Microsoft is al tijden bezig om gaming geschikt te maken voor iedereen. De Adaptive Controller is hier een hartstikke mooi voorbeeld van. Playground Games komt nu met een volgende initiatief. Forza Horizon 5 krijgt gebarentaal tijdens de diverse tussenfilmpjes.

Playground Games is hier een behoorlijke poos mee bezig geweest samen met dove en slechthorende gamers. Zo leerden ze onder andere dat ondertitels lang niet altijd lekker werken voor dove en slechthorende mensen die van gebarentaal afhankelijk zijn. Dat was een flinke eyeopener voor het team dat zich realiseerde dat door gebarentaal toe te voegen aan hun game, nog meer gamers echt van deze game kunnen genieten.

We realiseerden ons dat dit een kans was om meer mensen van onze game te laten genieten. Dit zijn de cruciale voorwaarden die we moeten beschermen en behouden.

Games vereisen een aantal dingen om er volledig van te kunnen genieten. Verschillende gamers hebben verschillende behoeftes, verschillende uitdagingen.

Ik denk dat we nog een flinke tijd bezig zullen zijn om die uitdagingen voor iedereen op te lossen. De complexiteit van games, wat uiteindelijk hun kracht is, brengt ook een hoop complexe uitdagingen met zich mee waar wij als ontwikkelaars een oplossing voor moeten zien te vinden.

Mike Brown, Creative Director Forza Horizon 5

Ook bij Microsoft zelf zijn ze blij met de toevoeging van gebarentaal aan de game. Microsofts chief accessibility officer Jenny Lay-Flurrie zei bijvoorbeeld dat ze het niet jammer vindt dat ze doof is, maar dat mensen geen gebarentaal kennen. De toevoeging van acteurs die met gebarentaal vertellen wat er gezegd wordt betekent voor haar dat ze niet langer aan familieleden hoeft te vragen wat ze gemist heeft.

Cameron Akitt, een consultant die zich focust op mensen met beperkingen, legt uit dat voor veel dove mensen gebarentaal hun eerste taal is en dat het lezen van ondertitels erg vermoeiend voor hun kan zijn.

Voor hen is het erg vermoeiend dat ze geen toegang hebben tot hun voertaal. We zouden allemaal toegang moeten hebben tot dezelfde verhaalelementen. Anders krijgen we slechts het halve plaatje mee en ervaren we niet de volledige game. Met het toevoegen van gebarentaal krijgen wij dove en slechthorende mensen de toegang tot de volledige game ervaring.

Playground Games zet zo in elk geval een stap in de goede richting waarvan ik hoop dat andere ontwikkelaars deze zullen gaan volgen. Gamen moet voor iedereen een feestje zijn toch?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties