De aankomende RPG Avowed van Obsidian Entertainment biedt spelers veel vrijheid in quests, karakterinteracties en gevechten. De game verschijnt op 18 februari 2025 voor Xbox Series X|S en via Game Pass. In aanloop naar release heeft Xbox Wire een interview met de ontwikkelaars geplaatst.
Het volledige interview is hier te lezen. In dit artikel worden enkele highlights besproken. Een van de dingen die aanbod komen is de keuzes die spelers zullen krijgen. Obsidian Entertainment, bekend om zijn verhalende gameplay, heeft zich met Avowed gericht op het creëren van een spelwereld waarin keuzes en gevolgen een belangrijke rol spelen. “Er zijn keuzes die spelers kunnen maken, waarvan de consequenties zich op verschillende niveaus manifesteren. Dit kan variëren van het lot van een individu tot de toekomst van een hele nederzetting,” aldus Region Director Berto Ritger.
Keuzevrijheid als kernprincipe
Vanaf het begin van het spel, waarin spelers aankomen in de eerste regio Dawnshore, wordt de openheid van de spelwereld duidelijk. Spelers kunnen op verkenning gaan, zijmissies oppakken en interacties aangaan met lokale bewoners. De keuzes die ze maken, beïnvloeden niet alleen hun reis, maar ook de manier waarop NPC’s reageren.
“Mijn neiging is altijd om zoveel mogelijk aan de speler over te laten om zelf te ontdekken,” zegt Narrative Designer Kate Dollarhyde. “Wanneer een spelwereld volledig wordt voorgekauwd, verdwijnt de mystiek en de beloning van ontdekken.”
Dollarhyde en haar team hebben een gelaagd keuzemodel ontwikkeld dat korte, middellange en lange termijn gevolgen biedt. Korte termijn keuzes kunnen directe reacties van NPC’s beïnvloeden, terwijl middellange termijn beslissingen het verloop van een missie bepalen. Lange termijn keuzes kunnen het hele spel en de politieke verhoudingen binnen de wereld van Avowed veranderen.
Gevolgen en morele complexiteit
Het spel vermijdt het traditionele zwart-wit denken in goed en kwaad. Personages en facties bevinden zich in morele grijze gebieden, waardoor spelers genuanceerde keuzes moeten maken. “De realiteit van de wereld bepaalt de verhalen die we vertellen,” vervolgt Dollarhyde. “Wat gebeurt er wanneer een koloniale macht een eiland opeist en zegt: ‘Dit is nu van ons’? We willen dat spelers nadenken over de motieven en overtuigingen van personages, in plaats van hen simpelweg als goed of slecht te zien.”
Game Director Carrie Patel voegt toe: “Keuzes en consequenties werken het best als ze geloofwaardig en onverwacht zijn. Spelers moeten zich betrokken voelen bij de impact van hun beslissingen, zonder dat alles volledig voorspelbaar is.”
Interactieve wereld en companions
Naast de invloed van keuzes op de bredere wereld van Eora, hebben beslissingen ook impact op companions die zich bij de speler aansluiten. Elk van de vier companions komt uit de Living Lands en heeft eigen motivaties en reacties op de acties van de speler. “Ze zullen reageren op hoe je missies aanpakt en hun mening geven over jouw keuzes,” zegt Ritger. “Sommige van hun verhaallijnen zijn direct verweven met het hoofdverhaal, waardoor jouw keuzes direct invloed hebben op hun lot.”
De manier waarop de wereld is opgebouwd, met grote gedefinieerde zones in plaats van een open wereld, stelt Obsidian in staat om zowel vrijheid als diepgang te bieden. “We weten ongeveer waar spelers zich bevinden voordat ze naar het volgende gebied gaan, waardoor we sterkere verhaallijnen en keuzes kunnen bieden,” legt Ritger uit.

Een persoonlijke en unieke ervaring
Een opvallend aspect van Avowed is de hoeveelheid content en de keuzes die spelers wellicht nooit zullen ontdekken. “We weten dat geen enkele speler exact dezelfde ervaring zal hebben,” zegt Patel. “Het plezier zit in de ontdekking. Wanneer spelers iets vinden dat verborgen was, geeft dat een gevoel van beloning en exclusiviteit.”
Deze ontwerpfilosofie wordt vanaf de beginfase van de ontwikkeling toegepast. “Als designer hou ik ervan om content te maken die slechts door een klein aantal spelers wordt ontdekt,” zegt Dollarhyde. “Dat creëert speciale momenten die gedeeld kunnen worden met anderen die dezelfde verborgen details hebben ontdekt.”
Met deze aanpak, waarin keuzes, verhaallijnen en consequenties met elkaar verweven zijn, biedt Avowed een diepgaande RPG-ervaring waarin spelers hun eigen pad kunnen bepalen. De focus op keuzes en interactie moet ervoor zorgen dat elke speelsessie uniek aanvoelt. Spelers kunnen zich voorbereiden op een reis door de wereld van Eora, waarin hun beslissingen het verloop van hun avontuur bepalen.
Kijk jij uit naar de release van Avowed?