Review: We Where Here Together – Groter en gevarieerder

- Gevarieerde puzzels
    - Level design aanzienlijk verbeterd
    - Goedkoop

Min:
    - Graphics zijn beter dan de vorige delen, maar nog steeds ondermaats
    - Verhaal is nog steeds minimaal

In het voorjaar zijn we op de game We Were Here gestuit, die eigenlijk drie jaar geleden al uitkwam. Deze beviel ons zo goed dat we direct We Were Here Too hebben opgepakt, en sinds kort is deel drie ook uit: We Were Here Together. Belooft dit weer dezelfde fun? Je leest het in deze review.

De Nederlandse ontwikkelaar Total Mayhem Games blijft maar We Were Here-games uitpoepen. Binnen drie jaar, drie games uitbrengen op de Xbox is een mooie prestatie. Ook al zijn het wat kleinere games, de dames en heren van Total Mayhem laten er overduidelijk geen gras over groeien. En dat is maar goed ook, want de vorige We Were Here’s waren weliswaar compact en zeer betaalbaar, maar ze smaken stuk voor stuk naar meer.

Het concept van de We Were Here games is heel specifiek en dat is dan ook de reden dat de game zo aantrekkelijk voor ons is. Het is namelijk een virtuele escape room on rails. Je zit namelijk niet vast in één kamer, maar je hebt veel verschillende ruimtes, groot en klein, binnen en buiten en met puzzels moet je je door de ruimtes begeven. De game is enkel en alleen met 2 mensen te spelen. Je hebt namelijk de hulp nodig van een tweede speler die in een andere ruimte is en jou aanwijzingen moet geven. Althans, dat was in de vorige delen altijd het geval, daar is nu wat variatie in gekomen.

In dit deel ben je namelijk deels bij elkaar en deels gescheiden. Maar ook de gedeeltes waar je bij elkaar zit, er is geen enkele puzzel alleen op te lossen. Je bent afhankelijk van elkaar. Zo moet de een bijvoorbeeld aan de knoppen van de antenne draaien terwijl de ander luistert naar het radiosignaal. En zo ben je eigenlijk in elke puzzel afhankelijk van goede communicatie met je co-speler.

In dit deel lijkt er ook meer aandacht te zijn besteed aan alle zaken om de puzzels heen. Om maar te beginnen met een verhaal. In de vorige delen was het verhaal eigenlijk nihil. Je komt in een kasteel, en je moet zien te ontsnappen. Het verhaal is nog wel minimaal, maar er is tenminste een aanleiding en een reden dat je door de puzzels heen moet. Met een paar npc’s en een beetje voice acting voelt de game ineens meer levendig aan.

Diezelfde levendigheid wordt ook veroorzaakt door het level design en de graphics. De graphics, die je nog steeds niet omverblazen, zijn wel significant beter dan de vorige delen. Het ziet er strak uit en de belichting is prima. Aan het level design is het meeste aan verbeterd. Je speelt grote stukken buiten en dat zorgt voor een fijne afwisseling wat in de vorige games als claustrofobisch omschreven kan worden.

Ook zit hiermee meer afwisseling in het thema van de ruimtes. Ze bieden allemaal ook hele verschillende soorten puzzels met verschillende moeilijkheidsgraden. Sommige puzzels zijn complexer dan voorheen, en ze zijn knap ontworpen, want meestal beginnen ze extreem verwarrend waarna er steeds meer kwartjes beginnen te vallen. Het leuke van deze puzzels is dat je tientallen minuten aan het brainstormen bent met je co-speler en dat het laatste kwartje dan valt.

Ja, deze game is ook weer kort. Na 6 uur ben je er echt wel doorheen, maar daar is de prijs dan ook helemaal naar. De game kost namelijk 13 euro. Dat lees je goed, 13 euro. Heb je iemand die ook wel eens wat anders wil doen dan alleen maar Warzone of FIFA dan is dit echt een no-brainer om eens op te pakken. Het is het geld dubbel en dwars waard.

Ben je een beetje een puzzelaar, vind je escape-rooms wel grappig of wil je eens wat anders doen met je online vrienden, dan is We Were Here Together een echte aanrader. Heb je de vorige delen niet gespeeld? Geen probleem, deze is helemaal los te spelen. Heb je de vorige delen wel gespeeld, dan zul je de variatie en het nieuwe level design waarderen.

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!