Gisteren berichtten wij uitgebreid over een artikel die bij Kotaku gepubliceerd was over de misstanden die bij BioWare werden gerapporteerd. Natuurlijk kon een reactie van BioWare niet uitblijven.
In eerste instantie kozen zowel EA als BioWare ervoor om niet te reageren op een verzoek op commentaar. Het bedrijf bleef anderhalve dag lang stil en deed niets anders dan hun werknemers verzoeken om niet met de pers te praten. Aan het eind van de woensdag kwam er een uitgebreid bericht van general manager Casey Hudson naar zijn personeel over het artikel. Vrij vertaald staat er dit in:
De mail gaat zo verder en aan het eind verzekerd Casey zijn personeel dat ze altijd bij hem terecht kunnen met vragen en input.
Men is bij BioWare dus hard bezig om de problemen aan te pakken en erkenning is al een stap. Ondertussen krijgt Kotaku meerdere berichten van ontwikkelaars van triple A-studio’s dat het bij hen niet anders is.
Natuurlijk zijn er altijd twee kanten aan een verhaal en zullen er genoeg goede managers zijn die hier ook niet blij van worden. Maar wat als een paal boven water staat is dat deze multi-miljoenen business onderhand zijn uitwassen steeds meer naar buiten brengt. Dat de druk om een game op tijd en goed afgewerkt te leveren omdat aandeelhouders of grote publishers dit eisen, zo onderhand zijn tol aan het eisen zijn. Wij, als gebruikers en fans, zijn daar natuurlijk mede debet aan. Als je ziet wat een bagger een uitgever over zich heen krijgt als ze alleen al beslissen om een game uit te stellen, dan zijn een groot deel van de spelers ook niet echt vergevensgezind. Tel daarbij de moordende concurrentie onderling op en je hebt alle ingrediënten voor ellende. Hopelijk brengen deze onthullingen verbetering in de industrie want aan het eind van het verhaal is niet alleen het personeel van zo’n studio slachtoffer. Ook jij als gamer krijgt een slecht product afgeleverd. De voorbeelden daarvan zijn de laatste jaren, en zeker maanden, zo op te noemen.