Er is op social media rumoer ontstaan over de aan- of afwezigheid van microtransacties in Borderlands 3. Wat is er in vredesnaam aan de hand?

Ooit gehoord van de Pavlov reactie? Er rinkelt een belletje en de hond begint te kwijlen? Een aangeleerde en onvrijwillige reactie, ook wel een zogenaamde geconditioneerde respons. In de game-industrie hebben we ook zoiets aan de hand. Met het woordje loot box als belletje, en collectieve verbale bombarie als onvrijwillige geconditioneerde reactie. De term loot box hoeft maar één keer te vallen en zowel gamers als media springen er bovenop. Met als meest recente voorbeeld Borderlands 3. Maar wat is er nu eigenlijk aan de hand?

Monetization in videogames

Allereerst kort een introductie. Er zijn meerdere manieren om als uitgever en ontwikkelaar geld te verdienen aan een videogame. In de eerste plaats natuurlijk door geld voor de game te vragen. De laatste jaren is er echter een tendens ontstaan om daarnaast ook geld tijdens het spelen van de game te kunnen verdienen door in-game microtransacties te implementeren. Denk dan bijvoorbeeld aan het kopen van kostuums voor je personage of het veranderen van het uiterlijk. Over het algemeen vinden gamers dat geen probleem, zo lang zij zich maar niet ‘gedwongen’ voelen om in-game aankopen te doen.

Er zijn echter twee belangrijke redenen te noemen wanneer gamers in-game microtransacties niet zo tof vinden, namelijk: 1) wanneer microtransacties min of meer opgelegd worden om progressie in de game te kunnen maken bijvoorbeeld omdat de grind anders eindeloos lang blijkt en 2) wanneer het aanschaffen van in-game items door microtransacties leidt tot voordeel voor de speler, de zogenaamde ‘pay-to-win’.

Daarnaast is er een 3e partij die bezwaar maakt tegen in-game aankopen en dat is de overheid. In het specifieke geval wanneer lootboxes aangeboden worden en het een gok is wat er uit de lootbox komt. We hebben hier recent een voorbeeld van kunnen lezen.

Monetization in Borderlands 3

Welnu, rondom Borderlands 3 is er verwarring ontstaan. Randy Pitchford (CEO bij Gearbox, de ontwikkelaar van Borderlands 3) heeft tijdens de Borderlands 3 Gameplay Reveal Event Stream vorige week expliciet benoemd dat er geen microtransacties zullen zitten in Borderlands 3. Dit tot geruststelling van velen, want juist Borderlands zou zich uitstekend lenen om loot boxes in te verwerken. Toen vervolgens bleek dat er wél microtransacties in Borderlands 3 zouden zitten, was er commotie alom.

Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Pitchford, en later 2K, laten weten dat er géén loot boxes in Borderlands 3 zullen zitten. Met andere woorden; géén gokelementen en géén pay-to-win taferelen. Wel zullen er in-game microtransacties gedaan kunnen worden die enkel cosmetisch van aard zijn. Bovendien laat Pitchford weten dat er, net als in Borderlands 2, meer dan genoeg loot te vinden en krijgen is in de game.

Borderlands heeft 30 uur gameplay

En weet je wat er nog meer te vinden is in Borderlands 3. Ruim 30u aan gameplay, heeft creative director Paul Sage recent in een interview laten weten! Kortom, het lijkt er dus vooralsnog op dat je gewoon lekker kunt knallen in Borderlands 3, zonder impliciet gedwongen te worden om allerlei in-game transacties te doen. En daarmee lijkt de kou gelukkig alweer snel uit de lucht en kunnen we ons verheugen op een hopelijk spectaculaire Borderlands 3!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties