Gamescom 2019 – Ghost Recon Breakpoint hands-on: teamwork, strategische combat en stealth

Op de derde dag van de Gamescom 2019 kon onze redacteur Rik achter de schermen bij Ubisoft ruim twee uur aan de slag met een deel van de online multiplayer van Ghost Recon Breakpoint. Benieuwd naar zijn eerste indruk?

De Gamescom 2019 was mijn eerste Gamescom. Met plezier heb ik van afspraak naar afspraak gerend en voelde ik mij bevoorrecht om games waar ik erg naar uitkijk alvast te kunnen spelen en hierover mijn bevindingen met de XBNL-community te delen. Door de haast is het echter niet altijd genieten als gamer en bovendien blijken de speelsessies vaak van korte duur (15 – 30 minuten). Bij de hands-on sessie van Ghost Recon Breakpoint was dit anders.

XBNL-redactielid Rik was akkoord om als personage een rol te vervullen in Ghost Recon Breakpoint

Ruim twee uur mocht ik samen met 7 andere ‘journalisten’ en streamers aan de slag met de online multiplayer Ghost War. In alle hectiek, honderduizenden gamers op de beursvloer en dito kabaal, zat ik daar. In een ‘pashokje’, afgeschermd, headset op. Om in een oase van rust Ubisoft’s najaarsklapper uitgebreid te kunnen bewonderen.

Ghost War

De online multiplayer Ghost War (zie trailer boven aan dit artikel) biedt 2 modes, 6 maps en 4 classes. Ghost War wordt in PvP gespeeld. Oftewel, je speelt 4 tegen 4 en volgt het death match principe. Voor de hands-on sessie hebben we de Elimination Mode gespeeld op de R&D center en op Skell Port maps.

De R&D center-map speel je in een vallei omringd door bossen en berggebied. In de vallei staan verschillende gebouwen. In de Skell Port-map speel je in een uitgestrekt havengebied. Beide maps zijn een stuk groter dan de maps die je in Siege gewend bent en een stuk kleiner en compacter dan je in Wildlands gewend bent.

Kies de speelstijl die bij je past

De maps die ik heb kunnen spelen zaten goed gebalanceerd in elkaar. Er waren de nodige hoogte verschillen met mogelijkheden om je sniper skills te tonen. Maar ook genoeg opties voor close combat met je assault rifle. Bovenal geven beide maps ruim de gelegenheid om strategisch te werk te gaan, waarover zo meteen meer.

Tevens kun je, om je eigen speelstijl te accentueren, voorafgaand aan de match kiezen voor een specialisme: Assault, Sharpshooter, Panther en Field Medic. Hoewel ieder specialisme alle wapens die er zijn kan kiezen, zijn de perks die je in de game kunt verdienen wel gerelateerd aan het specialisme. Zo zal de Sharpshooter bij voldoende progressie in staat zijn om een ‘one shot, one kill’ te activeren.

Teamwork en onzichtbaar blijven is het motto

Al kan je de speelstijl kiezen die bij je past en waarin je altijd zegeviert, toch zul je volstrekt kansloos ten onder gaan als deze niet is afgestemd op het teamspel. Geloof me, I’ve learned this the hard way tijdens mijn twee uur durende speelsessie. Je zult echt met je medespelers de te kiezen specialismen moeten afstemmen, eventueel in tweetallen op pad gaan en met een duidelijk plan.

De gespeelde maps geven zeer veel mogelijkheden tot strategisch spel, andere spelers flanken of anderszins klem zetten. Bovendien moet je opletten dat je niet opgemerkt wordt. Wordt je dat wel? Dan wordt je gemarkeerd en ben je voor al je tegenspelers tijdelijk zichtbaar op de map. Mocht dat gebeuren dan wil je graag je team in de buurt hebben want anders wordt je zonder twijfel als loslopend wild afgeknald.

Wat gaat er beslist anders in Ghost Recon Breakpoint – Ghost War?

Voorafgaand aan de hands-on sessie lieten de ontwikkelaars horen wat er veranderd is. Deze veranderingen zijn op basis van feedback afgelopen jaren uit onder andere Wildlands gehaald en in Breakpoint gezet. Eén van de belangrijkste is de Shrinking Combat Zone. Nee, wees gerust, geen Fortnite taferelen.

Wat dan wel? Tegen het einde van de game start er een Shrinking Combat Zone. Deze zone dwingt spelers om actief het spel te gaan spelen. Deze verandering is doorgevoerd om te voorkomen dat matches eindeloos lang duren.

In Ghost War start tegen het einde van de match een Shrinking Combat Zone

Naast de Shrinking Combat Zone is er ook loot in het spel toegevoegd. Denk hierbij aan med kits of een drone. Beide veranderingen zijn doorgevoerd om het spel dynamischer te maken en de spelers te forceren om meer strategisch te werk te gaan. En dat is in mijn beleving ook precies hetgeen wat gebeurd.

Tenslotte kan opgemerkt wordt dat de game er grafisch uitstekend uitziet. Ik heb zonder technische problemen, zonder bugs noch drops in de framerate, of andere onvolkomenheden, de game kunnen spelen. De controls voelden solide aan en de heldere omgevings- en gameplay geluiden geven een bepaalde diepte aan de spelbeleving en het strategische deel van de game.

Al met al een zeer positieve indruk voor de eerste speelminuten in Ghost War. Wat mij betreft een game om naar uit te kijken. Ben je nog een beetje in twijfel en wil je meer achtergrondinformatie over de Ghost War? Check dan vooral deze link. Kun je niet wachten tot 4 oktober om met Ghost Recon Breakpoint aan de slag te gaan? Schrijf je dan in voor de Beta van 5 – 8 september.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties