Het kan je niet ontgaan zijn. Zelfs programma’s als Kassa gaven er aandacht aan. Het gelazer met loot boxes in games. Met name krijgt Battlefront II het zwaar te verduren. Maar wat is het verhaal precies en hoe is het zo gekomen?

Tijdens de ontwikkeling van Star Wars: Battlefront II was DICE al bezig met een business model dat leek op Overwatch. Het model was gericht op teamwork en de opbouw van squads en zou cosmetische aanpassingen hebben zoals de kostuums van helden die uit loot boxes tevoorschijn zouden komen. Dit model werd na een negatief antwoord van Disney’s Star Wars afdeling Lucasfilm in de prullenbak gegooid.

Dat besluit is, kijkend naar de huidige ellende, erg interessant. Sinds de beta-test in oktober regent het al klachten over hoe het progressie systeem en de loot boxes werken in de game. Dit escaleerde toen bleek dat er tijdens de trial duidelijk werd dat het ontzettend veel tijd of ontzettend veel geld zou kosten om dit allemaal vrij te spelen.

Wall Street rules

Toen dit zeer luide protest op Wall Street landde, waren er veel analisten die die hun cliënten meldde dat dit de verkoop van de game behoorlijk zou kunnen schaden. We kunnen stellen dat Lucasfilm hier niet echt blij van werd. Na een gesprekje tussen EA chief executive Andrew Wilson en Jimmy Pitaro was de kogel door de kerk. Een aantal uren later liet DICE weten dat zij de optie om loot boxes te kopen uit de game hadden gehaald. EA zag zijn aandelen op vrijdag 2,5% in de min staan.

Pitaro vs Wilson

Waarom ging EA hier zo de mist in? Het gebruik van loot boxes is niet nieuw. Spellen als Overwatch en Rocket League gebruiken dit al en zitten er vol mee. Het verschil is dat we hier alleen over cosmetische aanpassingen praten en niet over een aanpassingen om in de game te winnen. EA heeft weinig ervaring met een model waarin gamers beter worden na een investering met echt geld. Natuurlijk kennen we FIFA Ultimate Team waarin je een sterker team kan bouwen met de juiste speler kaarten en boosts. Tuurlijk, je kan deze zaken ook in de game kopen en daar verdient EA goed aan. Dat systeem lijkt een beetje door BF II te zijn overgenomen. Maar FIFA geeft je de mogelijkheid om ook zonder enige cent investering te spelen. Ik persoonlijk heb nog nooit in FUT of in welke game dan ook een cent geld gestoken voor dit soort dingen en toch met veel plezier vele seizoenen FUT gespeeld. Je kan daar dus de pay-to-win structuur omzeilen. Daar zit een verschil in als we kijken naar Battlefront II.

Je zou denken dat Star Wars ideaal zou zijn voor al dat soort cosmetische loot dus dat dit geen grotere rol speelt is best uitzonderlijk. Als we de films, boeken en strips bekijken zien we dat de helden best wisselen van kostuums en dat dit juist iets is waar men bij EA gretig gebruik van zou maken. Maar alles behalve dat. De hero-vs-hero mode kent wel een aantal alternatieve skins maar dat beperkt zich tot het masker van Kylo Ren of een bebaarde Han Solo. Zelfs deze verfraaiingen zitten niet in een loot box maar zijn via pre-order bonussen te krijgen of door het spelen van de campaign. Skins zijn geen onderdeel in de loot boxes. Je zou ook verwachten dat men bij EA geld vraagt voor de Star Cards of dat men spelers verleidt om hun character aan te passen.

Het blijft vaag dat Lucasfilm juist deze niet beïnvloedende factoren heeft verboden en de game niet veel meer als een Overwatch-achtig systeem heeft benaderd. Of dit nu zal veranderen met de storm die over de wel goedgekeurde loot boxes raast, dan blijft de vraag. Voorlopig heeft Disney, in de vorm van Lucasfilm, het laatste woord en die hebben liever geen gedoe over dit soort dingen. Zeker nu ook nog eens de kansspel-autoriteiten in meerdere landen er mee bezig zijn is dat iets wat het imago van Disney teveel zou kunnen schaden. Het wordt vervolgd.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties