Sinds het tweede deel in de Dark Souls-serie zijn de games van From Software mateloos populair. In 2014 Dark Souls 2, in 2015 Bloodborne en sinds vorige maand weten we dat ons in 2016 Dark Souls 3 staat op te wachten. Er is nog weinig bekend over de nieuwe game uit Japan en de aankondigingstrailer geeft ook niet veel nieuwe info. Ondanks de weinige informatie kunnen we wel al nadenken over wat we van het derde deel in de serie kunnen verwachten.

You Died

dark-souls-wallpaper-3Dark Souls staat in de eerste plaats bekend om de moeilijke gameplay waardoor je honderden keren zal doodgaan. Bij iedere review die je van deze serie leest zie je hetzelfde staan: “Deze game is niet voor iedereen”. De game is namelijk super moeilijk. Elke vijand heeft zijn eigen manier om verslagen te worden, zij het met bepaalde vechtstrategieën, zij het met speciale potions.  Het vele doodgaan is dan ook de charme van deze games. De mensen die het echte gamers-hart hebben om door te zetten zullen de grootste beloning krijgen als ze de game hebben uitgespeeld: het gevoel van totale onoverwinnelijkheid. Dark Souls 2 en Bloodborne kregen in het begin van sommige mensen kritiek dat de games te makkelijk zouden zijn. Dit is naar mijn mening totaal niet het geval.

 

Sfeer

De graphics dragen in mijn beleving heel veel bij aan de sfeer in de Dark Souls-games. Niemand zal ooit beweren dat dit grafisch de mooiste game-serie is die er ooit heeft bestaan. Wat ik wel beweer is dat zonder deze “crappy” graphics de game nooit zo goed had aangevoeld als nu. Wanneer je door de wereld van Dark Souls heenloopt voel je al dat er iets ernstigs mis is met alles en iedereen om je heen. Juist door die minder scherpe graphics en die niet-cleane-feel word ik meer in dat lugubere sfeertje getrokken. From Software had ook voor het ultra-realistische kunnen gaan, dit had denk ik ook niet bij een ander aspect van Dark Souls gewerkt.

Als we het over Dark Souls hebben kunnen we natuurlijk niet de geweldige monsters vergeten. Want man, man, man, die Japanners kunnen er toch wat van? Noem mij in de comments één game die brutere vijanden heeft, en ook zo goed in de wereld passen, als Dark Souls. In het westen moet alles een kop, een romp en vier poten hebben. In Japan boeit het ze allemaal niks. Huilende gemuteerde vrouwen met tentakels die je, als je zachtjes bent, ook nog hoort huilen. Bedenk het en het waarschijnlijk zit het wel in één van de games van From Software. Daarbij heeft ieder monster ook zijn eigen functie in het systeem van de wereld van Dark Souls. De verhalen zijn soms hartverscheurend en dragen ook bij aan die geweldige sfeer van de game.

dark soulsVerhaal

Waar we misschien wel een verandering in kunnen gaan zien is de context van de wereld waarin het derde deel zich gaat afspelen. De meeste mensen die zich een beetje in het verhaal van de eerste twee Dark Souls games verdiepen komen er al snel achter dat er een parallel in de eerste twee games zit. Er is een vlam die de humanoid wezens kracht geeft. Wanneer de kracht van vlam afneemt begint de wereld te vervallen. Er staat een undead op (de speler) die de vlam weer probeert aan te steken. Wanneer de vlam weer aan is begint het hele proces weer opnieuw. Als je dit niet begreep raad ik je aan dit filmpje te kijken.

Het is nu dus duidelijk dat er zich al duizenden jaren een vicieuze cirkel afspeelt in de wereld van Dark Souls. Alles wat je dus in de games doet is eigenlijk voor niks, het stelt het lijden van de wereld misschien een paar eeuwen uit, maar uiteindelijk zal de duisternis wederkeren en weer een periode van hopeloosheid inluiden. Wat nou als Dark Souls 3 een andere weg in zou slaan? We hebben nu twee keer hetzelfde gezien en we eigenlijk verwacht ik dit voor deze game ook. From Software zou er ook voor kunnen kiezen om een hele andere weg in te slaan en toch een twist in het verhaal te brengen. Wanneer dit zou gebeuren en er wel een licht aan het einde van de tunnel van de duistere wereld zou zijn, zou naar mijn mening de charme van Dark Souls verdwijnen. Wanneer je je realiseert waar het verhaal om draait, de hopeloosheid van de wereld, vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.

dark souls 2Het laatste wat ik over het verhaal kwijt wil, waarbij ik ook een terugkoppeling op de monsters wil maken, is dat de manier van vertellen ook briljant is uitgevoerd. Je krijgt namelijk heel weinig informatie over het verhaal. De enige info die je krijgt zit diep verstopt in de beschrijvingen van items en in de gesprekken die je met een handjevol personages hebt. Daarbij spreken die vaak in raadsels en is het aan jou om de les eruit te trekken. De laatste manier zit hem in de architectuur. Als je goed op de gebouwen in Dark Souls let zie je bijvoorbeeld dat de giants en de humans een tijdje naast elkaar hebben geleefd. Er is dan in zo’n gebouw een grote voor de giants en een kleine trap voor de humans. Alleen dit kleine detail geeft je al zo’n nieuwe inkijk in het proces waarin je het verhaal en de wereld aan het ontdekken bent. Dit is natuurlijk een klein voorbeeld maar ik wil hiermee alleen maar aangeven hoe diep deze game dan wel eigenlijk gaat.

Wat ik met dit stuk eigenlijk wil zeggen is dat Dark Souls helemaal niet vernieuwd hoeft te worden. De gameplay is goed, de fucked up Japanse monsters zitten erin en het verhaal geeft je het laatste zetje waardoor je helemaal in die depressieve wereld verdwijnt. From Software moet gewoon doen waar ze al jaren mee bezig zijn en dat is lekker hun eigen ding doen. Als ik naar de trailer kijk ben ik hier ook totaal niet bang voor geworden. De vreemde oude vrouwtjes met een kei op hun rug gebonden en de giant met het grote vuurzwaard beloven voor veel epische gevechten en misschien een nog wel epischere lore. Ondanks het vette najaar kan ik nu al niet wachten op 2016, jullie ook niet?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments