Bij elk project hoort normaliter een goede evaluatie. Deze was bij Battlefield 2042 van EA niet heel mals.

Volgens EA zelf is BF2042 een ‘misser’ door de bugs en eigenlijk de gehele staat van de game. Niet alleen technisch maar ook qua diepgang. Het lijkt een beetje alsof wij als gamers weer eens lekker zijn gemaakt met trailers die niet overeenkomen met de gameplay uit de game (dat zagen we vorige keer met Cyberpunk 2077, hoewel dat vooral een technisch verhaal was). Laura Miele, de Chief Studios Officer van EA, geeft toe dat dat BF2042 niet aan de verwachtingen van de spelers voldeed en eigenlijk ook niet aan de verwachtingen van de studio zelf.

Eén van de redenen waarom de lancering van de game niet zo lekker liep is omdat het volgens haar ook last had van de lancering van Halo: Infinite. Niet alleen is Halo ook een game uit dezelfde categorie als BF2042, maar het hielp ook niet dat Halo ontzettend gepolijst was en BF2042 niet (volgens EA zelf). Tja, dat is natuurlijk een treurige conclusie om zelf te moeten trekken, maar ook bewonderingswaardig om toe te geven.

Er waren ook wat andere oorzaken van de prestatie van BF2042. Zo was het niet gunstig dat men halverwege de ontwikkeling bijna de hele game op praktisch een nieuwe engine moesten omzetten en dat COVID-19 roet in het eten gooide. Een meer opvallende uitspraak is er één die ik zelf vaak merk maar niet vaak vanuit de ontwikkelaar hoor. Dat is namelijk dat er niet goed genoeg van tevoren is getest voordat de game op de markt ging. Dan hebben we het met name over het testen door spelers. In mijn beleving werd het testen door spelers ‘vroeger’ (laten we zeggen van 2001 tot en met 2016) veel meer gedaan als standaard procedure van de game ontwikkeling. Nu moet de game altijd zo snel mogelijk af, wordt er vervolgens ook nog eens een Day One patch op de markt gegooid ter grootte van de game zelf en dan is het soms nog steeds een shitshow (ja, helaas kijken we wederom naar Cyberpunk 2077). Het komt nu ook vaker voor dat games worden uitgesteld omdat ontwikkelaars zichzelf overschatten of omdat aandeelhouders lekker worden gemaakt met een release datum. Gelukkig pakt zo’n uitstel bijv. in het geval van Halo: Infinite goed uit en wordt het meer gedoogd door de spelers. Maar drie keer een uitstel, zoals bij Dying Light 2 en Cyberpunk 2077, is toch wel heftig.

Petitie

Er is nog altijd een petitie gaande die inmiddels door 200.000 mensen is ondertekend. Door het aantal bugs, glitches, serverproblemen en uitgestelde release van seizoen 1 is het aantal spelers enorm gekelderd. Op de pc is dat bijv. van 100 000 spelers naar 2000 gedaald in 3 maanden tijd. Het lijkt mijn cryptocarrière wel.

Als de petitie 300 000 haalt, dan wordt het zo’n beetje de meest actieve petitie van de website Change.org op dit moment.

Eigen schuld

Het is niet heel erg dat studio’s de deksel op hun neus krijgen soms. Je wordt gelukkig afgestraft door je eigen publiek als je een game op de markt brengt die het niet goed genoeg doet of ver onder de maat is op technisch vlak. Ik denk dat CD Projekt RED dit wel kan beamen nadat het een hele bak stront over zich heen kreeg na Cyberpunk 2077. Het is natuurlijk niet leuk en onterecht om dan te zeggen ‘lekker puh’ naar de studio als de verkoopcijfers tegenvallen. We hebben het hier nog altijd over een zeer groot team van gepassioneerde ontwikkelaars die met liefde aan een game werken. Toch is het goed om te zien dat ontwikkelaars er niet mee weg komen als ze denken snel te cashen met een franchise.

Dat gezegd hebbende… ik wacht met smart op FIFA23. Laat ze maar lekker snel met die game komen zonder het te testen. Dan kunnen we misschien ook eens gedag zeggen tegen die cashcow franchise.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties