Onlangs werd weer het jaarlijkse Control Conference gehouden. Dit event, georganiseerd door Control Magazine voor de Nederlandse game-industrie, is gericht op professionals in de videogame-industrie en studenten die een game-gerelateerd opleiding volgen. Tijdens dit event worden er een aantal seminars en masterclasses gehouden. Dit jaar was het aan onder andere medewerkers van Unity, Naughty Dog en Vlambeer om een seminar te geven. Dit keer niet in Pakhuis de Zwijger maar in het Tivoli in Utrecht. Erg handig gelegen vlak naast Utrecht Hoog Catharijne.

Oké, tijd voor mijn indruk van deze dag. Allereerst de locatie, wat naar mijn mening beter is dan Pakhuis de Zwijger van vorig jaar. Laatstgenoemde was erg klein van opzet door de locatie zelf. Tivoli is veel groter, oogt ruimtelijker en heb je meer het gevoel dat je naar een speciale event gaat. De zalen waren groter, met in één zaal wel erg lekkere stoelen die samen met de minieme belichting ervoor zorgde dat je half in slaap kon sukkelen. Gelukkig waren de seminars interessant genoeg om dat te voorkomen. De catering was goed en beter verzorgt dan vorig jaar. Vanwege de centrale ligging van Tivoli raad ik Control aan deze locatie aan te houden in de toekomst.

Killzone Shadow Fall op de PS3

De eerste seminar die we bijwoonde was die van Martin Giesbertz van Guerrilla (bekend van de Killzone serie). Hij vertelde op een boeiende wijze over de productie en visuele effecten in Killzone Shadow Fall. Martin vertelde dat deze game eigenlijk eerst ontwikkeld werd op een PS3 devkit, om in de loop der tijd verbeterd te worden voor next-gen terwijl er nog geen devkit was en zelfs nog geen releasedate van de Playstation 4. Ze gingen uit van de ruwe specs van de ps4 en prikten zelf een fictieve releasedate van de next-gen console zodat er een deadline gesteld kon worden. Toen alles uiteindelijk ontwikkeld was kon het overzetten plaatsvinden op de Playstation 4 devkit. Een sterk staaltje ontwikkeling op deze wijze. Leuk was ook hoe hij tijdens de seminar ineens een character van Killzone, een redneck sergeant met een humeur, liet vertellen hoe bepaalde effecten zijn gemaakt in de game. De seminar was erg interessant voor zowel studenten als professionals.

Random dungeons

Daarna was het de beurt aan Joris Dormans van Ludomotion, een Nederlandse developer bekend van de game Bezircle. Hij vertelde hoe je tijdens het ontwikkelen van een dungeon crawler, à la Diablo, de dungeons random kan maken zodat het elke speelbeurt anders is.

Het eerste gedeelte was oké en goed te volgen, maar voor studenten denk ik erg droge kost met saaie slides en dito verhaal tijdens de presentatie. Ook al was zijn uitleg goed, het was té uitgebreid en de manier van praten was op een gegeven moment erg slaapverwekkend. Volgende keer meer dynamiek en een andere benadering zou ik zeggen omdat dit wel heel erg leerzaam is. Je kunt als student en ontwikkelaar leren om met meer geavanceerd programmeren meer generieke spelelementen toe te voegen aan een game.

Beat ‘em up

Na deze seminar hoopten we wat opgepept te worden door Shawn Alexander Allen van developer NuChallenger om te laten zien hoe je een goede beat ‘em up maakt. Nu ben ik erg in voor een beat ‘em up dus we waren er klaar voor. De seminar zelf was beter dan de vorig met leuke referenties naar oude titels zoals Golden Axe, Streets of Rage wat toch een paar van mijn favorieten waren. Er werd wel te veel gehamerd op de stereotypen die in dit genre zitten, de chick met strakke kleding en de blonde gespierde dude. Totaal overbodig om hier zo lang op in te gaan, omdat het maar Ă©Ă©n aspect van een beat ‘em up uitlicht. Als laatste ging er veel tijd verloren aan het promoten van hun aankomende game Treachery in Beatdown City. Leuk om toe te voegen is dat Shawn Alexander bij Rockstar heeft gewerkt aan o.a. L.A. Noire, GTA IV en Red Dead Redemption.

Vlambeer

Na de ietwat uitgelopen seminar van Shawn, was het dan tijd voor Vlambeer’s Jan Willem Nijman. Vlambeer is bekend van Super Crate box, Ridiculous Fishing en Luftrausers. Hij praatte over non-stop aktie in Nuclear Throne en hoe hij en het team wat meehielp het aanpakte om veel aktie in de game te verwerken wat goed voelt en speelt. Vorig jaar was zijn seminar ook erg sterk en dit keer zette hij de trend door met wederom een goede seminar. Het zegt al genoeg dat het vermakelijk is om naar te luisteren, zijn manier van aanpak en de slides waren fris en typisch indie.

Twitch

De laatste seminar die ik wil uitlichten is die van Twitch. Jonathan “Carnage” Joyce vertelde over waarom Twitch belangrijk is voor developers, tijdens het maken van een game. Ontwikkelaars kunnen Twitch gebruiken om de fans te benaderen en ze te betrekken bij het ontwikkelen van hun game. Hij vertelde met veel humor over de begindagen van Twitch, vanuit een zolderkamertje en hoe hij in de beginjaren bedrijven moest overtuigen hoe leuk en bijzonder Twitch wel niet is. Nou ja, de rest is geschiedenis. Dit was één van de beste seminars van die dag dankzij zijn humor, manier van praten en opbouw van de sessie.

Foyer

Verder stonden er nog wat bedrijven in de foyer van Tivoli om hun games/producten te tonen. Unity was aanwezig, Softlayer promootte hun cloud-oplossing voor online gamen, Dutch Game Garden was aanwezig om diverse games te tonen (o.a. Action Henk). Tobii stond er met een eye-motion product wat ik niet heb kunnen testen, te weinig tijd. Er stonden te veel bedrijven en gameontwikkelaars om op te noemen.

Control Conference was erg geslaagd ondanks dat sommige seminars voor mij te saai waren. Maar ja, je kan niet alles hebben. Qua locatie en catering, zoals gezegd, zeer goed en de presentatie van het event was prima verzorgd. Je betaalde als ontwikkelaar 130 euro (all acces) en als student 50 euro. Ik vind, ook al is alles prima verzorgd, 130 euro te overpriced, zeker gezien bij Pakhuis de Zwijger hetzelfde werd gevraagd. Nu snap ik dat de sprekers niet de minste zijn, maar naar mijn mening was 75 euro een redelijkere prijs.

Voor de studenten zullen niet alle seminars even interessant zijn, maar dit geldt ook voor ontwikkelaars. Toch kan ik iedereen die in de industrie werkt of een game-gerelateerde opleiding volgt dit event meer dan aanraden. Je ontmoet veel mensen, kan goed netwerken, de seminars zijn erg leerzaam en je krijgt de kans achteraf ook met die mensen te praten. We hadden daardoor onder andere een leuk kort gesprek met John Sweeney van Naughty Dog, bijgepraat met Jurjen van Power Unlimited en advies gevraagd bij de medewerkers van Unity. Kortom: Volgend jaar ben ik er zeker weer bij!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties