Vorige week schreef collega Rik al over de 3 dingen die echt NU moeten veranderen voor Sea of Thieves. Maar welke veranderingen zijn nodig om Sea of Thieves spelers bezig te houden zonder ze af te stoten met herhalende content?

Degenen die onze Tavern Talk Thirstday’s luisteren horen de afgelopen afleveringen al de twijfelende ondertoon van het enthousiasme. Zijn we blij met de updates die Rare ons gratis blijft geven om Sea of Thieves interessant te houden? Natuurlijk! Niet elke ontwikkelaar produceert updates met het tempo van Rare om spelers nieuwe avonturen te bieden. Kunnen de updates beter? Ja, er is absoluut ruimte voor verbetering. Ik zal niet herhalen wat Rik in zijn artikel had geschreven, maar de ondertoon is dat er teveel van hetzelfde wordt gerycled uit vorige updates voor nieuwe updates en dat het niet zo moet zijn dat je van de ene kant van de map naar de andere kant moet varen om een tonnetje te looten voor een quest. Dat kan beter! Maar wellicht is er een verandering nodig op een fundamenteel niveau. Veranderingen die in de kern van Sea of Thieves doordringen en wellicht wat spelers tegen het hoofd zullen stoten. Met een zeer enthousiaste Sea of Thieves community in onze Discord en een collega (fanboy) die over mijn schouder mee kijkt (note RED: I am watching you!), weet ik dat ik donders hard op mijn woorden moet letten.

Bouw een persoonlijk (of gezamenlijk) progressiesysteem met een waardevol eindpunt

Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar het hele carrot-on-a-stick systeem in Sea of Thieves werkt niet voor mij. Hoezo niet? Omdat het puur om cosmetische objecten gaat. Een nieuw jasje, zeiltje, instrumentje, zwaardje… boeiend! Wat is deze game? Een modeshow? Het is natuurlijk niet alleen Sea of Thieves die dit principe hanteert. Zo hebben we ook nog Fortnite en bijv. Rocket League. Maar Sea of Thieves voelt groter dan dat. Sea of Thieves is geen potje, maar dat is een wereld. Voor games met ‘potjes’ gaat dat prima. Potje Rocket League spelen. Potje Fortnite. Potje Warzone. Maar Sea of Thieves doet bijna als een soort MMO aan met veel spelers op de server in een piratenwereld. We hebben daar andere progressie systemen voor nodig. Natuurlijk is het fijn om een titeltje bij je naam te krijgen als je Pirate Legend wordt of zelfs Pirate Lord. Daar komt dan ook nog eens bij dat je toegang krijgt tot Athena quests met je Piratentiteltje. Maar het moet verder dan dat. Het moet vooral leuker en de beloning moet er toe doen.

Laatst ben ik weer aan de slag gegaan met GTA: Online en dat speel ik elke dag, maar waarom? Waarom speel ik GTA: Online wel en laat ik Sea of Thieves liggen? Omdat er geen interessante stip aan de horizon is bij de game waar de horizon zo prachtig wordt weer gegeven. In GTA: Online moet je geld verdienen om nieuwe business te kopen waarmee je ook weer nieuwe missies ontgrendelt en voertuigen om mee te rijden. Nu is GTA: Online verre van perfect, maar hoe leuk zou het zijn om een eigen plek te kopen in de wereld van Sea of Thieves? Desnoods zo’n soort Athena grot, maar dan helemaal persoonlijk waar je steeds meer NPC piraten aan jouw crew moet toevoegen en elke piraat heeft zijn eigen verhaallijn en zorgt weer voor andere zaken in jouw grot. Zo heb je misschien wel je eigen Merchant alliance NPC’s die bijv. x aantal vis nodig hebben om hun invloed op de map te vergroten of een grotere keet te bouwen in je grot. Of misschien heb je wel een eiland en moet je er voor zorgen dat je eiland interessant genoeg blijft voor de handel. Dan kan je wellicht ook wapen missies doen voor de shop op jouw eiland.

Een guild island?

We willen enigszins voorkomen dat we net als in GTA: Online van die dagelijkse suffe ritjes moeten maken, maar de bijkomende progressie en werken aan een groter geheel is een prachtige manier om Sea of Thieves naar een hoger niveau te tillen. Je hebt ook al een soortgelijk systeem in bijv. World of Warcraft met de uitbreiding Warlords of Draenor waar je je eigen fort hebt met daarin paarden, handelaren, gasten die missies geven etc. Je krijgt dan ‘resources’ als beloning voor daily quests waarmee je weer gebouwen kunt upgraden. Zo’n fort gaat dan om een gebied die naadloos overgaat in het gedeelde gebied met andere spelers. Een soort phasing of mini-instance. We hebben met A Pirate’s Life al gezien dat dit prima werkt! Misschien moeten we wel groter denken. Een soort guild eiland waar je gezamenlijk moet werken aan het uitbouwen van het eiland. Waar je een ”Pirate of the Month”-standbeeld hebt voor de persoon die het meeste binnen harkt (we kijken naar jou, The Enflamer) of de persoon die de meeste spelers neerhaalt (we kijken naar jou – MKLD Richard). Een hall of fame op een XBNL eiland!

Als we allemaal zo’n gebied zouden hebben, dan zou je tenminste een waardevolle stip aan de horizon hebben. Een bewijs van al jouw avonturen naast het jasje en dasje dat je aan hebt.

Gooi het roer om (pun intended) met de map

Sea of Thieves wordt al jaren groter gemaakt door de ontwikkelaar, maar het is tegelijkertijd same old, same old. Er was ooit een ander spel waar dat zo begon aan te voelen, totdat de ontwikkelaars dachten: ‘Hey weet je wat? Die wereld waar jij 1000 uur aan hebt gespendeerd en waar je herinneringen hebt… die is er niet meer’. Ik heb het over de uitbreiding ”Cataclysm” van wederom World of Warcraft. Ik had het nog nooit meegemaakt dat een ontwikkelaar op deze manier alles naar de klote hielp. Niet iedereen was fan van Cataclysm, maar alles wat je kende was nu ineens anders. Een level 20 gebied werd ineens level 40 door één of ander lava ravijn die dwars door je geliefde gebied heen liep. Een havenstadje waar je altijd rondliep, compleet verwoest. Een gebied wat eerst saai was, nu ineens overladen met water en nieuwe forten. Jullie snappen al waar ik naar toe ga? Wat nou als een vulkaan ineens 90% van de Sea of Thieves map verwoest en er spontaan nieuwe eilanden bij zijn gekomen met nieuwe quests en collectables? Dat we bijv. met z’n allen moeten bijdragen aan de wederopbouw van eilanden door hout te verzamelen etc. Een server effort of wellicht wel een guild effort. Dat zou toch wat zijn? Dan moet je alles opnieuw verkennen. Natuurlijk is het enorm veel werk voor de ontwikkelaar om zoiets te maken en Rare kan niet cashen zoals Blizzard dat met World of Warcraft kon door een uitbreiding aan te bieden voor 40 euro. Maar toch, gooi een steen in de vijver. Gooi het roer om. Check hieronder beelden van Cataclysm destijds.

Maak meer procedurally generated content (zoals een Fort Boyard ofzo)

Kennen we allemaal dat tv programma nog waar een groep mensen naar een fort gaat midden op zee om vervolgens spellen te doen? Met die spellen ontrafelen ze een woord waarmee ze goud uit de pot winnen. Stel je toch eens voor dat je zoiets in Sea of Thieves hebt en dan tijdelijk ofzo? Echt één week in de maand ofzo of exclusief iets voor guilds of tegen die tijd grotere crews. Maak sowieso meer procedurally generated op de servers. Het is een tamelijk goedkope truc om spelers constant iets nieuws voor te schotelen. Desnoods maak je iets instanced zodat het makkelijk wordt om de spelers iets voor te schotelen. Laatst hadden we de forten waarbij je skellies moet doden voor een quest, maar als je die groter zou maken met meer variabele componenten, dan zou je de forten groter aan kunnen pakken in Sea of Thieves en ook veel meer quests er aan hangen. Niet van die nutteloze commendations zoals nu. Ontwikkelaar Rare is hier al mee bezig, maar dat mag groter!

Maak het spel server alliance friendly – Quality of life suggestie

Dit is misschien geen 2.0 idee, maar toch een grote op de wensenlijst. Het is simpel. Sea of Thieves speel je samen met vrienden. Je wilt natuurlijk dat dit soepel verloopt wanneer je met een groepje of 10 wilt gaan varen. We snappen allemaal dat Sea of Thieves mede succesvol is doordat spelers de kwaadaardige piraten kunnen uithangen en dus andere spelers kapot kunnen maken. Dat is de spanning. Maar er moet ook ruimte zijn om grotere groepen te vormen. Wellicht is er dan minder gevaar van andere spelers, maar gooi dan bijv. de kans dat je een kraken tegenkomt omhoog of maak de Ghost Ships agressiever. Zorg er in ieder geval voor dat grotere groepen spelers lekker met z’n allen kunnen spelen.

Sea of Thieves naar een hoger niveau

Ik ben natuurlijk geen developer, dus het is voor mij waarschijnlijk simpel nadenkwerk. Toch zouden de ontwikkelaars best wat meer om zich heen kunnen kijken om te zien hoe bepaalde games er voor zorgen dat er nieuwe dynamische content blijft komen. Rare is al hartstikke goed bezig met de stroom aan updates en de seizoenen, maar zo nu en dan wat ingrijpends doen kan geen kwaad.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties