Eindelijk meer over Starfield bekend

De game waar ik toch wel het meest naar uitkijk is zonder twijfel Starfield. Daar heeft de hele rij aan andere trailers geen verandering in gebracht.

Het nieuwste project van Bethesda Softworks  en hun eerste nieuwe IP in meer dan twee decennia moet een klapper gaan worden. Het spel speelt zich af in het jaar 2310 en volgt een character dat zich heeft aangesloten bij een groep genaamd Constellation, de laatste ruimteverkenners die zijn overgebleven ten tijde van een oorlog tussen twee facties, United Colonies en Freestar Collective.

Sinds de aankondiging in 2018 is het best stil geweest maar gisteren kregen we eindelijk meer van de game te zien.

Character customization

Tijdens de Xbox Showcase-presentatie liet game director Todd Howard zien hoeveel mogelijkheden er zijn om je personage aan te passen in “Starfield”. Hij noemde het de “meest flexibele” personage creatie suite van alle Bethesda-titels tot nu toe. Spelers hebben de mogelijkheid om vrijwel elk detail van hun character aan te passen, zelfs de manier waarop ze lopen.

Bij het bouwen van hun personages, zullen spelers ook in staat zijn om de achtergrond van hun personage te kiezen. Deze variëren van een voormalige diplomaat, gangster tot een premiejager. Deze achtergronden zullen je ook helpen bij het bepalen van de drie startvaardigheden van je personage. Zo is een voormalig diplomaat bedreven in situaties waarin hij of zij elegante gespreksvaardigheden nodig heeft, terwijl een cyberneticus meer schade kan aanrichten bij aanvallen met lasers of robotica. De personages hebben ook een aantal karaktereigenschappen die hun persoonlijkheid bepalen. Deze karaktereigenschappen zijn bijvoorbeeld empathisch of introvert.

Het spel bevat ook een skilltree, waarmee spelers skills kunnen levelen in combat, science of social. Elke skill lijkt een maximum te hebben van rang 4.

Outpost

Een van de meer intrigerende elementen uit de onthulling van de Starfield-gameplay is de mogelijkheid om je eigen Outpost te bouwen. Met betrekking tot deze outposts merkte Todd Howard op dat ze essentieel zullen zijn voor iemands overleving tijdens het spelen van “Starfield” en dat ze een belangrijk onderdeel zijn van de algehele ervaring. “Deze fungeren als een thuis weg van huis om te overleven en grondstoffen te genereren,” zei Howard tijdens zijn presentatie. “Je kunt kiezen waar en hoe je ze bouwt en je kunt personages inhuren om ze draaiende te houden.”

Howard’s beschrijving van aangepaste outposts en hoe ze werken doet denken aan “No Man’s Sky,” waarin spelers in staat zijn om hun eigen nederzettingen te bouwen op de planeten die ze ontdekken. Net als in “Starfield” kunnen spelers in “No Man’s Sky” deze outposts gebruiken om verschillende grondstoffen op te slaan of te genereren die ze nodig hebben om in leven te blijven of om handel te drijven in het heelal.

Op beelden van een zelfgebouwde outposts in “Starfield” zie je NPC-personages die onderzoek doen en zelfs autonome droids die de boel lijken te helpen. Het valt nog te bezien hoezeer je het personeel van elke outposts in de gaten zult moeten houden.

Craften

In elk spel waarin de nadruk op verkenning en het verzamelen van grondstoffen ligt, is de mogelijkheid om items te craften onmisbaar. “Starfield” is niet anders in dit opzicht en heeft zijn eigen diepgaande crafting systeem. Zoals te zien is in de trailer, krijgen spelers een breed scala aan opties als het gaat om crafting, variërend van “het uitvoeren van onderzoeksprojecten met hulpbronnen die je vindt tot het maken van weapon mods die nodig zijn om te overleven.”

Getoonde onderzoeksproject opties omvatten studies over farmacologie, eten en drinken, outpost ontwikkeling, uitrusting, en wapens. Wapen mods omvatten uitbreidingen die de prestaties in de strijd te helpen, zoals grip upgrades, vizieren en optica en zelfs de mogelijkheid om uitgebreide magazijnen toe te voegen en de munitie capaciteit te verhogen. De trailer lijkt ook een soort modificatie te tonen waarmee kogels automatisch vijandige schildwachten kunnen volgen zonder dat je exact hoeft te richten.

Spaceship customization

Zonder spaceships zou Starfield niet bestaan. Starfield lijkt deze vaartuigen te benaderen op een manier die ze niet alleen essentieel maakt om van het ene punt naar het andere te reizen, maar ook een verlengstuk van de speler zelf laten worden. Todd Howard heeft aangekondigd dat “Starfield” spelers de mogelijkheid zal geven om hun eigen ruimteschip vanaf de grond op te bouwen.

Het aanpassingsproces lijkt een soort freeform drag-and-drop systeem te zijn waarin spelers onderdelen kunnen toevoegen aan hun ruimteschip. Ook een eigen bemanning toe voegen gaat tot de mogelijkheden behoren.

Tijdens dit gedeelte van de preview, wordt ook getoond dat spelers kunnen kiezen uit verschillende vooraf gebouwde scheepsontwerpen. Elke optie lijkt ook een direct effect te hebben op de sterktes en zwaktes van het schip, hoewel deze niet al te gedetailleerd worden beschreven.

Planeten

Volgens Todd Howard bevat “Starfield” meer dan 100 verschillende sterrenstelsels en meer dan 1000 planeten die je kan ontdekken. Spelers kunnen op elk deel van deze werelden landen en op verkenning gaan. Of je bezoekt een basis of speciale ruimtehaven, want sommige van deze werelden hebben zelfs hun eigen nederzettingen en steden. Aan het begin van de preview krijgen spelers bijvoorbeeld de planeet Jemison te zien. Op deze planeet bevindt zich een grote stad genaamd New Atlantis, waar spelers kunnen landen en waar je contact met de bevolking kan maken.

De planeten variëren sterk. Sommige worden getoond als een lege woestijn die vol zit met essentiële en nuttige resources, terwijl anderen vol met leven zitten. Planeten variëren ook op het gebied van zwaartekracht, atmosfeer en temperatuur.

Starfield gaat dus nogal een belevenis worden maar of de hoeveelheid van dit soort zaken het spel ten goede gaat komen, dat is maar de vraag. Mijn ervaring zegt me dat het verdwalen in zo’n game vaak meer een min dan een pluspunt is. Het verhaal moet toch centraal staan en daar moet je ook weer niet teveel van afgeleid worden. Voor wat chaotischere spelers zoals ik is dat zeker een probleem. Maar het ziet er wel allemaal geweldig uit.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties