Avalanche Studios sluit zijn Liverpool-studio en snijdt in personeel in Malmö en Stockholm. Dit volgt op de geannuleerde Xbox-exclusive Contraband en kan gevolgen hebben voor toekomstige Xbox-projecten.

Avalanche heeft bevestigd dat de vestiging in Liverpool wordt gesloten, terwijl teams in Malmö en Stockholm kleiner worden. Het klinkt als een heroriëntatie: minder spreiding, meer focus op de kernstudio’s in Zweden. Concrete aantallen ontbreken, maar dit soort moves betekenen meestal dat projecten worden samengevoegd, uitgesteld of herschaald. Het bedrijf noemt het een moeilijke beslissing, maar wel eentje die de studio future-proof moet maken. Klinkt zakelijk, is voor de betrokken mensen gewoon pittig.

Contraband geannuleerd: domino-effect

De timing wijst naar de annulering van Contraband, de geplande Xbox-exclusive waar Avalanche jaren aan werkte. Met dat project van tafel valt er een belangrijk anker weg, en dat heeft duidelijk impact op teams en planning. Waar werk stopt, volgt helaas vaak krimp. Voor Xbox betekent het in elk geval: één minder in de toekomstige line-up, en voor Avalanche een herziening van de roadmap. Geen drama-stand, wel een nuchtere realiteit van game development anno nu.

Directe gevolgen voor bestaande Xbox-games zijn er niet, maar voor toekomstige samenwerkingen is dit wel een signaal. Projecten die in pre-productie zitten, kunnen vertragen of anders worden ingericht. Xbox verliest met Contraband een exclusieve titel in ontwikkeling; wat daarvoor in de plaats komt, is afwachten. Voor ons als spelers betekent het vooral: minder zekerheden en meer “we’ll see” bij third-party deals. Niet sexy, maar wel eerlijk.

De mensen achter de games

Naast de headlines gaat het hier vooral om developers met gezinnen, ambities en cv’s. Avalanche zegt support te bieden en intern te schuiven waar kan. Hopelijk vinden veel mensen snel een nieuwe plek, binnen of buiten de studio. De Zweedse gamedev-scene is groot, maar ook daar is het krapper geworden. Laten we hopen dat er gewoon binnenkort weer eens een knaller van een game geproduceerd wordt.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties