Physics-fans en dungeon brawlers opgelet: Awaysis is aangekondigd voor Xbox Series en belooft een frisse draai te geven aan het genre. Dus als je altijd al wilde weten hoe het voelt om je vijanden letterlijk en figuurlijk door de kamer te gooien, dan is dit er eentje om in de gaten te houden.
Met Awaysis duik je een wereld in waar de wetten van de zwaartekracht niet alleen belangrijk zijn, maar de basis vormen van de gameplay. Vergeet ouderwets button bashen; hier draait het om objecten door de ruimte smijten, vijanden op creatieve manieren uitschakelen en chaos creëren waar de gemiddelde ragdoll-physics-liefhebber spontaan van begint te glimlachen. De game combineert een kleurrijke, cartooneske stijl met physics die alles behalve kinderachtig zijn. Het resultaat? Elke gevecht voelt anders, want je omgeving is je beste wapen.
De dungeon brawler, maar dan anders
Awaysis probeert het stoffige image van het dungeon brawler-genre een beetje op te frissen. In plaats van eindeloos op dezelfde knoppen te rammen, word je uitgedaagd om slim gebruik te maken van alles wat los en vast zit. Tafels, stoelen, potten, je tegenstanders zelf – alles kan vliegen als je het goed aanpakt. Daardoor ontstaan er steeds weer nieuwe situaties en voelt geen run hetzelfde aan. De physics-engine zorgt bovendien voor genoeg slapstick-momenten, want eerlijk is eerlijk: wie wordt er nou niet blij van een vijand die onverwacht door het raam vliegt?

Voor gamers die houden van actie met een knipoog, is Awaysis zeker het checken waard. Zeker als je fan bent van games waarin experimenteren en lol maken centraal staan, zoals Human: Fall Flat of de klassieke Gang Beasts. Het physics-gebeuren zorgt voor een unieke dynamiek die je niet vaak ziet bij dungeon brawlers. Het is nog even afwachten hoe diep de mechanics precies gaan en of het niet snel een gimmick wordt, maar de eerste indruk is in elk geval lekker eigenwijs.
Een concrete releasedatum is er nog niet, maar Awaysis moet binnenkort voor Xbox Series X|S gaan verschijnen.