Het is een bekend recept. Er komt een film uit die het commercieel goed doet, er wordt een vervolg gemaakt en daar moet gelijktijdig een game van gemaakt worden. Helaas is dit recept eigenlijk nooit te vreten. Het lijkt er op dat Marvel dit ook door heeft.

Met een sloot aan Marvel films moet de verleiding om er games van te maken groot zijn geweest. En wees eerlijk, een game met in de hoofdrol Thor, Iron Man of Captain America spreekt toch sowieso de meesten van ons aan? Je kunt vliegen, bent abnormaal sterk en hebt andere superpowers. Heerlijk!

En toch valt het niet mee. Een game bouwen rondom een superheld. Talloze Spider-Man games zijn al uitgebracht, bijna allemaal kut. De X-Men games waren ook niet te spelen, er zijn gedrochten rond Thor en Hulk uitgebracht, en als de games dan ook nog op een film gebaseerd waren, dan was het helemaal bedroevend.

Dat het niet nodig is om het bronmateriaal te verkrachten voor een goede superheldengame, bewees de studio Rocksteady, toen ze met Batman Arkham Asylum, een game rond de held bouwden die niet op een film of strip gebaseerd was. Of Marvel dit in hun achterhoofd heeft of niet, de uitgever laat ontwikkelaars wel vrij bij het bouwen van hun games.

Niet op films gebaseerd

Er staat inmiddels ook een mooie hoeveelheid Marvel games op de planning. Spider-Man (helaas een PS4 exclusief project), Guardians of the Galaxy, Marvel VS Capcom en het onlangs aangekondigde Avengers project van Square Enix, zijn allemaal in productie.

Tijdens DICE 2017 (Design, Innovate, Communicate, Entertain) liet Marvel Games Creative Director, Bill Rosemann, weten dat de ontwikkelaars achter die games zelf mogen weten hoe ze de game gaan maken.

Wij willen ontwikkelaars de vrijheid geven om hun eigen verhaal te vertellen en een origineel verhaal te maken. Ze krijgen de vrijheid om in de historie van Marvel te duiken en te bekijken welke elementen ze leuk en wat ze interessant vinden. Een beetje alsof we zeggen, wij willen dat jullie dit gerecht maken. Hier heb je alle ingrediënten, kies maar welke je wil gebruiken.

Als voorbeeld van de eigen inbreng wijst Rosemann naar het witte logo op het Spider-Man pak in de E3 trailer van de gelijknamige game.

We willen dat de ontwikkelaars passie hebben voor hun project en dat ze er hun eigen stempel op drukken. Het is hun game, hun visie.

Tegelijkertijd wordt er ook niet vergeten dat de meeste mensen de Marvel characters kennen dankzij de films. Het nieuwe Guardians of the Galaxy project van Telltale, zal hierdoor wel bekend aanvoelen voor de mensen die de film gezien hebben. Desondanks is het dus niet de bedoeling dat ontwikkelaars verplicht worden om hun game gelijk te laten lopen aan de films.

We gaan geen projecten overhaasten en we brengen niks uit voordat het klaar is. We gaan ook niet proberen om een game te maken die de lijn van de films volgt en dan deze ook tegelijk met de film uit proberen te brengen.

Het lijkt mij persoonlijk ook de enige juiste aanpak. Bedenk een origineel verhaal en zorg dat alles werkt. Dat het kan weten we, dat het vaak is mislukt ook. Het is in ieder geval al positief dat ze zich dat bij Marvel ook realiseren. Ik heb er wel vertrouwen in.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties