Met de open demo van The First Berserker: Khazan biedt Nexon een eerste inkijk in een hardcore actie-RPG die zich afspeelt in het Dungeon Fighter Online-universum. De demo is sinds deze week voor iedereen op Xbox te spelen en ik ben dan ook maar eens eventjes in deze wereld gedoken.
The First Berserker: Khazan is gebaseerd op een van de meest succesvolle IP’s ter wereld, namelijk Dungeon Fighter Online. Met meer dan 850 miljoen geregistreerde spelers, ben ik kennelijk een van de weinigen op deze aardkloot die werkelijk nog nooit van deze titel gehoord heeft. Gelukkig richt The First Berserker: Khazan zich op zowel bestaande fans als ook op nieuwkomers.
Wat ik zo uit de artikeltjes links en rechts begrijp is dat The First Berseker zich 800 jaar voor de gebeurtenissen van Dungeon Fighter Online afspeelt. De game werpt nieuw licht op de oorsprong van Khazan, ‘een legendarische krijger en de eerste Berserker’. Klinkt goed en de stijl spreekt me ook wel aan.
Een wraakverhaal
De opening van de demo zet de toon voor het verhaal. Khazan, ooit een generaal van het Pell Los-rijk, wordt ten onrechte beschuldigd van verraad en verbannen naar een ‘ijskoud, meedogenloos landschap’. Door een gebeurtenis die vrij snel in de demo duidelijk wordt, komt hij vrij. Wat volgt, is volgens de ontwikkelaars een persoonlijke zoektocht naar wraak en rechtvaardigheid.
Spelers kruipen in de huid van Khazan en gaan op pad om allerlei intriges te ontrafelen en wraak te nemen. Hoewel slechts een glimps gezien, kan ik in ieder geval wel concluderen dat het verhaal goed van start gaat. De openingscinematics zien er goed uit en als nieuwkomer word ik goed meegenomen in waar de game over zal gaan.
Na een korte introductie op het verhaal worden we direct het diepe ingegooid. Een koude, kille en vijandige wereld zit op ons te wachten. Tijd om de eerste indrukken met de combat onder de loep te nemen!
Een veeleisende, maar bevredigende combat-ervaring
Het gevechtssysteem, dat het hart van de game vormt, is zowel toegankelijk als uitdagend. The First Berserker: Khazan is ontworpen voor spelers die waarde hechten aan precisie, timing en strategie. De gevechten doen denken aan bekende Soulslike-titels, waarbij spelers worden aangemoedigd om patronen te leren en efficiënt gebruik te maken van aanvallen, parries en ontwijkingen.
Khazan beschikt over een breed scala aan wapens, zoals zwaarden en speren, elk met unieke vaardigheden die gecombineerd kunnen worden tot krachtige combo’s. Ook zijn er de traditionele mogelijkheden om jouw personage te upgraden. Zo kunnen spelers XP krijgen door vijanden te verslaan, deze kunnen vervolgens op een aantal vaste plekken omgezet worden in het verbeteren van een reeks aan vaardigheden, zoals strenght en health. Uiteraard kun je als speler ook al je zuurverdiende XP weer kwijtraken, mocht je niet heelhuids het volgende save point zien te bereiken.
Een hoogtepunt in de demo was een gevecht met een gigantische ijs-aap, een vijand die niet alleen fysiek intimiderend was, maar ook tactisch veeleisend. Deze eerste boss was gelukkig niet overdreven moeilijk, zoals in sommige soulslike games een openingstraditie is, maar het was ook zeker geen walk in the park. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars mikken op spelers met geduld en doortastendheid. Patronen zullen onthouden moeten worden en aanvallen moeten niet te gretig ingezet worden.
Al met al heeft de demo een zeer goede indruk gegeven van de combat. De eerste indruk is dat de combat eerlijk voelt. Het personage is goed te besturen, de controls zijn uitstekend, de verschillende wapens zijn goed uitgewerkt en mijn indruk is dat er legio mogelijkheden zijn om jouw personage te upgraden en te werken aan een eigen stijl.
Verkenning en beloning in de wereld van Arad
Naast de gevechten biedt de demo ook een glimp van de wereld waarin The First Berserker: Khazan zich afspeelt. Het continent Arad is ontworpen met een cel-shaded grafische stijl die zich onderscheidt door een combinatie van kleurrijke animatie en realistische texturen. De visuele stijl is ook wel het eerste dat me opgevallen is. De game heeft overduidelijk een eigen identiteit. Ik denk wel dat het hit or miss is, niet iedereen zal er van gecharmeerd zijn. Ik zelf vind het in ieder geval een toffe stijl!
Wat verder opvalt, is dat de wereld niet enkel dient als decor, maar ook wel enigszins uitnodigt tot exploratie. The First Berserker: Khazan is een grotendeels lineaire game, maar er zijn wel wat zijpaden te nemen. Mijn eerste indruk is dat afwijken van de hoofdroute enkele unieke situaties kan opleveren, extra uitdagingen, maar ook mogelijkheden om progressie te maken en nieuwe wapens tegen te komen.
Balans tussen toegankelijkheid en complexiteit
Hoewel de demo slechts een beperkt deel van de volledige game toont, geeft het een duidelijke indicatie van wat spelers kunnen verwachten. The First Berserker: Khazan lijkt erin te slagen een balans te vinden tussen toegankelijkheid voor nieuwe spelers en een uitdagende ervaring voor doorgewinterde actie-RPG-fans. De combinatie van strategische gevechten, dynamische progressiesystemen en een boeiende wereld schetst een veelbelovend beeld. Kortom, mijn eerste indrukken van The First Berserker: Khazan zijn positief, met name vanwege het goed uitgewerkte gevechtssysteem en de zorgvuldige aandacht voor wereld- en verhaalelementen.
De demo toont een game die niet alleen uitdagend is, maar ook een meeslepende ervaring biedt, zonder te verzanden in overbodige complexiteit. Als de volledige versie van de game deze kwaliteiten weet te behouden en verder uit te werken, dan kan The First Berserker: Khazan zomaar eens hoog op mijn lijstje van 2025 belanden. Voorbarig? Na 27 maart 2025 weten we het zeker, want vanaf dan is de game op de Xbox Series X|S te spelen.
Mooi artikel, erg benieuwd naar deze game!