Motive heeft vandaag Dead Space uitgebracht. De remake van de sci-fi survival-horror-klassieker is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X|S. Sinds de onthulling in 2021 stond Dead Space bij veel toonaangevende media van over de hele wereld bovenaan hun “Most Anticipated”-lijstjes.

Dead Space plaatst spelers in de schoenen van Isaac Clarke, een doorsnee-technicus op een routinemissie om een enorm ruimteschip, de USG Ishimura, te repareren. Echter, aan boord van de Ishimura wacht een levende nachtmerrie. De bemanning van het schip is afgeslacht en Isaacs partner Nicole wordt ergens aan boord vermist. Alleen en gevangen, met alleen zijn gereedschap en vaardigheden, moet Isaac vechten om te overleven. Dit doet hij niet alleen tegen angstaanjagende monsters genaamd Necromorphs, maar ook tegen zijn eigen afbrokkelende geestelijke gezondheid.

“Toen Dead Space in 2008 werd uitgebracht, was het meteen een survival-horror-klassieker dankzij de iconische sci-fi-sfeer en het verhaal,” aldus Phillippe Ducharme, Senior Producer van Dead Space. “Ons belangrijkste doel bij het remaken van de game bijna 15 jaar later is om de erfenis van het origineel eer aan te doen, terwijl we de kracht van hedendaagse hardware gebruiken om de game te verbeteren. ​​Als dit de eerste keer is dat je in Isaacs pak kruipt, hopen we dat het dezelfde, blijvende indruk maakt als op ons toen we het in 2008 speelden. ​​Als je de originele game al gespeeld hebt, hopen we dat deze remake kan tippen aan de dierbare herinneringen die je aan de game hebt en dat je staat te popelen om de Plasma Cutter weer op te pakken.”

Dead Space is volledig van de grond af opgebouwd in de Frostbite Engine. De remake, die trouw blijft aan de sensationele visie van de originele game, bevat verbeterde audio en haarscherpe, meeslepende beelden, die zorgvuldig onder handen zijn genomen voor een nieuw niveau van realisme en kwaliteit. Daarnaast bevat Dead Space belangrijke verbeteringen aan de gameplay, waaronder:

  • Een verrijkt verhaal – Zonder wapens of back-up is Isaac genoodzaakt zich tijdens zijn reis te verdedigen tegen de Necromorphs door gebruik te maken van hightech mijnbouwgereedschap. Hij moet hiermee op strategische wijze gruwelijke wezens in stukken hakken, puzzels oplossen en de slecht functionerende systemen van de Ishimura in zijn voordeel gebruiken. Dit alles is verbeterd in de remake door Isaac te voorzien van een vernieuwd pak en verbeterd arsenaal, inclusief meer gedetailleerd gereedschap met verbeterde effecten en functies. Oorspronkelijk was Isaac een zwijgend hoofdpersonage, maar met de remake horen spelers nog meer van de geliefde technicus via nieuwe verrijkingen van het verhaal, ingesproken door Gunner Wright, de originele stem van Isaac in Dead Space™ 2 en Dead Space™ 3.
  • Een volledig intern verbonden Ishimura  Van het beginscherm tot de credits worden spelers geconfronteerd met de angstaanjagend krappe en schaduwrijke gangen van de USG Ishimura, zonder ook maar één laadscherm of camera-onderbreking tegen te komen. Dit enorme mijnbouwschip is voor de remake voorzien van nieuwe kamers, routes en obstakels. Daarnaast maakt de nieuwe bediening en verbeterde mini-map een naadloze verkenning van het schip mogelijk.
  • De Intensity Director – Dead Space biedt een prachtig ontworpen, griezelige wereld waarin spelers makkelijk in meegesleept worden. Het gewicht van elke mysterieuze stap die Isaac zet, wordt echt gevoeld door spelers. De nieuwe Intensity Director past dynamisch aan wat er op Isaacs pad verschijnt, van het moment dat Necromorphs verschijnen en de manier waarop ze aanvallen tot omgevingseffecten zoals licht, rook en geluid. Geen enkele ervaring van spelers in een ruimte gaat hetzelfde zijn. Ook als ze zelf terugkeren naar een eerdere bezochte locatie, gaat de ervaring weer anders zijn. Isaacs hartslag, ademhaling en inspanningen veranderen ook op basis van zijn stressniveau en geven spelers directe controle over zijn mentale, emotionele en fysieke toestand.
  • Het peeling-systeem – Necromorphs, gedrochten zoals nog nooit eerder vertoond, reageren nu op rake schoten volgens het nieuwe peeling-systeem. Hiermee breken, scheuren en versplinteren lagen vlees, pezen en botten op schokkende nieuwe manieren. Hoewel strategie essentieel is, krijgen spelers hierdoor ook de mogelijkheid om meer creatief te zijn in de manier waarop ze hun unieke wapens en vaardigheden gebruiken om deze gruwelijke vijanden te bestrijden.

Gaat Isaac het gruwelijke mysterie van wat er met de geslachte bemanning en schip is gebeurd ontrafelen? Of verdwijnt hij voor altijd in het koude vacuüm van de ruimte?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments