Vandaag kwam er een titel in de redactie langs die ik even twee keer moest lezen: ”We hebben liever een game met een 9 die minder verkoopt, dan een 6 met goede verkoopcijfers”… groetjes, Capcom. Now back the fuck up. Deze moeten we even ontleden. 

Bovenstaande uitspraak komt van Stuart Turner, Capcom Europe COO. Waarom gaat mijn bullshit alert af met zo’n uitspraak? Ik denk omdat ik het gevoel heb dat Capcom zo’n beetje alles heeft remastered wat los en vast zat.

  • Mega Man X Legacy Collection 1 en 2
  • Street Fighter 30th Anniversary Collection
  • Resident Evil Revelations Collection
  • Mega Man Legacy Collection 2 (zonder X dus)
  • The Disney Afternoon Collection
  • Resident Evil Origins Collection
  • Mega Man Legacy Collection 1 (nog steeds geen X)
  • Devil May Cry 4 Special Edition
  • Resident Evil Chronicles HD Collection
  • Devil May Cry HD Collection

etcetera, etcetera.

Makkelijk cashen noemen we dat. Maar is mijn beredenering terecht?

Aandeelhouders, we kennen ze allemaal

Eerlijk is eerlijk, het is makkelijker om een bedrijf te bekritiseren dan in de schoenen te staan van de mensen die het leiden (of lijden, zo kan het ook voelen). In een interview met onder andere mister Turner van Capcom, komt dus naar voren dat kwaliteit nog altijd boven kwantiteit gaat. Het interview gaat eigenlijk grotendeels over de franchise ‘Resident Evil’. We kennen natuurlijk Resident Evil 7 die goed werd ontvangen, maar Resident Evil 2 komt er aan. Een complete remake. Dat is gelijk mijn jeukpunt. Capcom laat zoveel remasters produceren, dat het al snel geldwolven lijken daar. Hoewel Capcom dus haar aandeelhouders tevreden moet houden met mooie kwartaalcijfers (en dus games produceren die veel opbrengen), gaat het niet alleen om commercieel succes.

Er is, zoals Turner uitlegt, een artistiek element waarvan men weet of alles de juiste richting op gaat. Resident Evil 6 was niet te vergelijken met Resident Evil 7 qua commercieel succes, maar dat maakt Capcom niet uit. Het gaat er blijkbaar om dat Resident Evil 7 als een kwalitatieve comeback voelt. Moeten we dan maar Resident Evil 6 vergeten die vele fans bestempeld hebben als ”FAIL”? Ik denk dat het achteraf makkelijk lullen is met goede verkopen.

Minder focus op dag 1 verkopen

In het interview komt door Turner en Antoine Molant (marketingdirecteur bij Capcom) ook aan bod dat Capcom minder focust op dag 1 verkopen. Het gaat veel meer om de lange termijn. Met Resident Evil 2 azen ze echter wel meer op januari qua release, dan vóór en met de Kerstdagen. Hoezo? Omdat je als Japanse uitgever beter risico uit de weg kan gaan dan gokken op commercieel succes tijdens de feestdagen. Maar wat is dan de lange termijn strategie? Een Monster Hunter World? In-game verkopen in een game?

Op dit moment zijn Resident Evil 7 en Monster Hunter World de kroonjuwelen van Capcom. Vrij terecht natuurlijk, gezien de kwaliteit van de games. Dan hebben we ook nog Devil May Cry, een franchise dat al minstens 15 jaar oud is. DmC sloeg de plank een beetje mis met een soort reboot. Devil May Cry 5 maakte de fans bijna aan het huilen… op een positieve manier! Zo lang verwacht en nu toch eindelijk deel 5.

Devil May Cry 5

Fan service?

En daar gaat het Capcom blijkbaar om, de fans! Ik vind dat ergens moeilijk te geloven, gezien de aandeelhouders belangrijker zijn voor het bedrijf dan de vocal minority van fans. Toch is het zeker goed om te zien dat Capcom wel iets met de wensen van de fans doet i.p.v. alleen maar op veilige wijze nieuwe delen uitbrengen van populaire franchises. Oh wacht, dat doen ze nog steeds. Maaaar, gelukkig staat kwaliteit hoog op de agenda. Turner geeft aan dat Capcom niet alleen maar de wensen van de fans volgt, maar er is zeker een fan service aanwezig.

Zullen we dan nooit nieuwe games van Capcom zien? Molant en Turner geven aan dat ze kijken naar de digital-only markt met ‘betaalbare’ games (wat is dat? 30 euro?). Dat is voor hen de omgeving waar ze wel een nieuwe franchise zien ontstaan. Voor nu hebben ze bij Capcom besloten om de focussen op de ”kern steunpilaren” zoals Street Fighter, Resident Evil, Monster Hunter etc. Ze krijgen wel vaker als Capcom zijnde de kritiek dat ze te veilig doen en risico’s mijden. Maar ze vinden dat Resident Evil 7 an sich al een risico was. Het hele first-person gebeuren had bij velen in het verkeerde keelgat kunnen schieten.

Turner geeft wel aan dat meerdere ontwikkelaars bezig zijn met nieuwe franchises omdat ze het zelf ook een beetje zat zijn om constant hetzelfde te doen. Er kan een nieuw territorium ontdekt worden Het is alleen moeilijk om op een globale markt (Azië en VS/EU) een hit te scoren!

De Legacy collections zijn onderdeel van de ‘fanservice’, toch?

Een nieuw Capcom

Is de tijd van vele remasters dan voorbij? Moet ik hoop hebben dat Capcom echt geeft om de kwaliteit i.p.v. kwantiteit? Misschien wel, misschien is het allemaal PR praat. Ik hoop in ieder geval liever op een grote uitgever dat naar fans kijkt dan naar de diepe portemonnee’s van aandeelhouders. We zullen ongetwijfeld nog ”veilige” titels zien als Resident Evil 8 en een nieuwe Monster Hunter, maar zie ik Capcom nog als geldwolven? Niet echt. Maar ach, misschien ben ik te gevoelig voor de PR praat uit het interview en kan ik mij scharen bij de ”niet-wetende massa”. Ik hoop in ieder geval weer op een initiatief als Lost Planet. Daar heb ik toen van genoten. De rest ken ik nu onderhand wel.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties