Review: Olympic Games Tokyo 2020 – The Official Videogame

In Olympic Games Tokyo 2020 weten de ontwikkelaars de Olympische sfeer goed te pakken en zien de verschillende events er levendig en kleurrijk uit. De game blinkt uit in de character creation, het vrijspelen van leuke outfits en abilities. Ook kent de game enkele leuke olympische events, zoals de 100 meter, maar mist het cruciale events die de Olympische Spelen uniek maken. Daarnaast zijn sommige events qua uitleg en besturing moeilijk te spelen en moeilijk te masteren. De online multiplayer heeft (nu al) lange wachttijden en beperkte mogelijkheden. Voor de prijs van 40 euro is de totale content die je krijgt op de eindstreep nogal schaars en leunt deze ook sterk op de online multiplayer, waarvan ik verwacht dat deze geen lang voortbestaan zal hebben omdat het snel zal ontbreken aan volle servers voor snelle match making. Hopelijk vergis ik mij hierin.

+ Uitgebreide character creation
    + Verschillende abilities en customizations om vrij te spelen
    + Ranglijsten
    + Leuke game om een aantal uurtjes met elkaar in couch co-op te spelen
    + Sfeervolle game met veel aandacht voor de juiste sounds

+/- Responsiviteit van de controls bij sommige events
    +/- Online multiplayer doet er redelijk lang over om een match te vinden
    +/- Enkele bugs in registraties van tijden, valse starts of plaatsing in de wedstrijd
    +/- Instructies niet altijd duidelijk (welke knoppen druk je op welk moment in)

- Geen campaign
    - Mist verschillende essentiële olympische sports
    - De controls van enkele mini games zijn moeilijk te bedienen
    - De AI in de finales van verschillende events is soms ineens heel erg goed en jouw character heel erg slecht

Heb je wel genoeg van dat EK voetbal en ben je toe aan echte topsport? Dan hebben we goed nieuws! Vanaf deze week kun je jouw olympische ambities najagen. In Olympic Games Tokyo 2020 – The Official Videogame™ kun je in een 18-tal olympische sporten floreren als nooit tevoren. Hoogste tijd dus om je handen uit de mouwen te steken en je controller er bij te pakken.

De Olympische Spelen gaan me aan het hart. In mijn kinderjaren opgegroeid met bescheiden topsport ambities was dit het event om van te dromen. Ik heb goede herinnering aan de zomerperiodes voor de buis. De toen nog dominerende Amerikaanse sprinters, de Nederlandse topzwemmers en de krachtpatsers uit Rusland. Ik volgde het allemaal met veel plezier en droomde er van om daar ‘later als ik groot ben’ ook te staan.

Op het olympische pad heb ik gaandeweg andere keuzes gemaakt. Na lang wikken en wegen besloten mijn topsport carrière bij XBNL te vervolgen, met als specialisme het zooitje ongeregeld op onze Discord in goede banen te leiden. Het olympische vlammetje in mij is echter nooit helemaal verdwenen en met een game als Olympic Games Tokyo 2020 duik ik dan ook graag weer even in mijn trainingsoutfit.

Let’s get this party started

Olympic Games Tokyo 2020 bestaat uit een 18-tal mini games die je zowel online (via public en private party) als offline (alleen of in couch co-op) kunt spelen. Je moet het vooral zien als een party game. Een spelletje dat je eens er bij pakt als je wat vrienden over de vloer hebt. Of om op een regenachtige zondag met je neefjes te spelen.

Voordat je met de verschillende disciplines aan de slag kunt, mag je eerst aan de slag met je character vorm te geven. De character creation is verrassend uitgebreid. Naast de basale keuzes die je kunt maken (zoals man/vrouw) kun je de voor jou optimale balans in kracht, snelheid en techniek samenstellen. Ook kun je stemgeluiden met je character matchen en voorkeuren aangeven.

Zeer uitgebreide character creation

Daarnaast is het mogelijk jouw character tot in de details te customizen. Vorm van het gezicht, typen ogen, kaaklijn. You name it. In de meeste games kies ik voor een female character. Maar in Olympic Games Tokyo 2020 wil ik natuurlijk wel het gevoel hebben dat een stukje droom uitkomt. En dan kun je, ondanks de cartoony looks die de game kenmerken, toch een redelijke sample van jezelf maken. Kaal, solide baard en flink gespierd. Toen mijn jongste van 2 even kwam kijken en riep ‘papa’ terwijl hij naar de tv wees, wist ik dat het goed zat.

Als twee druppels water

Een andere toevoeging in deze nieuwe editie uit de koker van Sega is de mogelijkheid om outfits en abilities vrij te spelen. Hier had ik vurig op gehoopt en ik was dan ook blij te zien dat hier een scala aan mogelijkheden toegevoegd zijn. Zo is het in Olympic Games Tokyo 2020 mogelijk je character nieuwe abilities te geven, zoals een hogere snelheid of betere techniek. Deze kun je met XP vrij spelen. Maar het is ook mogelijk om met XP allerlei pakjes te kopen. Van strakke broekjes tot ruimtepakken, Sonic customs en alles daar tussenin. Zelf koos ik meestal voor comfort en in baggy outfit heb ik dan ook menig 100 meter sprint gewonnen.

Redactielid van XBNL loopt Olympisch Record

Een aantal leuke events, maar er mist iets…

Na de uitgebreide character creation kun je aan de slag en dat ben ik dan ook gaan doen. Ik heb een rondje gemaakt langs alle 18 olympische sporten. Er zitten een aantal leuke games tussen. Zo heb ik mij bijvoorbeeld behoorlijk vermaakt met de 100 meter sprint. De sfeer hiervoor is goed neergezet met het galmende stadiongeluid en de authentieke ‘on your marks’ en ‘set’ voorafgaand aan het startschot. De adrenaline heb ik door de controller heen voelen vloeien. De controls bij enkele van de 18 events zijn ook prima. Zo kun je bij de 100 meter met timing trucjes de start in je voordeel gebruiken om vervolgens met veel bezieling de A-knop razendsnel in te drukken.

Toch is er met de controls niet altijd raak geschoten. Voor de 100 meter pakt het prima uit en ook sports als judo en zwemmen zijn prima uitgewerkt. Maar dat geldt lang niet voor alle sports die je kunt doen. Zo moet je bijvoorbeeld bij het kogelslingeren RB+LB ingedrukt houden, terwijl je tegelijkertijd zo snel mogelijk RS probeert rond te draaien. Dat werkt gewoonweg niet fijn en bij een aantal sports voelt het dan meer als een uitdaging in controller behendigheid. Ik merkt dan ook bij sommige events niet lekker er in te komen. Ook niet na een keer of 10 deze gespeeld te hebben.

Oké, als Sonic over de baan sprinten is toch leuker dan ik aanvankelijk dacht

De button mapping is overigens niet mijn enige punt van kritiek. De keuze die gemaakt is in sporten die zijn toegevoegd vind ik moeilijk te volgen. Ik begrijp dat het veel vraagt om alle olympische sport een plek te geven. Maar ik mis toch echt een aantal essentiële topsporten, zoals turnen of specifieke onderdelen uit de atletiek. In plaats daarvan is er voor gekozen om sporten als voetbal en basketbal toe te voegen, die voor menigeen toch minder als een olympische sport aanvoelen. Bovendien, en dan kom ik op mijn derde punt van kritiek, zijn deze teamsporten bijzonder slecht geïmplementeerd. Het voetballen gaat nagenoeg niet verder dan het overtikken en de bal afpakken. Er zit geen enkele timing in, geen trucjes die gedaan kunnen worden, geen strategie en de helft van de tijd zijn de controls onvoldoende responsief en doen de characters niet wat je wilt. Datzelfde geldt ook voor de andere teamsporten, zoals basketbal en rugby.

Online mee doen is belangrijker dan winnen

Een ander punt van kritiek is gelegen in de online functionaliteit. Het is mij niet gelukt om zelf binnen aanzienlijke tijd een event te hosten. Er kwamen simpelweg geen andere spelers bij (de game ook getest in de 3 dagen na release). Na telkens 5 minuten proberen heb ik dit dan ook gestaakt. Wel was het mogelijk om anderen te joinen. Ik heb dan vaak enkele minuten moeten wachten. Vervolgens heb ik zelden invloed op de events die gespeeld worden noch over de duur van deze sessie. Iemand kan een custom event opzetten met 7 x basketbal en dat duurt toch echt een stuk langer dan even een kwartiertje wat leuke afwisselende events doen. Vervolgens is het ook maar hopen dat iemand niet vroegtijdig de sessie afbreekt.

Daarnaast zit er zichtbare vertraging op het online spelen. Dat maakt het bij timing spelletjes echt wel lastig. Maar ook zitten er fouten in die niet erg motiverend werken om online door te blijven spelen. Ik bedoel, ik zou toch zweren dat ik in onderstaande match als eerste over de finishlijn kom. Toch?

Hé, Ik zou toch zweren dat ik hier als eerste over de finish kom?

De online mulitplayer vind ik in meerdere opzichten matig geïmplementeerd. Daarbij is deze erg afhankelijk van de aanwezigheid/beschikbaarheid van andere spelers en of deze spelers ook hetzelfde als jou willen spelen. In de eerste dagen na release was het al moeilijk om spelers te vinden en ik voorspel eigenlijk dat de hele online multiplayer over een aantal maanden niet meer gespeeld gaat worden, omdat de vibe er dan wel van af is en er dus vervolgens niemand in de servers te vinden is. En wat houd je dan over?

Om met een positieve toon af te sluiten. XBNL heeft in ieder geval weer een keer de top 10 van de wereldranglijst gehaald.

Redactieleden van XBNL opnieuw(!) in de wereldranglijsten terug te vinden

Disclaimer: screenshot van de wereldranglijst is genomen vóór de lancering van de game 😉