EA: Mass Effect Legendary Edition is meer dan alleen maar een opgepoetst spelletje

De remaster van de Mass Effect-trilogie is er eentje waar ik bijzonder naar uitkijk. De vraag is echter of het alleen een simpele poetsbeurt gaat zijn, of dat er meer werk aan de games verricht wordt.

De liefde onder de fans voor Commander Shepard, zijn crew en deze trilogie in het algemeen is ontzettend groot. Alleen daarom al kan EA eigenlijk niet wegkomen met slechts een simpele poetsbeurt en dit lijken ze dan ook niet te gaan doen. In een blog op hun eigen website vertellen ze wat ze allemaal voor werk verricht hebben om deze game er modern uit te laten zien en voelen.

Meer dan 30.000 nieuwe textures

Om te beginnen zijn ze aan de slag gegaan met het inventariseren van de games. Textures, 3D modellen, particle effects en noem alles maar op. Toen ze dat eenmaal wisten konden ze een plan en een tijdschema maken voor het verbeteren van dit alles. Toen de games oorspronkelijk uitkwamen draaiden ze op consoles die resoluties van 1080p aankonden, maar in werkelijkheid draaiden ze vaak op 720p of lager. Met de komst van de Series X|S hebben we consoles die 4K aankunnen en dus was het antwoord op de vraag welke textures ze wilden verbeteren simpel: allemaal! Voor de hele trilogie kwam dit neer op meer dan 30.000 textures.

Om dit voor elkaar te krijgen moesten er diverse aanpassingen gedaan worden aan de Unreal 3 engine waar de game op draait. Het resultaat hiervan is, is dat de trilogie er meer als een geheel uitziet, in plaats van drie losse titels.

Uiteraard moest de game er ook weer niet te veel hetzelfde uitzien, aangezien de trilogie enkele jaren overbrugt. Met name de personages die in elke game terugkeren zoals Garrus, Liara, Anderson en Joker hebben daarom wat extra aandacht gekregen en zijn gedurende de trilogie wat ouder en volwassener gemaakt. Ook de wapens, armour en voertuigen hebben wat liefde en aandacht gekregen, maar dit geldt ook voor achtergronden, belichting en cutscenes.

Iedereen praat over Shepard en zijn kameraden, maar zonder overtuigende werelden was Mass Effect nooit het succes geworden wat het nu is en daarom zijn ook de planeten aangepakt. Dat was vooral in het eerste deel ook wel nodig, aangezien het verschil tussen het eerste deel en het tweede en derde deel behoorlijk groot was. Dit heeft vooral tot veel meer details geleid. Denk aan de kolonie Feros met zijn grote skybridge. Hier zijn nu in de achtergrond veel meer gebouwen te zien en er ligt meer en gedetailleerder puin op de weg. Hetzelfde geldt voor Noveria waar de belichting aangepakt is en de verschillen tussen de hotel lobby en de Synthetic Insights laboratoria duidelijker zijn gemaakt zodat spelers niet meer om de haverklap verdwalen.

Tot slot zijn ook de HUD en de UI aangepakt onder de noemer quality of life improvements. Ik ben ontzettend benieuwd. In bovenstaande trailer krijgen we in elk geval al een voorproefje van hoe al die verbeteringen eruitzien.

Gameplay blijft niet achter

Van het tweede en derde deel zou de gameplay vandaag de dag nog best goed overeind blijven staan. Misschien wat tweaks hier en daar, maar verder speelt het nog steeds best lekker. Het eerste deel daarentegen is eigenlijk alleen nog speelbaar voor de diehard fans die deze game in 2007 voor het eerst speelden en daar nog met enige regelmaat naar terugkeren en dus was die game wel hard toe aan een modernisatie. Maar simpelweg de gameplay van het tweede en derde deel kopiëren en integreren gaat niet. Daarmee zou de game en de serie een deel van zijn charme verliezen (Remember when we just used to slap omni-gel on everything?).

Het vervelende van de shooter mechanics in het eerste deel was het feit dat je crosshair gevoelsmatig nogal random groter werd, waardoor je nauwkeurigheid naar beneden ging. Dit is dus aangepast in de remaster. Spelers kunnen hierdoor makkelijker hun nauwkeurigheid behouden en tegelijkertijd ook in de gaten houden dat hun wapen niet oververhit raakt. Ook de “aim down sights” is getweakt, waardoor alles net wat rapper en soepeler aan moet voelen. De lijst met overige verbeteringen gaat nog wel een tijdje zo verder.

Ook de leveldesigns zijn hier en daar getweakt. Zo is bijvoorbeeld het gevecht met Benezia op Noveria iets aangepast. De ruimte waarin het gevecht zich afspeelt is iets minder krap gemaakt waardoor je meer ruimte hebt om te manoeuvreren en minder vaak gepakt wordt door de biotische krachten van de Asari Commando’s.

Uiteraard waren er ook puntjes die over de hele trilogie verbeterd konden worden, zoals bijvoorbeeld het coversysteem. Dit werkte wel, maar was niet altijd betrouwbaar en dit zou nu opgelost moeten zijn.

Tot slot nog de Mako. We hebben allemaal wel met die lompe tank geprobeerd bij een berg op te rijden terwijl diverse planeten afspeurden naar resources en geheime basissen. Dit werkte niet altijd even soepel. De Mako liet zich niet makkelijk besturen en de physics waren ook belachelijk bij vlagen. Daarom is de Mako “zwaarder” gemaakt in de remaster en heeft het voertuig nu behalve de thrusters aan de onderkant, waarmee je korte stukjes kon zweven, nu ook thrusters aan de achterkant voor een korte snelheidsboost. Dit zou moeten helpen bij het beklimmen van die eerdergenoemde bergen.

EA gaat in hun blog nog even door met alle verbeteringen die ze doorgevoerd hebben, maar ik denk dat het beeld zo eerst wel duidelijk is. Er is veel aangepakt en ik kan dan ook niet wachten om zelf met deze verbeterde versie van Mass Effect aan de slag te gaan. We hoeven nog maar heel even geduld te hebben. De trilogie verschijnt op 14 mei.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties