De nieuwe Ghost Recon is uit. Gaat Breakpoint dat lekkere sluipgevoel weer terugbrengen? Is het na Wildlands nog wel leuk om te spelen of veel van hetzelfde?

Ghost Recon is een franchise die draait om teamwork en sluipwerk. Met de komst van Wildlands heeft men de bekende formule wat veranderd maar de basis van de game wel in ere gehouden. Een team van ervaren special ops, Ghosts genaamd, moet overal op de wereld klussen klaren. Dit keer gaan we naar Auroa.

Auroa is een eilandengroep met 27 provincies ten noorden van Australië. De eilanden zijn gekocht door de multimiljonair Jace Skell die zijn high-tech firma Skell Tech daar heeft gevestigd. De eilanden zijn een soort testgebied voor zijn WORLD 2.0 ontwikkelingen waarmee hij zijn wereld voor de toekomst bouwt. Maar dat gaat finaal mis als het bedrijf wat de beveiliging voor Skell Tech doet, de macht grijpt en alle wapens die er ontwikkeld werden, inpikt om het eiland te verdedigen en de bevolking te onderdrukken. Nomad en zijn Ghost team worden opgeroepen om ter plekke te gaan kijken wat er nu aan de hand is. Dat loopt al gelijk finaal mis, het team wordt neergehaald en uit elkaar gerukt. Tijd om elkaar te vinden en de locals te gaan helpen. Daar ontdekt men dat hun voornaamste tegenstander ooit een medestander was, Lieutenant Colonel D. Walker die met hen samen had gevochten in Afghanistan.

In die setting start je dus je zoektocht op het eiland Auroa en probeer je het geheim wat daar aanwezig is, te onthullen. Dat er geheimen zijn wordt al snel duidelijk want een onderdeel van de game is het verzamelen van clues waardoor je antwoorden vind op al je vragen. Overal is informatie te vinden die je helpt met het verhaal.

Classes

Je start in de game zoals we gewend zijn met het maken van je character. Een beperkt aantal features die je helpen om je eigen personage te bouwen. Verwacht daar niet teveel van.

In die fase kies je ook welke class jij op gaat, Assault, Field Medic, Panther of Sharpshooter. Elke class heeft een uniek item en een unieke skill. Zo koos ik voor Panther, een class die zich richt op cloak technieken. Zo heeft deze een cloaking spray die zorgt voor een tijdelijke onzichtbaarheid voor de vele drones en de cloak & run skill, die je laat verdwijnen als het allemaal te heftig wordt. Dat soort specialiteiten heeft elke class, iets wat bij de PvP weer zeer belangrijk is.

De skilltree is ook zeer uitgebreid en bestaat uit clusters van vier eigenschappen voor alle specialiteiten. Zo kan je een Panther toch Assault skills geven en zijn de eigenschappen totaal inwisselbaar maar blijven de basic eigenschappen puur voor die class.

Breakpoint kent een arsenaal aan wapens en gear die je overal in de wereld kan vinden door boxes te openen. Soms vind je ook een blueprint waarmee je een wapen kan bouwen in de homebase. Net zoals in AC kan je in Breakpoint je mooiste outfit kiezen. Zo is er een leuke verzameling aan cosmetische gear die op beeld de echte gear vervangt maar met behoud van je gearscore.

Die homebase, Erewhon genaamd, is de plek waar iedereen samenkomt. Daar kies je de verschillende missies of ga je naadloos naar een PvP Ghost War sessie. Ook matchmaking is daar mogelijk zodat je de game kan spelen zoals hij bedoeld is, in co-op. Die matchmaking is goed in elkaar gezet. Zo kan je zelfs aangeven wat voor soort speler je bent. Ga je echt in je rol op of ben je casual, die keuzes kan je maken waardoor je met de juiste personen samen gaat. Natuurlijk is de game ook solo te spelen maar dat is wel een stuk lastiger. Je zal dan met enige regelmaat het loodje leggen. Je krijgt namelijk geen AI teammaten mee op je missie en zal het echt alleen moeten klaren. Ben je een solospeler dan geef ik je de tip om zo snel mogelijk de Drone Sync Shot skill te pakken. Je krijgt dan drones die tot vier vijanden tegelijk kunnen uitschakelen. De vervanging van je AI team.

Bewegen in Auroa

De wereld van Breakpoint is groot. Gelukkig vind je overal op de eilanden kampen, bivouac genaamd. Dat zijn je fast travel punten in de game waar je ook kan craften. Grondstoffen om te craften krijg je door het ontmantelen van je gear maar op de eilanden vind je ook veel planten. Het oppakken is simpel, je rent eroverheen en klaar. Geen gedoe met een knop ingedrukt houden. Wel prettig en het houdt de game snel. Dus ben je het allemaal even zat, dan maak je een kampvuurtje, je haakt een leuk item en neem je samen met je maat een bakkie.

De omgeving is prachtig weergegeven. Van bergen tot vlaktes, je krijgt een zeer gevarieerd landschap te zien. Grafisch zit de game wel goed. Maar daar komen ook de eerste kritische noten tevoorschijn. Met enige regelmaat zijn de weergegeven cutscenes, met onder andere Jon Bernthal in de rol van Walker,  slecht gesynchroniseerd. Ik heb vaak het gevoel dat de lipbewegingen net niet helemaal kloppen met de gesproken tekst. Je kent dat wel, je merkt dat er iets niet klopt maar helemaal duidelijk is het niet te zien. Milliseconden werk.

Wat mij ook stoort is dat je gear niet te zien is in je cutscene. Draag je een prachtige pet in de game, in de cutscenes verdwijnt deze als sneeuw voor de zon. In andere games zie ik dat toch gewoon meegaan maar Ubi schijnt dit net even te zijn vergeten. Verder is het grafisch erg wisselen. Soms bewonder je de hoeveelheid details, op andere moment zijn die details weer ver te zoeken. Dat geldt ook voor de cutscenes. De hoofdpersonen zijn mooi gedetailleerd weergegeven maar je krijgt soms met NPC’s te maken die dat weer minder zijn.

Volgende kritiekpunt draait om het bewegen. Zolang je in open gebied rent of wandelt is er geen probleem. Wel wil de schoudercam zo nu en dan ineens wisselen. Dat is best irritant. Het vervelende punt komt als je in cover beweegt. Je character draait soms totaal de verkeerde kant op en is dan ook moeilijk terug te krijgen naar de stand die jij wil. Wil ik rechts een deur door sluipen, draait Nomad gewoon tijdens de beweging ineens met zijn hoofd naar links. Dat hele in cover gaan voelt wat onzeker. En dat is voor een game zoals deze best een essentieel iets.

Daar tegenover staat dat men fatigue heeft ingevoerd. Je wordt dus echt moe van het hardlopen maar daarnaast zijn de bewegingen ook lastiger als je bijvoorbeeld op zand een heuvel oploopt. Soms verlies je dan ook je balans en glij en rol je naar beneden, wat weer een behoorlijke aanslag op je fitheid doet.

A Whole New World

Zoals we gewend zijn van Ubisoft, heeft ook Breakpoint weer wat bugs. Zo kreeg medespeler Rik een wonderbaarlijk magisch vliegend tapijt toen hij mijn helikopterpiloot werd. De helikopter ging zonder piloot verder en Rik vloog als een moderne Aladdin voor mij uit. Ik kreeg spontaan de soundtrack van de film in mijn hoofd en begon enthousiast ‘A Whole New World’ te zingen. Dit soort kleine grafische fouten kom je meer tegen. Storend? Niet echt wat mij betreft. Het klinkt misschien vreemd maar ik neem deze bugs maar voor lief. Voor het spel maakt het niet echt uit.

de truuk met de zwevende Rik

Een ander minpunt vind ik het item wheel. Al je extra items zoals je cloaking spray, je bandages, handgranaten en ga zo maar door, zitten in een wheelmenu. Op zich geen vreemd fenomeen maar tijdens gevechten wel heel omslachtig. Shit, ik word beschoten, ik wil even een granaat gooien, ok, even het menu openen en granaten selecteren. Zo, ik ben er klaar voor… Oh damn, een drone, mijn cloaking spray zou nu wel handig zijn…oh, ik heb granaten geselecteerd, terug naar het menu. Oh lord, ik word geraakt, schakelen naar je bandages… Je leest het al, het is om moe van te worden. Dit moet echt onder een soort snelkoppelingen en niet in een omslachtig menu. Het vreemde is dat onderdelen die niet heel snel veranderd hoeven te worden, zoals je demper erop of eraf halen of van one shot naar salvo schakelen, weer wel onder je D-pad zitten en met een klik veranderd kunnen worden. Dus daar is een rare keuze in gemaakt.

onzichtbaar in Prone Camo

Die drones vormen trouwens wel een rode draad in het hele verhaal. Je ziet ze overal, vliegend, rijdend, in verschillende sterktes en groottes en vooral ontzettend irritant. Die dingen kunnen je namelijk best snel opsporen en ook nog eens genadeloos voor je kloten schieten. Gelukkig heeft Breakpoint voor dit fenomeen een nieuw foefje gebouwd, de Prone Camo. Als je in ligstand gaat en op de juiste ondergrond ligt, kan je met een druk op de knop jezelf met zand, bladeren of wat er dan al niet voorhanden is, overdekken. Dit voorkomt detectie door die kutdrones of ander overvliegend en langslopend gespuis. En dit werkt echt heel goed. Het maakt dat je door de game heen regelmatig naar de grond gaat en je dan onzichtbaar maakt totdat je vijand voorbij is. Het enige nadeel is dat het ontzettend vaak moet. Je wandelt op een ogenschijnlijk best verlaten bergpas maar dat is schijn want de vijand gebruikt al die routes alsof ze bol.com zijn vlak voor Sinterklaas. Man, wat een verkeer. Om de 30 seconden komt er wel weer een voorbij.

Damn, wat een content

Maar nu weer wat positieve geluiden. Want jeetje, wat heeft Breakpoint een berg aan content. Naast de verhaalmissies is er nog een berg aan andersoortige missies te vinden. Zo heb je de Auroa missies en de faction missies die ook periodiek ververst worden. Ook Breakpoint gebruikt het season systeem waarbij je voor een jaar een pas kan aanschaffen waarmee je regelmatig nieuwe content kan spelen. Wil je dat niet, dan niet getreurd want er wordt ook genoeg gratis inhoud gemaakt. Op dit moment is men met Operation Greenstone gestart welke tot januari zal lopen. Er volgen er hierna dit jaar nog twee. Een ander nieuw onderdeel is de Raid. Als eerste zal binnenkort Project Titan starten. De Raid is echt een vier-speler event.

Daarnaast is er nog een rij aan sidemissies die je overal oppikt en waar je de keuze hebt om zelf die missies te vinden. Dat is ook iets wat men heeft geleend van een andere game, namelijk Assassin’s Creed. De keuze tussen een Guided Mode of zelf onderzoeken waar iets zich bevind. Ook in Breakpoint krijg je in de onbegeleide versie geen exact missiepunt maar een rijtje aanwijzingen die je naar de plek moeten brengen. Iets wat ik alvast erg leuk vind en wat je meer het gevoel geeft dat je op onderzoek gaat.

Een kleine tip, bezoek verlaten sites zoals een neergestort vliegtuig uit WWII, daar vind je leuke Easter Eggs.

Ghost War

Mocht je dit allemaal zat zijn, dan kan je natuurlijk naadloos naar de PvP mode toe. In de hub, de verborgen basis, kan je Ghost War starten. Ghost War is meer tactisch geworden en maakt nu echt gebruik van die verschillende classes waar je in het begin voor gekozen hebt. Dus kies bij de start van de game wijs want met dat personage moet je het doen. Ubisoft probeert spelers echt samen te laten werken en vooral te laten communiceren. De maps zijn compacter en dus ook overzichtelijker wat de potjes ook sneller maakt. Op dit moment vind je 6 maps in Ghost War. In Ghost War zijn weer credits te scoren en doelen te halen die je in de game gewoon overal kan toepassen. Ik vermoed dat de liefhebbers van Rainbow Six Siege deze mode ook nice gaan vinden.

Kijken we naar de technische onvolkomenheden, dan mag Ubi nog wel wat sleutelen aan de game. De cover mechanics laten je soms zoeken naar de juiste houding en het keuzemenu voor items is onhandig.

Kijken we naar de funfactor, dan zijn ze met Breakpoint ruim geslaagd. Ik vermaak mij namelijk kostelijk met de game. In co-op is het erg leuk om te doen. Zeker met een medespeler die op dezelfde manier speelt. Breakpoint is absoluut een upgrade van Wildlands en was je al fan van die game, dan ga je Breakpoint zeker waarderen. Voor mij is het een absolute must-buy maar wel met een maar. Of hij nog wekenlang leuk blijft of dat het, net zoals met The Division 2, toch een beetje saai gaat worden en dat de vele toevoegingen daar niets aan gaan veranderen, dat is een beetje de vraag. Maar voor nu, kopen en lekker tekeer gaan op Auroa.

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint
8.0
review-tom-clancys-ghost-recon-breakpoint-ellende-op-auroaPlus<br> <br> + Hoge funfactor<br> + Veel content en missies<br> + Ghost War PvP tactischer geworden<br> + Nadruk op stealth<br> <br> Min<br> <br> - Grafisch wisselend<br> - Lipsynchronisatie klopt niet altijd<br> - Cover mechanics werken niet altijd zoals gewild<br> - Items kiezen moet anders<br>