Tijdens een interview met het Official Xbox Magazine let Turn 10 een aantal leuke bijzonderheden horen over de komende Forza 7. Met name op het grafische vlak staat er wel wat te gebeuren.
Bill Giese, de Creative Director van Turn 10 liet weten dat Forza Motorsport 7 een dynamic image-based lighting systeem zal laten zien. Ook zullen er dynamische HDR luchten gecreëerd worden die je op de S en X zal kunnen gaan aanschouwen. Beide zaken kennen we al van Horizon 3.
Maar er is één technisch hoogstandje die alleen op de Xbox One X te zien zal zijn. Dat is het dynamic cube mapping die ervoor zorgt dat de auto’s beter ‘op hun plek’ komen te staan in de Forza wereld.
Dynamic cube mapping
Wat deze techniek doet (versimpeld uitgelegd) is zes verschillende 2D beelden te pakken en die in een kubus plakken. Als je dan midden in de kubus rondkijkt, zie je de wereld om je heen draaien. Het vereist dat bij elke frame de omgeving zes keer opgebouwd wordt. Dit vereist dus veel kracht van de console en daarom kan dit niet met de andere Xbox One consoles gedaan worden.
Ook komen er extra graphische verbeteringen zoals particle effects (het effect waarbij grote aantallen kleine 3D objecten worden gemaakt om bijvoorbeeld een explosie te tonen) en ambient occlusion (dit zorgt voor realistischere schaduwen) technieken. Ook het gras is voller en dus realistischer in beeld gebracht. Daarnaast is er veel aandacht voor de audio geweest.
“We willen dat de spelers de kracht van Forzo Motorsport 7 zien, horen en voelen. Bij alle 700 auto’s zal je de ruitenwisser en spiegels bijvoorbeeld horen trillen. We hebben de audio zo gebouwd dat je de auto zichzelf uit elkaar hoort trekken. Dit kan best beangstigend zijn maar het laat je auto en de game leven”, aldus Giese.
Op 3 oktober komt de game uit voor alle Xbox One consoles en het zal tevens volledig cross-play en cross-buy zijn met alle Windows 10 pc’s.