Deze week verschijnt van Playtonic Games een nieuwe Yooka-Laylee. Een 2D-platformer die geïnspireerd is op voorgangers als Donkey Kong Tropical Freeze. Lukt het Yooka en Laylee om in de immense voetsporen te treden van haar iconische voorgangers? Of is het een dertien in een dozijn platformer?

Het eerste deel van Yooka-Laylee is alweer ruim twee jaar geleden uitgebracht en slaagde er toen in om een goede 3D platformer naar de Xbox te brengen. In Niels zijn review hebben we kunnen lezen dat het hem weer terugbracht naar zijn kinderjaren, rennend en springend door de wereld van Banjo-Kazooie. Ook ik koester warme gevoelens voor het platformer genre en was dan ook erg benieuwd naar de nieuwste Yooka-Laylee.

Want ook in het nieuwste deel, Yooka-Laylee and the Impossible Lair, wordt een beroep gedaan op de nostalgische gevoelens van de gamer. Dit keer echter niet in een 3D-wereld, maar als een 2D-platformer geïnspireerd op games als Donkey Kong. Een gewaagde keuze, die wat mij betreft uitstekend heeft uitgepakt en dat begint al direct bij de sfeer.

Een prachtig vormgegeven 2D- (en 3D-!) wereld

Yooka-Laylee and the Impossible Lair ziet er prachtig uit. Mooie kleuren, prachtig level-design en een schitterend vormgegeven overworld. Yooka-Laylee ademt plezier, speelsheid en levendigheid. Een wereld waar het fijn vertoeven is, met muzikale deuntjes die je doen denken aan zomeravonden in de auto met open ramen waarbij je net iets te hard mee loopt te fluiten op de vrolijke muziek uit de radio.

Achter de kinderlijke en zachte uitstraling van de nieuwste Yooka-Laylee, met haar unieke cartoony ogende karakters, schuilt een zeer volwassen en keiharde platformer van een niet te onderschatten moeilijkheidsgraad. Yooka-Laylee is hard, maar niet onvergeeflijk en brengt bovendien de nodige vernieuwing. Eerst maar eens even kort iets over de context van de game.

Trek ten strijde met je leger Beettalion’s!

Het verhaal in Yooka-Laylee is flinterdun en te verwaarlozen. Het is aan Yooka en Laylee om de Royal Beettalion Guard van Koningin Phoebee te redden. Om dat te realiseren moet de Impossible Lair verslagen worden. De eindbaas. Nou ja, ‘eind’ baas. Deze epische en buitenproportionele boss battle is direct bij het openen van de game beschikbaar. Je kunt de game dus direct uitspelen. Zonder hulptroepen en training is dit level echter simpelweg niet te doen. Dus je trekt de overworld in om chapters te gaan spelen waarmee je per chapter Beettalion’s vrij speelt die je een extra leven geven om de boss battle aan te kunnen. In totaal zijn er 48 Beettalion’s vrij te spelen en dat vrijspelen is echt geen straf.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair speelt namelijk heerlijk weg. De levels zijn gevarieerd en zeer uitdagend. De controls voelen natuurlijk en de gameplay speelt soepel weg in 60FPS. Dat het geen straf is om de game te spelen komt ook door de verschillende ‘vijanden’, de variatie in level-design en nog veel meer. Telkens zul je jouw patronen en manier van spelen moeten aanpassen om je een weg door het level te banen. Ieder level heeft daarnaast haar eigen unieke omgeving met bijbehorende platformer-uitdagingen die geen enkel moment vervelen.

De levels hebben ook een hoge herspeelbaarheid. In het begin zul je merken dat het er vooral om gaat dat je de levels uitspeelt en daarmee de Beettalion weet vrij te spelen. Gaandeweg wordt het echter ook belangrijk om de collectibles te verzamelen (T.W.I.T. Coins) die in ieder level verstopt zitten. Met deze collectibles kun je nieuwe delen van de map kopen die achter de ‘betaalmuur’ zitten. Om te voorkomen dat het een moetje wordt, is het mogelijk om de levels aan te passen door er water- of ijslevels van te maken of voor een speedrun-uitdaging te gaan. Hier heb je zelf invloed op en de fysieke wereld verandert niet alleen visueel maar er worden vaak ook passende platform-elementen toegevoegd, waardoor het toch weer voelt als een nieuw level.

Pas de moeilijkheidsgraad aan en verander de levels

Het herspelen van de levels is ook een manier om meer Quill (‘veren’) op te rapen waarmee je Tonics kunt kopen. Deze Tonics kun je vervolgens inzetten voordat je een level gaat spelen. Zo kun je de levels moeilijker maken bijvoorbeeld door vijanden meer kracht te geven of kun je de levels makkelijker maken door de game met een vertraagde snelheid te spelen, de zogenaamde Quill-Multiplier. Ook kun je Tonics inzetten om je game op een nieuwe manier te beleven, bijvoorbeeld door een zwart-wit filter over het level heen te laten plaatsen. De opties zijn enorm en het is vooral positief dat er een rij aan mogelijkheden is om de game net zo uitdagend als je wenst te maken.

Puzzelen en exploreren van de top down 3D overworld zorgt voor de nodige afwisseling

Mocht je hier nog niet genoeg aan hebben dan biedt de top down 3D-overworld ook de nodige uitdaging. Waar je als speler bij de meeste platformers je simpelweg de route op de kaart volgt, is de overworld in Yooka-Laylee een ‘open-wereld’ met verborgen levels en puzzels die opgelost moeten worden om op nieuwe delen van de map te komen en nog veel meer wat ik niet wil spoilen voor je. De variatie tussen 2D-platform gameplay en top down 3D-puzzel en exploratie is goed uitgewerkt en zorgt voor de nodige variatie. Er is wel een kanttekening namelijk dat de map onoverzichtelijk wordt en het een zoektocht is naar de manier waarop je bij bepaalde delen komt. Gelukkig is het mogelijk om je te warpen naar levels die je reeds hebt voltooid.

In ongeveer 10 tot 15 uur kom je een heel eind en die tijd vliegt voorbij. De game speelt enorm soepel, biedt veel variatie en de nodige uitdaging. De afwisseling tussen 2D-platforming en de top down 3D-puzzel en exploratie in de overwereld pakt erg goed uit en maakt dat de game geen enkel moment verveeld. De verschillende levels zijn mooi vormgegeven en nodigen uit om de game op verschillende manieren te spelen. Dat het daarnaast mogelijk is om de levels qua moeilijkheid, visueel design en speelstijl aan te passen naar je eigen smaak en mogelijkheden, is vernieuwend en zeer verfrissend.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair pakt elementen uit 2D-platformers en brengt daarnaast een eigen unieke stijl. Als je van platformers houdt dan kan ik je zonder enige twijfel van harte aanbevelen om de game voor de zeer schappelijke prijs van drie tientjes in huis te halen.

Review: Yooka-Laylee and the Impossible Lair – Een heerlijk uitdagend 2D-platform avontuur
8.0
review-yooka-laylee-and-the-impossible-lair-een-heerlijk-uitdagend-avontuurMin</br> - Boss battle is (te) uitdagend en onvergeeflijk, balans had beter gekund </br> - Verhaal is flinterdun en heeft weinig betekenis </br> - Navigeren in de overworld kan duidelijker </br> </br> Plus </br> + Sensitieve controls </br> + Genoeg save-points </br> + Prachtig level-design </br> + Leuke variatie tussen 2D platforming en 3D puzzel en exploratie </br> + Levels kunnen op verschillende manieren gespeeld worden </br> + De overworld biedt leuke geheimen en uitdagende challenges </br> + Soepele gameplay mechanics </br> + Heerlijke muziek en deuntjes </br> + Voor iedere gamer, van speedrunner tot completionist </br>