Een van de games waar ik zeer naar uitkijk is Dying Light 2. Maar het is stil rond die game. Wat is er mis?

Tijdens de laatste Gamescom was ik getuige van de eerste mooie beelden van Dying Light 2. De ellende van dat soort presentaties is dat je denkt dat zo’n game toch al behoorlijk klaar is en hij snel het levenslicht zal zien. Nu blijkt dat toch niet zo te zijn.

Sinds 2018 krijgt de game al te maken met problemen variërend van uitstellingen tot het vertrek van personeel. Een nieuw rapport laat hier meer licht op schijnen.

TheGamer heeft pas geleden met meerdere personeelsleden en oud personeelsleden gesproken over het gaan en staan binnen Techland.  Meerdere van hen praten over een ‘herhalend’ ontwikkelproces die chaotisch en stuurloos wordt genoemd. Een van de bronnen benoemt het als ‘een productieplan die zo vaak en snel veranderd dat je het eigenlijk als niet bestaand kan bestempelen’.

Je kan wat bij Techland gebeurt als totale chaos bestempelen. Er zijn genoeg voorbeelden waarin iemand verantwoordelijk is gemaakt voor een bepaald onderdeel maar waar creative director Adrian Ciszewski en CEO Paweł Marchewka dit gewoon herschrijven voor een of andere bullshit reden, gewoon omdat ze het in andere games anders zien werken.

Een andere bron zegt dat ‘een bekende grap van Techland is dat men nooit iets goedkeurt, waaronder de naam van de game. Je krijgt de opdracht om werk die je een maand eerder hebt goedgekeurd opnieuw te doen omdat de CEO van gedachte is veranderd nadat hij iets op het internet heeft gezien’.

In meerdere gevallen wordt de schuld van de problemen bij de autocratische manier van werken van Marchewka gelegd.

Het kan gaan over de vorm van de spikes van een vijand of hoe een AI een speler schopt of gewoon wat visuele aspecten waar Marchewka zijn fameuze feedback op geeft in de vorm van: ‘Dit ziet er gewoon slecht uit’ of ‘dit character ziet er gay uit’.

Het is 100% waar dat niets bij Techland in steen staat gebeiteld. Het verhaal van Dying Light 2 is wel zes keer herschreven. Dit zou bij Dying Light gewerkt hebben maar het maakt het voor de productie van Dying Light 2, een veel groter project, onmogelijk om vooruit te gaan.

Volgens TheGamer zijn er minsten 20 mensen van de 400 personeelsleden in de afgelopen maand vertrokken. Het aantrekken van meer producers om zo orde in de chaos te brengen wil niet lukken omdat de oude garde vernieuwingen constant blokkeert. ‘Als je veranderingen benoemt, sta je al buiten de deur’.

De game is nu zonder einddatum uitgesteld, al sinds januari 2020, en de studio heeft sindsdien weinig meer laten horen. Begin dit jaar liet sinds lange tijd Techland weten dat ze snel meer nieuws over Dying Light 2 zouden laten horen. En daar wachten we nog steeds op.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties