De current-gen zou de pracht en praal van ray tracing mogelijk maken. Helaas zien we die techniek nog niet heel veel verschijnen.
Vandaag kwam het bericht van Ubisoft dat met bij Far Cry 6 de ray tracing zal laten ten gunste van 60fps gameplay. Eerder deze week meldde Wccftech dat Far Cry 6 de ray tracing-functies zou beperken tot alleen de pc. In een verklaring die kort na het interview aan TechRadar werd verstrekt, bevestigde Ubisoft het nieuws en verklaarde dat ze de ray tracing zouden laten vallen voor de PS5- en Xbox Series X-versies van Far Cry 6 om 60FPS prioriteit te geven.
Dit is enigszins verrassend, aangezien Watch Dogs Legion, Ubisoft’s blockbuster van eind 2020, ray tracing ondersteunde op Xbox Series X. Ray tracing werd gebruikt in Watch Dogs Legion voor enkele indrukwekkende schaduw- en reflectiedetails en het werd zelfs aangeboden voor de Xbox Series S-versie van het spel, zij het met een veel lagere grafische stand. Watch Dogs Legion haalde echter nooit 60FPS op de current-gen consoles, en koos in plaats daarvan voor ray tracing en betere graphics. Bij Far Cry 6 is dat dus andersom.