De N7 dag ligt inmiddels weer achter ons. Deze Mass Effect feestdag heeft ons geleerd dat de complete trilogie backwards compatible wordt voor de Xbox One. Er zijn nu echter ook een heleboel story details voor Mass Effect Andromeda bekendgemaakt.

Jongens wat heb ik veel zin in de nieuwe Mass Effect. Ik heb de game ook al zeker een halfjaar in de pre-order staan en ik kan niet wachten totdat het moment daar is dat ik de game uit het plastic mag halen en in mijn Xbox One kan duwen. Helaas komt de game pas uit in het eerste kwartaal van 2017, dus geduld is een schone zaak. Gelukkig heeft Game Informer nu een heleboel story details voor ons.

Geen trilogie

Mass Effect Andromeda gaat met een schone lei weer van start. De game zal zich 700 jaar na de originele trilogie afspelen. Geen Commander Shepard meer, maar 2 nieuwe helden genaamd Scott en Sara Ryder, de kinderen van Alec Ryder. De speler mag kiezen met welke van de beide helden ze de game willen doorlopen, maar zullen allebei een grote rol in het verhaal krijgen.

Creative director Mac Walters wilde ook kwijt dat ondanks dat de game een nieuwe focus krijgt en nieuwe helden, dit niet direct betekent dat het weer een trilogie wordt.

Aan het einde willen wij het gevoel hebben dat het verhaal klaar is”.

Andromeda

De ondertitel van de game, Andromeda, komt van het Andromeda Initiative. Volgens Game Informer is dit initiatief opgericht rond de tijd van Mass Effect 2. Hun doel is het vinden van een nieuw thuis, ofwel een nieuwe planeet. Om dit te bereiken worden er 4 zogenaamde ‘Arks’ gebouwd. Elke Ark bevat een ander soort aliens. Het is aannemelijk om te stellen dat dit de mensheid, Asari, Turians en Salarians zijn. De Arks worden eropuit gestuurd om het Andromeda stelsel te gaan verkennen, en dan met name het Helius cluster met zijn onbewoonbare ‘gouden werelden’.

boxart-mass-effect-andromeda

De speler begint in het Initiative als de zoon of dochter van de Pathfinder Alec Ryder, de leider, van de menselijke Ark, de Hyperion. Deze Pathfinder rol wordt overgedragen aan de speler, vanwaar je missie begint. Na een reis van 600 jaar, bevindt de Hyperion zich op de verkeerde locatie. Hier begint de ellende, want het contact met de andere Arks is verbroken, en ook het contact met de Nexus, een commando centrum dat voor de Arks uit is gestuurd naar Andromeda, is weg.

Nieuwe soorten

Game Informer weet ons ook te vertellen dat in een game demo die zij hebben gespeeld, ze een nieuwe buitenaardse soort tegenkwamen, namelijk de Kett. Tijdens deze demo bleken de Kett niet de vriendelijkste lui te zijn, maar het lijkt erop dat dit niet voor de gehele soort zal gelden.

Wat er verder met de Hyperion gebeurt, welke andere soorten je nog tegen zult komen, en wat de Kett hun drijfveren zijn is nog geheim, maar Game Informer weet wel te vertellen dat er behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd gaan worden in dit vierde deel.

Het beste uit de eerste trilogie

Mass Effect had de zogenaamde loyalty missions. Persoonlijk vond ik ze geweldig, aangezien je hierdoor je bemanning beter leerde kennen en er een diepere band mee op kon bouwen.
Deze missies keren terug in Andromeda. In tegenstelling tot Mass Effect 2 zullen ze ditmaal geen invloed hebben op het einde van de game, maar het blijft een mooie toevoeging.
Ook zullen er weer voldoende romance options zijn in de game. Twee hiervan zijn al bekend, namelijk de Asari PeeBee, en pathfinder teamlid, Liam.

Kennen we verder de Mako nog? De tank uit het eerste deel? Ondanks dat de besturing wat lastig was af en toe, gaf het ding wel een gevoel van vrijheid en exploratie. De makers van Andromeda moeten dit ook gedacht hebben want ze komen voor dit deel met de Nomad.
Volgens GI is de Nomad ontworpen met de tekortkomingen van de Mako in het achterhoofd. Het resultaat is een andere besturing, een betere camera en een beter gevoel voor snelheid.

nomad

Met de Nomad zullen spelers weer op exploratie gaan zoals op de woestijnplaneet Elaaden. Hier zullen zowel story als optionele missies te vinden zijn. Ook nieuwe toevoegingen zoals de vaults, waar nog weinig bekend van is, en van tijd tot tijd een super boss staan op het lijstje ‘dingen die je kunt doen met de Nomad’.

Combat

Mass Effect Andromeda zal ook een aantal wijzigingen doorvoeren in de combat. Producer Fabrice Condominas had er het volgende over te zeggen:

“Het wordt veel sneller en actie-georiënteerd Je kunt niet meer zoals in deel 3, het spel pauzeren en dan op je gemakje richten met het keuzewiel open”.

Spelers gaan automatisch in cover als je je character tegen een muur of object aandrukt, en je kunt ook net zo gemakkelijk weer uit cover tevoorschijn komen. De traditionele combat roll wordt vervangen door een jetpack en kan gebruikt worden voor een gunstigere positie in de strijd.

andromeda-combat

Ook de klassen gaan op de schop. Waar je in de vorige delen nog een specialiteit moest kiezen, bijvoorbeeld engineer, of biotic, hoeft dat in Andromeda straks niet meer. Spelers kunnen straks naar hartenlust skills mixen en matchen. De mogelijkheid om jezelf te specialiseren blijft bestaan, en volgens Game Informer levert dit uiteindelijk ook bonussen op.

Geen Paragon/Renegade meer

Het Paragon/Renegade systeem keert in dit vierde deel niet terug, waardoor spelers meer vrijheid krijgen om bepaalde keuzes te maken in de dialogen. Sommige dialoogopties zullen wel een bepaalde toon gaan krijgen maar de creative director van Andromeda, Mac Walters, zei hier het volgende over:

We willen je meer mogelijkheden geven om jezelf uit te drukken, zonder hier een meter aan te hangen waar de hele wereld je op beoordeelt”.

Voor wat betreft het einde van de game en of er meerdere eindes zullen zijn, zwijgt Bioware voorlopig nog. Andromeda producer Michael Gamble wil wel kwijt dat het einde iets anders wordt dan van de originele trilogie, omdat het een ander soort verhaal wordt.

Hieronder kun je nog even een keer de Mass Effect Andromeda Initiative trailer koekeloeren. Enjoy!

Ik kan in elk geval bijna niet wachten totdat ik dit allemaal zelf mag uitvinden.
Zijn jullie net zo hyped als ik ben?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments