Gisteren berichtten wij uitgebreid over een artikel die bij Kotaku gepubliceerd was over de misstanden die bij BioWare werden gerapporteerd. Natuurlijk kon een reactie van BioWare niet uitblijven.

In eerste instantie kozen zowel EA als BioWare ervoor om niet te reageren op een verzoek op commentaar. Het bedrijf bleef anderhalve dag lang stil en deed niets anders dan hun werknemers verzoeken om niet met de pers te praten. Aan het eind van de woensdag kwam er een uitgebreid bericht van general manager Casey Hudson naar zijn personeel over het artikel. Vrij vertaald staat er dit in:

He BioWare,

Ik wil graag een bericht met mijn visie over het Kotaku artikel en de online discussie naar aanleiding daarvan met jullie delen.

Het artikel spreekt over de vele problemen in de ontwikkeling van Anthem en wat eerdere projecten. Het trekt een verbinding tussen deze problemen en de kwaliteit van onze werkplek en het welbevinden van ons personeel. Deze problemen bestaan en het heeft onze prioriteit om dit op te lossen.

Wat we kwalijk vonden is dat er bepaalde ontwikkelaars met naam en toenaam zijn genoemd en zo een doelwit voor kritiek zijn geworden. Het is oneerlijk en werkt zeer traumatiserend om bepaalde mensen zo te noemen en wij accepteren dit soort behandelingen van ons personeel niet. Daarom hebben wij besloten om geen medewerking aan het artikel te geven en alleen een kennisgeving te publiceren.

Toen ik de kans kreeg om als GM terug te keren naar BioWare, wist ik dat de studio behoorlijke uitdagingen op het gebied van de gezondheid van het team, de creatieve visie en de focus binnen de organisatie had. Ik was en blijf verheugd om verbeteringen op dit gebied te bewerkstelligen omdat ik deze studio liefheb en boven alles een plek wil creëren waar jullie gelukkig en succesvol zijn.

Ik ga jullie niet vertellen dat ik daar in geslaagd ben en op een dag als vandaag voel ik dat al helemaal niet. Maar een aantal van de stappen die we hebben genomen om dit te verbeteren bevatten een betere focus om de missie van de studio en de waarden binnen de studio zodat helder wordt waar we staan en wat we moeten doen om een hogere standaard wat betreft de cultuur binnen de studio te krijgen. We hebben de studio structuur verbeterd met een vorm waarin de teamleiders zich kunnen focussen op de ondersteuning van individuele carrières.

Casey Hudson

De mail gaat zo verder en aan het eind verzekerd Casey zijn personeel dat ze altijd bij hem terecht kunnen met vragen en input.

Men is bij BioWare dus hard bezig om de problemen aan te pakken en erkenning is al een stap. Ondertussen krijgt Kotaku meerdere berichten van ontwikkelaars van triple A-studio’s dat het bij hen niet anders is.

Natuurlijk zijn er altijd twee kanten aan een verhaal en zullen er genoeg goede managers zijn die hier ook niet blij van worden. Maar wat als een paal boven water staat is dat deze multi-miljoenen business onderhand zijn uitwassen steeds meer naar buiten brengt. Dat de druk om een game op tijd en goed afgewerkt te leveren omdat aandeelhouders of grote publishers dit eisen, zo onderhand zijn tol aan het eisen zijn. Wij, als gebruikers en fans, zijn daar natuurlijk mede debet aan. Als je ziet wat een bagger een uitgever over zich heen krijgt als ze alleen al beslissen om een game uit te stellen, dan zijn een groot deel van de spelers ook niet echt vergevensgezind. Tel daarbij de moordende concurrentie onderling op en je hebt alle ingrediënten voor ellende. Hopelijk brengen deze onthullingen verbetering in de industrie want aan het eind van het verhaal is niet alleen het personeel van zo’n studio slachtoffer. Ook jij als gamer krijgt een slecht  product afgeleverd. De voorbeelden daarvan zijn de laatste jaren, en zeker maanden, zo op te noemen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties