Elden Ring heeft een nieuwe mijlpaal te pakken: meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Jep, dertig miljoen. Of je nou de game haat of adoreert, dit is een prestatie waar je niet omheen kunt. Zeker voor Xbox-gamers is het een dikke klapper, maar eigenlijk is dit succes net zo goed een feestje voor alle multiplatform soulslike-fans.

De magie van een open wereld vol ellende

Toen FromSoftware in 2022 met Elden Ring kwam, wist niemand dat de game zo’n impact zou maken. Het was de eerste keer dat ze hun bekende soulslike-formule loslieten in een open wereld. Geen lineaire gangen meer, maar een gigantische map waar je op elke hoek kon worden afgeslacht door iets dat eruitziet als een mislukte Pokémon. Blijkbaar konden gamers dat wel waarderen, want de teller stond vorig jaar al op 25 miljoen en daar zijn nu dus nog eens vijf miljoen bijgekomen. De game pakte zelfs de Game of the Year-award, wat niet echt verrassend is als je ziet hoeveel tijd mensen erin hebben gestoken (en hoeveel controllers er kapot zijn gegaan).

Xbox-gamers doen gezellig mee

Voor de Xbox-community is deze mijlpaal ook lekker. Niet alle grote Japanse titels zijn meteen te spelen op Xbox, maar Elden Ring was gewoon vanaf dag één op de Xbox One en Series X|S te knallen. Daardoor konden Xbox-gamers vanaf het begin meepraten over hun favoriete bossfights, de beste builds en natuurlijk de eeuwige struggle met Malenia. Het feit dat de game deels multiplatform is, brengt communities samen – of je nou op pc, PlayStation of Xbox zit, iedereen krijgt even hard op z’n donder in The Lands Between.

De toekomst: nóg meer ellende op komst

Alsof 30 miljoen verkochte exemplaren nog niet genoeg was, blijft FromSoftware vrolijk uitbreiden. In 2024 kwam de uitbreiding Shadow of the Erdtree uit, die meteen werd genomineerd voor een Game of the Year-prijs. Ja, voor een DLC. Uiteindelijk won Astro Bot het feestje, maar het zegt genoeg dat een uitbreiding van Elden Ring zo hoog scoort. En daar blijft het niet bij: eind mei komt er ook nog een co-op spin-off aan én een release op de (nog niet eens uitgebrachte) Nintendo Switch 2. Blijkbaar is iedereen nog lang niet klaar met doodgaan in deze wereld.

Dus, 30 miljoen verkochte exemplaren. Niet slecht voor een game die je vooral leert omgaan met falen. Heb jij Elden Ring al uitgespeeld of ligt ‘ie nog steeds stof te happen op je backlog? Wat vind jij: is dit een terechte mijlpaal, of wordt Elden Ring een beetje overschat?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties