Laten we weer eens een duit in het ‘welke console is beter’ zakje doen. Hier de mening van een ontwikkelaar.

Gisteravond was het weer eens zover. Tijdens een Twitch stream kwam er in de chat weer de opmerking: “de Playstation is beter”. Op de vraag waarom dit dan zo was, kwam hetzelfde simpele maar niet onderzochte antwoord: grafisch beter. Dat was het dan. Geen argumenten verder, geen achterliggend technisch verhaal. Gewoon het nablaten van anderen die ergens een klok hebben horen luiden maar van een klepel nog nooit gehoord hebben. Maar daar doen wij het niet voor op deze website. Wij willen kennis, feiten, meningen van mensen die er verstand van hebben. En ja hoor, vandaag kregen we die weer eens te lezen.

In een interview metinterviewark[1] Jesse Rapczak, de oprichter van Studio Wildcard, ontwikkelaar van Ark Survival Evolved, liet hij zijn ervaringen horen. Zijn conclusie was simpel en duidelijk, de CPU, het rekencentrum van je Xbox One, van een Xbox is beter dan die van een PS4.

Zijn woorden:  “Om eerlijk te zijn, beide platforms zijn voor ontwikkelaars eenvoudig om games op te ontwikkelen. In de PS3 en Xbox 360 dagen was de 360 overduidelijk de winnaar door de tools en de architectuur van de console. De PS3 was zo anders en je had bepaalde expertise nodig om goede content voor de console te creëren en je game goed te optimaliseren. Nu is dat niet meer zo en hebben beide goede ontwikkeltools en zijn de consoles erg gelijkwaardig. Op sommige gebieden is de Xbox One beter, op andere weer de PS4.”

xbox-one-motherboard[1]Hij gaat verder: “Er is één ding wat wel erg interessant is op dit moment, namelijk dat onze game beperkt wordt door de CPU wat het renderen, het opbouwen van beelden, betreft. De meeste mensen weten wel dat de Xbox One een betere en krachtigere CPU heeft dan de PS4”. Om het even technisch te houden, de Xbox One heeft na meerdere updates zijn kloksnelheid op 1.75 Ghz staan. Sony is minder open wat betreft deze info maar de geruchten gaan dat de kloksnelheid van de PS4 op 1.6 Ghz staat. “Dit betekent niet dat de game (Ark Survival Evolved) beter draait op de Xbox of op de Playstation maar het is een feit dat de Playstation een wat krachtigere GPU (de grafische unit) heeft. Dat is mooi, ware het niet dat onze game veel CPU nodig heeft om goed te draaien. Voor ons is het vooral van belang de balans tussen deze twee te vinden” aldus Jesse.

Natuurlijk is een grafische unit belangrijk maar met de complexiteit van de huidige games, neem het aantal NPC’s in een game, is een CPU van een net zo’n groot belang. Dus zomaar roepen dat een PS4 beter is, betekent eigenlijk dat je papegaait en de meute napraat. De PS4 staat daarbij qua het vernieuwen van het besturingssysteem redelijk stil. De Xbox One is volop in ontwikkeling waarbij men steeds meer de architectuur van de machine gaat benutten en gebruiken. Het komende dashboard, Windows 10 en de integratie van DirectX 12 is hier een voorbeeld van. De marathon gaat verder.

Ark: Survival Evolved komt trouwens medio juni 2016 uit op PS4, Xbox One en pc.

Abonneer
Abonneren op
3 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Tom
Tom
7 jaren geleden

Eindelijk een zinnig verhaal rondom deze ‘issue’.

Martin
7 jaren geleden
Reply to  Tom

Ach ja Tom er zal voorlopig altijd nog verschil bestaan. De ene console kan dit beter en de andere dat. Who cares! Het gaat om de fun wat mij betreft.

Gijs K
Gijs K
7 jaren geleden

Leuk artikel! Ben ook benieuwd wat het nieuwe dashboard gaat brengen.