Destiny, ik blijf mij verwonderen over hoe Bungie met deze game en zijn spelers om gaat. Het lijkt een soort soap te worden zo langzamerhand.

Wat nu weer, hoor ik jullie al denken. Nou, lees en huiver. Na de vele missers die Bungie al met deze game heeft gemaakt op het gebied van geld verdienen aan de trouwe fans, is er vandaag een nieuwe episode in dit verhaal bijgekomen. Er is namelijk een nieuw microtransactiedeel in de wereld van Destiny gekomen. Niks geks behalve dan dat je vanaf nu, als je niet onbemiddeld bent, je levels kan kopen. Ja, je leest het goed. Niks ‘ik werk het zweet op mijn rug om hogerop te komen’ meer. Nu kan je gewoon ‘met de geldbaas naar bed’ om op die manier je promotie te betalen. Het moet toch niet gekker worden?

Deze zogenaamde “level boost packs” zorgen ervoor dat een character naar keuze, Titan, Hunter of Warlock, in één klik op level 25 komt te staan. Het neemt ook je subclass even mee evenals een aantal items waarmee je wapens en armor razendsnel kan ontwikkelen. Voor het luttele bedrag van € 29,99 ben je gelijk het mannetje (of vrouwtje).

levelpacks

Melkkoe

Het laat steeds meer zien dat Bungie deze game als melkkoe gebruikt. Het is geld verdienen, geld verdienen en, oh ja, had ik geld verdienen al gemeld? Nu heb ik niets tegen in-game geld verdienen, laat ik daar duidelijk in zijn. Het wordt pas vervelend als diegene die hard werken om ergens te komen in het Destiny bestaan nu ingehaald gaan worden door spelers die vanuit hun luie stoel op ‘kopen’ klikken. Er zit een vorm van ongelijkheid in. Je hoeft er geen moer meer voor te doen om iemand te worden. Er zit geen eer meer in.

Bungie heeft klaarblijkelijk in dit Destiny team vooral mensen zitten die niet bezig zijn met de spelers en hoe zij de game zo gaaf mogelijk kunnen maken, maar mensen die vooral de hele dag bezig zijn met statistiekjes en geldstromen. En als ze naar de Destiny speler kijken, geen gamer zien, maar een soort geldmachine. De toekomst van Destiny heet dan ook “microtransacties” die we ook gaan zien bij de tijdelijk events die in het spel gaan komen.

DestinyVendorTessEveris-630x360[1]

De komst van deze level boost packs laat zien hoeveel waarde Bungie hangt aan zijn eigen game. Destiny is een shooter die bepaald wordt door de staat waarin jouw gear, jouw uitrusting zich bevindt. Je kracht wordt berekend aan de hand van de kwaliteit van je wapens en armor. De betere wapens kan je ook pas gebruiken als je richting het maximum level gaat, die op dit moment op level 40 is gezet. Level boosts zijn geen bijzonderheid in MMORPG’s, kijk maar naar World of Warcraft. Het is zelfs niet totaal nieuw in de wereld van Destiny. Spelers die in september namelijk The Taken King hebben aangeschaft, kregen hier ook een “spark of light” bij. Deze toevoeging liet je ook al naar level 25 schieten maar dan zonder subclass of andere bonussen. De upgrade geeft niet gelijk geweldige of exclusieve wapens, dus zover gaat het voordeel niet.

Waarom dan wel deze boosts?

Het lijkt erop dat Bungie hiermee nieuwe spelers wil binnenhalen. Het scheelt hen natuurlijk veel tijd. Maar waarom is Bungie hier zo mee bezig? Waarom laat je nieuwe spelers een groot deel van de game overslaan? Level 25 is een belangrijk punt in Destiny. Het is het punt waarop het verhaal van The Taken King vrijkomt, missies die als superieur worden gezien ten opzichte van die missies die in de basis van Destiny zitten. Door spelers de kans te geven om deze missies direct, zonder ooit maar een schot gelost te hebben, te kunnen spelen, lijkt Bungie de weg open te willen zetten voor verse spelers om gelijk naar The Taken King te kunnen gaan. En dat is precies waar ik het eerder over had. Je zet hiermee de grote groep spelers die bloed, zweet en tranen hebben verloren om op dit punt terecht te kunnen komen, in één klap buitenspel. Bedankt voor het spelen, u hoeft niet langs start, u krijgt geen 25000 euro. Het devalueert het hele originele spel en laat de waarde ervan naar nul zakken. Maar zelfs zonder die boosts is dat al het geval.

Met de nieuwe patch heeft de game een uitgebreider belonings-systeem, gereviseerde quests en ingebouwde bonussen gekregen. Nieuwe spelers vliegen nu naar level 25 als ze alleen al de normale weg van de missies en strikes volgen. Met deze wetenschap kan je je afvragen of mensen wel 30 euro willen betalen voor het voordeel van een paar uur minder spelen. Misschien 5 of 10 euro maar 30? Dit bedrag is eigenlijk buitenproportioneel te noemen en staat zowat gelijk aan de prijs van de hele Taken King expansie als je een beetje naar de koopjes speurt. Dus er zit een contradictie in dit verhaal. Bungie wil dat je de basis van de game vergeet omdat het nu eenmaal minder is dan de nieuwe expansie, maar het vraagt wel een godsvermogen voor deze omleiding. Dus in één beweging geeft men het label waardeloos en het label waardevol aan de eerste missies van de game. Verwarrend dus, zeker voor die groep de al honderden uren in de game heeft zitten.

Zitten er dan geen voordelen aan dit verhaal?

Ja, die zitten er natuurlijk wel. De boost is interessant voor die gamers die uren hebben zitten in het opbouwen van één character inclusief de subclass die daarbij hoort en die dit personage naar het eindspel hebben gebracht, het deel waar de raids en high-level strikes te vinden zijn. Mocht je dan besluiten om een andere class te starten, dan merk je dat je weer van voren af aan kan beginnen. Dan kan zo’n boost natuurlijk erg prettig zijn.

Toch blijft het een vreemde bijsmaak geven. Zoals ik begon, Bungie blijft mij verbazen en ik voorspel eigenlijk nu al dat we straks weer aanpassingen krijgen in deze packs en excuses aan de fanbase. Wat dat betreft moet Bungie daar zo langzamerhand ook al een aparte afdeling voor in het leven geroepen hebben, the Department of We are so Sorry.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties