Dacht je na ons vorige stukje over Project CARS en het 900p syndroom er voor deze week vanaf te zijn, nou vergeet het maar. Elke dag speur ik het internet af met als zoekwoord 900p. Elke dag vind ik weer nieuws. Misschien moeten we er een nieuwe rubriek voor maken? De resolutierubriek? De pixelzifters? De puntenpolitie? Ik ben voor.

Maar goed, genoeg over mijn eigen ergernissen, nu het nieuws. Laten we het eerst over de nieuwste 900p ontwikkeling hebben. Over welke game zou het nu weer gaan? Tromgeroffel….

Het gaat over de komende F1 titel van Codemasters, F1 2015. Naast dat deze titel alleen voor current-gen zal worden uitgebracht, heeft Codemasters ook laten weten dat, net zoals bij Project CARS, de resolutie voor de Xbox op 900p is gezet en het voor de PS4, wat een verrassing, op 1080p staat. Wederom is de framerate als prio nummero uno geplaatst en ook al geeft Codemasters al aan dat ze zich richten op 60 fps, is het nog afwachten of dit ook gehaald gaat worden. F1 2015 wordt de eerste F1 titel op de current-gen consoles en daar is Codemasters dus best laat mee. Het onder de knie krijgen van de nieuwe hardware wordt als reden opgegeven door Codemasters. Steven Embling, designer bij Codemasters, liet in een interview weten dat ze deze game vanaf de grond opnieuw moesten opbouwen om daarmee de aanwezige hardware ten volle te benutten. F1 2015 staat gepland voor 12 juni.

F1_2015_announce_screen_5[1]

Zijn we daarmee klaar met het grafische nieuws? Nee, nee, er is meer. Maar dan schakelen we even terug (autograpje) naar Project CARS. De game zal in zijn settings de mogelijkheid hebben om grafische elementen van de game uitgebreid aan te passen. Dit is vergelijkbaar met menu’s die we bij PC games zien. Tijdens een hands-on sessie is er een visueel effecten menu ontdekt. Daarin zitten opties zoals “Visual FX”, “Authenticity”, “Field of View” en “Movement”. Je kan een aantal post-process effecten tweaken zoals bloom (mist, waas), crepuscular rays (schemering) en screen-space effects (regen/vuil) en je kan de field of view (gezichtsveld) aanpassen naar eigen wensen en voorkeur. Bij PC games zijn we deze opties al gewend, maar op consoles was dit eigenlijk altijd dichtgetimmerd.

Wat precies het voordeel van deze tweaks is, begrijp ik persoonlijk nog niet helemaal. Op een PC waren het vaak tweaks om je game zo optimaal mogelijk te laten werken op jouw hardware. Logisch, omdat we nu eenmaal in de PC wereld met duizenden verschillende configuraties te maken hebben. Maar op een console moet de game gewoon draaien. Ongeacht of je nu een groter of kleiner gezichtsveld instelt. De hardware is bekend dus het lijkt mij wat overbodig om daarin te rommelen. Als je een game koopt zoals Project CARS, wil je toch gewoon alles op vol hebben staan om daarmee volledig te genieten van al het grafisch geweld die in de game aanwezig is? Maar misschien komt daar nog een verklaring over vanuit CARS. Trouwens, de plaatjes die bij dit artikel te zien zijn komen van de Xbox One versie. En oh ja, vergat ik nog bijna. De releasedatum is nu definitief, 7 mei.

Tot zover ons dagelijks pixelbulletin. Waarschijnlijk zie ik u morgen weer voor een nieuwe aflevering. Welke game zou dan aan de beurt zijn? Ik kan niet wachten *hoort geluid cliffhanger*.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties