Al bijna vijf jaar is Elder Scrolls Online een groot succes te noemen. Bethesda heeft hiervoor, toentertijd, de handen ineen geslagen met Zenimax en een heuse, volwaardige MMORPG voor de consoles werd geboren.

Een magisch weekend

Dit weekend was Elder Scrolls Online te vinden op het grote, jaarlijkse festival Elfia in Haarzuilens. Een festival waar magie tot leven komt en iedereen zich verkleed als zijn/haar favoriete personage. Dat leent zich natuurlijk perfect voor Bethesda en Zenimax om daarbij aanwezig te zijn!

En als er ergens een game te bekennen is, zijn wij daar natuurlijk ook bij! Daarom vertrok ik op mijn draak richting de poorten van Elfia en belandde in een wereld waar de lijn tussen fantasie en realiteit flinterdun is.

Dit is overigens de eerste keer dat er een echte game te vinden is op Elfia, een heuse première dus! Met deze opkomst is het vooral de bedoeling de aankomende ‘Elsweyr’ uitbreiding te promoten, de lancering van de mobiele Elder Scrolls Blades te vieren en om uiteraard iedereen te laten genieten van de enige echte Sweet Rolls (als je genoeg goudstukken bij je hebt natuurlijk)!

Jammie zijn ze zeker! Wist je al dat er een officieel Elder Scrolls kookboek bestaat?

Elder Scrolls: Elsweyr

Afijn, laten we het vooral even hebben over de aankomende uitbreiding, die gepland staat voor juni dit jaar. In Elsweyr zul je namelijk de meest gevreesde, magische en prachtige beesten tegenkomen die de wereld van Elder Scrolls ooit hebben betreden. Je raadt het al… draken! Draken zijn sinds de lancering van de game èèn van de meeste gevraagde features en nu is het eindelijk zover. Durf jij het aan? Denk maar niet dat het verslaan van deze magische verschijnsels een eitje wordt, maar als het je lukt zijn de beloningen zeker de moeite waard! En vergeet niet, je tijd is beperkt. De draken zijn op oorlogspad en dreigen het land van de Khajiiti te verwoesten!

Naast bovenstaande is er ook een nieuwe class beschikbaar. Met de Necromancer class waan je je als een echte tovenaar door Tamriel en breng jij met jouw krachten de doden weer tot leven! Mhua-ha-ha-ha!

In gesprek met Richard Lambert, Creative Director Zenimax Online Studios.

Hey Richard, leuk je te ontmoeten! Welkom in Nederland, hoe bevalt Eflia tot dusver?

Insgelijks! Het bevalt perfect, het is mooi weer en de mede smaakt heerlijk hier. Het is ook erg leuk om de Nederlandse fans eens te ontmoeten en de cosplay-creaties van dichtbij te mogen bewonderen. Prachtig om te zien!

Goed om te horen, heb je al veel fans gesproken?

Ja zeker, de fans hebben onwijs veel vragen die ik kan beantwoorden en ook de feedback vanuit de community wordt onwijs gewaardeerd. Er zijn toch een aantal punten die ik mee kan nemen naar het team na dit weekend.

Hoe voelt het om al ruim vijf jaar aan deze game te werken?

Haha, inmiddels werk ik alweer twaalf jaar aan de game! Voordat de game voor het eerst op een testserver gelanceerd werd, was ik al zo’n zeven jaar bezig. Het is inmiddels ook echt mijn kindje geworden.

Een van de vragen die veel voorbij komt is, wat was het moeilijkst aan het maken van een MMORPG voor consoles?

Nou, dat viel dus gelukkig heel erg mee. We wisten vanaf het begin af aan al dat we de game ook op consoles zouden lanceren, dus hebben we hier vanaf het begin af aan rekening mee gehouden. Dit zie je terug in bijvoorbeeld de kleinere hoeveelheid ‘shortcuts’, die op een pc veelal een stuk meer aanwezig zijn. Als we pas later zouden besluiten om de game naar consoles te brengen zou het inderdaad een stuk lastiger zijn geweest.

De game ziet er natuurlijk al prima uit, maar is er een grote grafische update op komst?

Nee, momenteel zijn we daar niet mee bezig. We vinden het belangrijk dat de game op alle platformen goed blijft draaien, met zo min mogelijk framedrops etc. Als we een grafische metamorfose zouden toepassen zou dit een drastisch effect hebben op de algehele performance. Tuurlijk zullen we continu bezig zijn met het grafisch verbeteren van de game, maar een echte grote update gaat er voorlopig niet komen.

Is dat een groot probleem waar jullie tegenaan lopen, de performance?

Met zo’n grote game als ESO zal performance altijd een factor zijn die continu aandacht nodig heeft. Vooral in omgevingen waar het erg druk is kan de game nog wel eens tekort schieten, maar gelukkig worden onze capaciteiten ook steeds groter en de problemen steeds minder.

Vertel eens, Richard. Hoe lang verwachten jullie nog bezig te zijn met het toevoegen van nieuwe content?

Dat vraag ik me ook af hoor… In andere woorden: zolang we nog kunnen!

Jullie voegen continu nieuwe content toe aan de game, wat onwijs veel info vanuit Bethesda vereist om de lore kloppend te houden. Hoe is jullie samenwerking?

De samenwerking tussen Bethesda en Zenimax is vanaf het begin af aan fantastisch! Bethesda geeft ons alle ruimte onze eigen creativiteit in de strijd te gooien en alle info die wij nodig hebben is beschikbaar gesteld.

Goed om te horen! Een goede samenwerking lijkt mij cruciaal hierin. Betekent dit dat de uitbreidingen voor later dit jaar ook al bekend zijn?

Die zijn voor ons bekend, ja ;-).

Je laat niet veel los, hé. Hoe zit het met Winterhold, is daar al iets over bekend? Laten we het ons geheimpje houden…

Volgende vraag!

Veel fans vragen zich af of er binnenkort nog nieuwe wapentypes aan zitten te komen, zoals bijvoorbeeld speren, zijn jullie daarmee bezig?

Grappig dat je het vraagt, speren zijn de meest gevraagde wapens! Momenteel zijn daar geen plannen voor en daar hebben we (gelukkig) een goede reden voor. Bij het maken van nieuwe wapens komt er namelijk onwijs veel werk bij kijken. Denk aan de algehele balans van zo’n wapen in vergelijking met alle andere wapens die al beschikbaar zijn. Ook hierin speelt performance wederom een cruciale rol.

En hoe zit het met de character creation? Kunnen we daar nog een update in verwachten? Fans vragen zich af of eerder vrijgespeelde cosmetische items ook direct beschikbaar komen bij het maken van een nieuw personage.

Een update staat niet op de planning, maar dat is zeker een goed idee! Ik ga dit gelijk met mijn team bespreken volgende week!

We hebben inmiddels best een band opgebouwd, toch Richard?

Uhh.. ja?

Vertel dan eens, onder vier ogen. Wat weet je over TES6?

Hahaha! NIKS! Mijn tijd zit erop voor vandaag!

Oke oke, het was te proberen natuurlijk. Maar, nu we er toch zijn. Wat drink je het liefst?

Alles met alcohol! Trouwens, de warme mede hier is overheerlijk!

Die ga ik maar eens proberen dan. Bedankt voor je tijd en nog heel veel plezier op Elfia!

Jij ook!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties