nekslag voor deze kleine ontwikkelaars met een klein budget.

Andere ontwikkelaars volgden Mike waarbij Rami Ismail aangaf dat het teveel tijd kost om onechte code aanvragen te onderzoeken en het geld daarvan terug te halen. Want daar gaat het hier dan over.

Al die codes die je via G2A koopt, zijn van een afkomst die slecht te traceren is. Gekochte codes die via een gestolen credit card zijn aangeschaft of van ontwikkelaars zijn afgetroggeld onder valse voorwendselen en die dan, zonder dat die ontwikkelaar daar ooit geld van ziet, op de markt komen. Dat geld terughalen bij een credit card maatschappij is tijdrovend en lastig.

G2A wilde de schade beperken en gaven al snel in een verklaring aan dat zij ‘de ontwikkelaars 10 keer het bedrag wat zij verloren waren, terug zouden betalen’, zolang de ontwikkelaar dit kon bewijzen. Ook gaven zij aan dat ze altijd open staan voor discussies. De Google ads zouden een foutje zijn maar voegde daar ook aan toe dat niemand het effect van deze campagnes kan voorspellen.

Toch laten zij nu eindelijk, na het jaren toegelaten te hebben, merken dat ze er iets aan willen doen. Ze hebben het voorstel gedaan om samen met deze ontwikkelaars een key blocker te ontwikkelen. Ze omschrijven deze blocker als volgt:

  • Jij, de ontwikkelaar, hoeft alleen geverifieerd te worden. Je hoeft alleen te bewijzen dat jij uit naam van de studio werkt zodat we bedriegers kunnen vinden. Zodra je identiteit is bevestigd, heb je toegang tot twee onderdelen.
  • Het eerste onderdeel is de Review code. Als jij codes genereert die naar verschillende bronnen voor reviews worden uitgezonden dan kan je deze codes in een bepaald deel plakken en die codes worden dan geblokt op de marktplaats.
  • Wil iemand zo’n code verkopen dan ziet het systeem dat en krijgt de verkopen bericht dat de code is geblokkeerd.
  • Het tweede onderdeel is de Giveaway. Dit paneel werkt op dezelfde manier.

Nu is bekend geworden dat 19 studio’s zich bij G2A hebben gemeld met interesse in dit systeem. Hoe meevoelend dit ook lijkt te zijn, het hangt wel af van die ontwikkelaars of die tool überhaupt ontwikkeld wordt. Terwijl in de normale wereld G2A, als verantwoordelijke voor zijn systeem, zelf het initiatief zou moeten nemen om dit soort praktijken te voorkomen door het maken van tools waardoor het systeem waterdicht zou worden.

Charlie Cleveland, de oprichter van Subnautica ontwikkelaar Unknown Worlds liet zijn ervaringen met G2A horen.

Mike Rose heeft gelijk. Het is voor spelers beter om codes via het piratencircuit te pakken dan via G2A. Wij hebben 30.000 dollar betaald om de valse credit card transacties te vinden die door G2A zijn veroorzaakt. Dus G2A, als je echt de daad bij het woord wil voegen, betaal ons dan 300.000 dollar.

Cleveland vind het ook onzin dat G2A aangeeft dat het duur is om de eerder genoemde blocker te ontwikkelen.

Het is echt een lulverhaal dat de ontwikkeling van deze tool duur zou zijn. Het is ook verdacht dat zij de ontwikkelaars die niet willen dat hun games op G2A verkocht worden, onder druk worden zetten op deze manier. Het is alsof zij bang zijn voor de reacties van spelers die hun schemerige manier van werken niet begrijpen.

Het is ook onzinnig om de bal bij de ontwikkelaars te leggen om deze tool te laten ontwikkelen terwijl G2A winst maakt door deze grijze markt en de credit card fraude.

Factorio ontwikkelaar Wube Software heeft G2A ook al een claim gestuurd maar zegt dat het bedrijf zeer traag reageert.

G2A heeft op de claim van Cleveland gereageerd en zegt dat het verhaal gewoon laster is. Cleveland heeft daarop laten weten dat het er op lijkt dat G2A gelijk heeft en zij niet de bron zijn van deze verkochte codes. Maar voegt daar wel aan toe dat ze daarna, tot nu aan toe, wel gewoon deze grijze markt codes verkopen. Cleveland geeft ook aan dat, alhoewel G2A niet verantwoordelijk is voor het Natural Selection 2 incident, de marktplaats wel een negatief effect heeft op Unknown Worlds.

Het blijft mij verbazen dat een bedrijf als G2A gewoon kan en mag blijven bestaan. Volgende week staan ze wederom met een grote business stand op de Gamescom. Voor hen is het gewoon business en is de winst belangrijker dan de schade die ze veroorzaken. En de kopers, die zal het een zorg zijn.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties