De hele week staat al in het teken van zaken omtrent loot boxes en pay to win concepten. Vandaag kwam er bewijs dat men bij de grote uitgevers doelbewust bezig is met het geld kloppen uit de zakken van gamers.

In een artikel in Rolling Stone magazine wordt een patent geopenbaard die Activision in 2015 heeft gedeponeerd. Eerder deze maand heeft het US Patent and Trademark Office dit patent toegekend.

Psychologische spelletjes

Waar draait dit patent om? In de basis? Geld binnen harken. Het matchmaking systeem wordt zo ingericht dat het spelers verleidt om in-game items te kopen. Het patent praat bijvoorbeeld over het matchen van zeer bekwame speler met veel minder goed spelende gamers om zo deze minder spelende groep aan te zetten tot het kopen van in-game items om zich zo te kunnen meten met de betere spelers.

Letterlijk staat er: “Voorbeeld: een implementatie waarin het systeem een microtransactie engine bevat die matches genereert welke zorgen dat men game-related aankopen doet. De microtransactie engine zou expert spelers kunnen matchen met junior spelers met als doel het aankopen van game-related zaken of items die de betere speler al heeft.”

Het patent beschrijft ook dat Activision de matchmaking data zou kunnen gebruiken om spelers aan te sporen om een bepaald item te kopen, bijvoorbeeld een sniper rifle.

“In een specifiek voorbeeld nemen we een junior speler die een expert sniper in de game wil worden (iets wat uit de data in het profiel van deze speler duidelijk wordt). De microtransactie engine zal dan deze junior speler matchen met een zeer goede sniper in de game. Op deze manier wordt de junior speler aangemoedigd om bijvoorbeeld een specifieke sniper rifle of een ander item die deze expert gebruikt te kopen.”

Ook spreekt het patent over het matchmaken met bepaalde spelers, die een specifiek microtransactie item hebben, met spelers die dit niet bezitten. Wederom om deze spelers over te halen om dit item ook te kopen.

“Microtransactie engine 128 kan items gebruikt door betere spelers analyseren en, mocht één van deze items aangeboden worden, deze speler matchen met een andere speler die dit niet bezit. Vergelijkbaar, microtransactie engine 128 identificeert items die aangeboden worden, identificeert expert spelers die dit item bezitten en matched deze speler met andere spelers die dit niet bezitten. Zo kan microtransactie engine 128 ervoor zorgen dat spelers beïnvloed worden op het gebied van toekomstige game-related aankopen.”

Het patent spreekt ook over het aanmoedigen van spelers om meer in-game content te kopen na eerdere aankopen. Het systeem zet spelers met bepaalde microtransactie items in games die de kracht van dit item laten zien. Dit zorgt ervoor dat spelers een goed gevoel krijgen over deze aankoop en dit spoort hen weer aan om nog meer items te kopen.

In de samenvatting van deze aanvraag claimt Activision dat het implementeren van deze nieuwe microtransactie engine zorg draagt voor het “organiseren van matches om zo het aanschaffen van game-related items te bevorderen”.

De eerste microtransacties waren te vinden in Call of Duty: Black Ops 2. Sinds Advanced Warfare is er een supply drop systeem geïntroduceerd waarin het gebruik van loot boxes centraal staat. Activision is pas geleden nog onder vuur komen te staan over het gebruik van dit soort zaken in Destiny 2 waarbij je gekochte shaders maar één keer kon gebruiken.

Is het er? Of toch niet?

Activision heeft ondertussen al gereageerd en laat weten dat dit een “onderzoekend patent was die men in 2015 heeft ingediend. Het Research and Development team werkt los van de game studios. Dit systeem is nooit in een game geïmplementeerd.”

Toch mag je vraagtekens zetten bij dit soort ideeën. Of men het nu wel of niet ingezet heeft, het blijft vreemd dat uitgevers het klaarblijkelijk normaal vinden om dit soort manipulatieve systemen in hun game te bouwen. Het doelbewust inspelen op bepaalde psychologische systemen zoals kopieer-gedrag, de wil om te winnen en het feelgood gevoel bij het scoren omdat je een bepaald item hebt gekocht, voelt een beetje als de tabaksindustrie die willens en wetens stofje in sigaretten doet om je verslaafd te maken. Daarnaast vraag ik mij wel hardop af wat we dan allemaal niet weten. Wat is er wel ondertussen in games aan engines gegooid? Hoever gaat dit allemaal? Het verzamelen van specifieke data en dit gebruiken om meer geld te verdienen en mensen aan te zetten tot het kopen van zaken? Aan de andere kant, dit maken we eigenlijk elke dag mee in elk aspect van ons leven. Overal zit reclame in en wordt je op de één of andere manier verleidt om zaken aan te schaffen. Wat vinden jullie hier nou van? Geoorloofd en eigen schuld, dikke bult als je zo beïnvloedbaar bent? Of te sneaky en daardoor sowieso een slechte zaak?

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties