Weet je het nog? De eerste keer dat je met Lara Croft en haar hoekige borsten door Venetie mocht scheuren. Dat is alweer 25 jaar terug. De tijd vliegt.

SQUARE ENIX, Crystal Dynamics en Eidos-Montréal vieren vandaag de 25e verjaardag van de TOMB RAIDER-franchise met verschillende aankondigingen van nieuwe ervaringen en aanbiedingen waar fans van de iconische videogame-serie nu en binnenkort van kunnen genieten.

De Tomb Raider-serie begon in oktober 1996. Sindsdien zijn er meer dan 85 miljoen games in de franchise verkocht, dankzij meer dan 20 titels die tientallen prijzen wonnen. Lara Croft, de heldin van de serie, is een van de beroemdste videogame-personages ter wereld en werd een icoon voor tientallen miljoenen fans van over de hele wereld. Daarnaast is de Tomb Raider-franchise een popcultuur-megahit met drie films, diverse comicseries, een schat aan populaire merchandise en – binnenkort – een nieuwe tv-animatieserie.

Hieronder slechts enkele van de komende initiatieven ter ere van het 25-jarig jubileum van de Tomb Raider-franchise.

Tomb Raider-videogames
Om de 25e verjaardag van Tomb Raider te vieren, zijn vele Tomb Raider-games en add-ons in de aanbieding met kortingen tot 89%. Gamers die zo’n korting wel zien zitten, kunnen gewoon naar de Xbox Store gaan, zoeken naar “Tomb Raider” en zien welke aanbiedingen er beschikbaar zijn.

Tomb Raider-animatieserie op Netflix
Netflix en Legendary Television werken hard aan een nieuwe Tomb Raider-animatieserie met Powerhouse Animation, de studio achter hits als Castlevania, He-Man and the Masters of the Universe en Blood of Zeus. Nadat vorige maand werd aangekondigd dat Hayley Atwell (Captain America, Mission: Impossible 7) haar stem zal verlenen aan de iconische avonturier Lara Croft, maken de bedrijven vandaag bekend dat Allen Maldonado (Heels, The Wonder Years) aan de cast is toegevoegd als de stem van tech-expert en collega Zip, en dat Earl Baylon zal terugkeren naar de rol die hij al speelde in de videogame, als de stem van één van Lara’s meest vertrouwde vrienden en ‘stem der rede’,  Jonah Maiava.

Het verhaal van de animatieserie begint na de gebeurtenissen van de zeer succesvolle Survivor-trilogie van Tomb Raider-games, zoals verteld in Tomb Raider (2013), Rise of the Tomb Raider (2015) en Shadow of the Tomb Raider (2018). De animatieserie volgt de heldin over de hele wereld wanneer ze de rol aanneemt van de iconische tombraider die ze voorbestemd was te worden. Vijfentwintig jaar nadat haar eerste game verscheen, blijft Lara nieuw terrein verkennen.

Tomb Raider in de echte wereld
In 2022 krijgen Tomb Raider-fans twee nieuwe manieren om de game in de werkelijke wereld te beleven.

Crystal Dynamics werkt samen met Little Lion Entertainment voor de creatie van Tomb Raider: The LIVE Experience in Londen. Little Lion is een bekroond attractiebedrijf met een rijke ervaring in het creëren van meeslepende, theatrale ervaringen van vijfsterren-niveau.

Tomb Raider: The LIVE Experience biedt fans de kans om in de wereld van Tomb Raider te duiken. Voor de allereerste keer kunnen teams van bezoekers samenwerken terwijl ze volledig worden ondergedompeld in een echt Tomb Raider-avontuur en hun eigen lot bepalen tussen herkenbare personages uit de blockbuster-franchise. Dit baanbrekende avontuur sleept bezoekers mee in een race tegen de klok waarbij ze Lara Croft moeten helpen een mysterie op te lossen dat de wereld van de ondergang zal redden.

In 2022 debuteert ook The World of Lara Croft – 25 Years of Tomb Raider, een tentoonstelling die is samengesteld door het Storyworld-museum in Groningen. Storyworld is als museum gewijd aan de kunst van verhaalvertelling in strips, animatie en game, met een focus op de creatieve manieren waarop verhalen tot leven gewekt worden.

The World of Lara Croft geeft een beeld van de geschiedenis van Tomb Raider-games en -media, de art en ontwerpen van de iconische gamefranchise en de aantrekkingskracht van zowel de game als het hoofdpersonage. De tentoonstelling bevat content van de allereerste Tomb Raider-game uit 1996 maar ook uit de recente Survivor-trilogie, die in 2013 begon met de reboot van de Tomb Raider-franchise. Bezoekers kunnen kennismaken met details over de ontwerpen, inzichten van ontwikkelaars en elementen van Tomb Raider in de echte wereld, inclusief voorbeelden van de merchandise van de franchise die in de loop de jaren is verschenen, en optredens van Lara Croft in films en strips.

Meer informatie over het Storyworld-museum is hier te vinden https://www.storyworld.nl/en.

Tomb Raider-liefdadigheid
Crystal Dynamics gelooft sterk in teruggeven aan de gemeenschap en heeft verschillende liefdadigheidsinitiatieven op stapel staan voor de viering van het 25-jarig jubileum.

Ter ere van de vele getalenteerde vrouwen, waaronder schrijvers, stemtalenten, acteurs, modellen, artists en game-ontwikkelaars, die Lara Croft in de loop der jaren tot leven hebben gebracht, heeft het bedrijf $ 25.000,- gedoneerd aan het International Rescue Committee.

Een extra donatie van $ 20.000,- werd gedaan in naam van Camilla Luddington aan Women for Women International als speciale dank voor de passie en de fenomenale manier waarop ze Lara Croft neerzette in Tomb Raider (2013), Rise of the Tomb Raider en Shadow of the Tomb Raider. Met haar bekroonde acteerwerk legde ze de basis voor de toekomst van de franchise.

Een video waarin sommige van deze vrouwen Tomb Raider en Lara Croft feliciteren met de 25e verjaardag is hier te zien:

Hiernaast zal Crystal Dynamics op 6 november deelnemen aan een 24-uurs liefdadigheidsactie voor Extra Life, waarmee geld wordt ingezameld voor lokale UCSF Benioff Children’s Hospitals in de Bay Area van San Francisco. Het bedrijf heeft een donatie van $ 25.000,- gedaan om 25 jaar Tomb Raider te vieren en hoopt nog eens $ 25.000,- op te halen. Vanaf vandaag zijn er meer dan een dozijn zeldzame items uit de geschiedenis van Tomb Raider op het eBay for Charity-platform te koop. Het kopen van een van deze items is voor fans een geweldige manier om een deel van de geschiedenis van videogames te bezitten, en tegelijkertijd aan een goed doel te doneren.

Tenslotte heeft Crystal Dynamics in de loop van 2021 getalenteerde artists van over de hele wereld gevraagd om een nieuwe draai te geven aan de Tomb Raider-boxart die in de loop der jaren is verschenen. Aan het einde van het jaar organiseert het bedrijf via de Square Enix Store een liefdadigheidsinitiatief, waarbij bezoekers een volledige set van 15 fysieke prints van de opnieuw ontworpen boxart kunnen kopen, waarvan de volledige opbrengst naar Girls Make Games gaat. Bekijk hier de huidige set prints: https://www.flickr.com/photos/tombraiderofficialflickr/albums/72157718242566762.

25 jaren Tomb Raider!
Dit zijn slechts enkele van de nieuwe initiatieven die fans de komende maanden kunnen verwachten, en ze vormen het eind van een heel jaar waarin we 25 jaar aan avonturen van Lara Croft en Tomb Raider vierden. In de loop van 2021 heeft Crystal Dynamics hier de hoogtepunten verzameld uit de geweldige geschiedenis van de franchise: https://tombraider.com/25.

Tomb Raider 25 Logo

Binnenkort volgen aankondigingen voor de toekomst van Tomb Raider, want Crystal Dynamics en Square Enix werken nu al aan het grondwerk voor de komende 25 jaar van deze iconische franchise.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments