Ik schreef er vorig jaar al over, de game die een mix van verschillende games zou worden. Een vleugje RPG, een beetje Space Combat en een dosis handelen. Nu is hij uit en ik ben hem gaan spelen.

Double Damage is een klein studiootje die gedreven wordt door Travis Baldree (Fate) and Erich Schaefer (Blizzard) en je mag het best een prestatie noemen dat zij een game als Rebel Galaxy hebben neergezet. Toen ik de eerste berichten over deze game las, was ik best erg benieuwd. Als speler van de antieke Elite, ben ik sinds die eerste titel van een met vectors gevulde game, fan van dit genre. Het reizen door outer space, handelen met vreemde volken, vechten met bad guys en space piraten, het is wel mijn stukje cake. Toen vorige week dan ook deze game voor de Xbox One uitkwam, kon ik niet wachten om hem op te starten.

Rebel Galaxy

De game start al met een vette rocksong en zodra je de eerste echte schreden in het heelal zet, verandert de soundtrack in een soort melancholisch western deuntje die je begeleidt op je tocht door het wilde space westen. Het verhaal is best grappig en bestaat uit een soort rode lijn missie in delen. Je moet een bepaald object naar je tante toe brengen. Alleen tante is niet te vinden en daarmee begint het storydeel. Wat er verder gebeurt is aan jou. Je kan het verhaal volgen of random missies doen om eerst een beter schip te bouwen. Deze missies pik je op in de space cafés die op elk station in het heelal te vinden zijn. Want een heelal mag je het zeer zeker noemen. Het is een web van zonnestelsels waar je in elk van deze stelsels een aantal prachtig weergegeven planeten vindt, die er overigens alleen voor het plaatje in zitten want ze hebben geen functie. Om deze planeten cirkelen ruimtestations maar ook op andere plekken kom je deze stations tegen. Dat is de plek waar je van alles kan regelen.

Rebel Galaxy Zonnestelsels

Een stationnetje ’s morgens in de vroegte

De stations laten je een groot aantal zaken zien. Je spaceship kan je uitbreiden met een zeer gevarieerd aanbod van wapens en verbeteringen maar er zijn ook andere spaceships te koop. Die spaceships zijn geen kleine jongens en moeten wel een behoorlijke crew bevatten. Een crew die je zelf nooit in beeld krijgt want de binnenkant van je schip krijg je nooit te zien. Wat je wel merkt in een gevecht is dat jij een bepaald wapen kiest en je crew dan automatisch de andere wapens oppikt. Daar kan je trouwens wel een keuze in maken, zowel in het bedienen als in de doelen die jouw bemanning moet kiezen. Dit alles geeft je wel het idee dat je een heel team aanstuurt. Dit alles gaf mij een soort Star Trek gevoel en in mijn fantasie zag ik dan ook de Spocks. Sulu’s en McCoys in mijn schip rondrennen en hun battlestations bemannen. Toch zijn de gevechten niet echt een kwestie van skills, het is vooral veel draaien en zorgen dat je vijand aan de zijkant van je schip komt zodat je je boordkanonnen kan afschieten, vergelijkbaar met zeegevechten in AC Black Flag. Hierin zie je dat het 2 dimensionaal bewegen toch een bepaald gevoel van vrijheid weghaalt.

Rebel Galaxy

Op het station kan je handelen via een soort beursplein waarop je van verschillende zaken de koersen ziet staan. Op elk station gelden trouwens andere koersen dus het is belangrijk dat je de informatie goed bekijkt. Als laatste kunnen we de bar ingaan en daar een gesprek met de daar aanwezige aliens aangaan. Het zijn geen hoogstaande cutscenes maar desalniettemin zijn ze erg goed in elkaar gezet en zijn de verschillende talen waarin je wordt toegesproken zeer geloofwaardig. Daar is dus zeker veel aandacht aan besteed. In deze space-cafés kan je dus informatie krijgen over een aantal zaken die in dat deel van het heelal spelen. Je krijgt handeltips en kan er de nodige missies krijgen. Missies variëren van het beschermen van een bepaald schip, het vernietigen van gezochte bandieten tot het terughalen van verloren gegane lading.

Trading Rebel Galaxy

On my way

Heb je dat allemaal geregeld, je schip goed uitgerust, dan kan je op weg. Rebel Galaxy is, zoals eerder aangegeven, een 2D game. Dit betekent dus dat de bewegingen die het schip kan maken beperkt zijn tot het horizontaal draaien, remmen en versnellen. Je bestuurt het schip eigenlijk zoals je een schip op water bestuurt. Er is geen omhoog en omlaag en dat voelt best een klein beetje raar als je met een spaceship door de open ruimte heen raast. Ik had in het begin dan ook ontzettend de neiging om mijn stick omhoog en omlaag te duwen zodat we ook die kant op konden draaien. Is dit dan een heel groot nadeel? Nee, dat is het niet. Double Damage heeft het voor elkaar gekregen om je, zelfs met de vlakke bewegingen, een gevoel van reizen door het oneindige universum te geven. Je schip kan versnellen tot warpsnelheid en het geluid wat daarbij vrij komt is gewoon cool. Maar ook de graphics zijn erg goed neergezet. Op gewone speed vlieg je langs een grote variëteit aan hemellichamen en objecten. Van clusters zwevend ijspuin tot stukken ruimteafval, van grote meteoren tot prachtige nevels, het zit er allemaal in. Als je eenmaal in warp gaat dan schiet de ruimte langs je heen waarbij je soms een uitwijkmanoeuvre moet maken om het één en ander aan zwevend spul te ontwijken.

Het mooie van Rebel Galaxy is dat ze een constant veranderend heelal heeft. Natuurlijk hebben de stelsels een vaste kaart met vaste planeten en stations maar er zijn wel een stuk of 14 van die systemen te vinden dus je mag best stellen dat het een behoorlijk universum is.

Rebel-Galaxy-01-Star-Map[1]

Eigen weg

Het mooie van de game is dat jij keuzes kan maken wat betreft de manier van spelen. Richt je je op het delven van allerlei stoffen die je op bepaalde meteoren vindt, ga je puur voor het handelen aan de slag of stel je je op als beschermer en vecht je tegen de verschillende piratenfacties die in groepen rondvliegen. Onderweg ontvang je noodsignalen van weerloze handelsschepen die net zo goed een hinderlaag kunnen zijn van de spacebandieten. Trap je er in, dan ga je het gevecht aan. Wel raadzaam om eerst een scan te doen wat dat geeft je info over de kracht van de groepen schepen die je tegenkomt. Dan is het aan jou om het hazenpad te nemen of de strijd aan te gaan. Maar niet voordat je een hail doet naar je tegenstander en zij je met harde woorden de keuze geven, opzouten of sterven. Soms is er ook de keuze deze vijand af te kopen. De keuzes die je maakt hebben consequenties en bepalen ook wie je vriend en wie je vijand worden. Krijg je meer aanzien bij je bondgenoten of gaan je vijanden je zien als medestander? Kortom je kan op verschillende manieren geld verdienen, een prachtig schip bouwen en daar je eigen weg in kiezen.

rebel-galaxy

Maak hem of kraak hem

Rebel Galaxy is een vermakelijke game. Het is daarnaast een lust voor het oog. Is het hoogstaand? Nee, maar omdat de game maar € 19,99 kost is de kwaliteit/prijs verhouding meer dan goed. Je krijgt namelijk best veel voor dat prijsje. Bij het bekijken en overwegen of ik de game zou spelen heb ik namelijk zeer getwijfeld of deze game een concurrent voor Elite Dangerous zou gaan zijn en ik hem daarom maar links zou laten liggen. Ik ben heel benieuwd waar Elite Dangerous Horizon staat ten opzichte van deze game. Ik heb daarvan de al uit zijnde basisgame expres nog even in de schappen laten liggen omdat straks de expansie Horizon eraan zit te komen, die maakt dat je naast spacetravels ook planeten zou kunnen gaan bezoeken. Natuurlijk zijn ze maar kwalitatief moeilijk te vergelijken omdat Elite Dangerous ook het dubbele kost en daardoor ook twee keer zo goed zou moeten zijn, maar toch is het een game die in hetzelfde genre zit. Als we de keuze moeten maken tussen kraak hem of maak hem, dan vind ik wel dat het een maak hem is geworden. Het is lekker spelen voor een klein bedrag. De game is er alleen in digitale versie en te koop in de Xbox Store.

Game
80 %
review-rebel-galaxy-some-people-call-me-the-space-cowboyIk schreef er vorig jaar al over, de game die een mix van verschillende games zou worden. Een vleugje RPG, een beetje Space Combat en een dosis handelen. Nu is hij uit en ik ben hem gaan spelen. Double Damage is een klein studiootje die...