Zoals jullie weten ben ik een grote fan van games van games met keuzes. Vooral omdat je die games op je gemak kan spelen. Vorig jaar werd mijn interesse gewekt door een soortgelijke game van Dontnod Entertainment: Life is Strange. En die game heeft mij vorig jaar aangenaam verrast Met plezier begon ik dan ook aan Life is Strange: Before the Storm!

Wat belangrijk is om direct te weten is dat Before the Storm niet ontwikkeld wordt door Dontnod, maar door Deck Nine (een studio van Idol MInds). Hier is bewust voor gekozen omdat Dontnod bezig is met Life is Strange 2. Dit komt doordat Before the Storm zich drie jaar voor het verhaal in Life is Strange afspeelt en dus eigenlijk een prequel genoemd kan worden. Dat is echter geen probleem, want we zien de wereld van Before the Storm vanuit het perspectief van een oude bekende: Chloe Price!

*Let op: heb je Life is Strange nog niet gespeeld? Hou er dan rekening mee dat de inleiding spoilers kan bevatten*

Life is Strange wist mij als speler te boeien vanwege de diepe verhaallijnen die aanwezig waren. Hoofdpersoon Max die worstelt met haar vaardigheid om de tijd terug te spoelen, de vermissing van de populaire student Rachel Amber en de vaak licht ontvlambare Chloe die nog steeds baalt van het feit dat Max haar ooit verlaten had. Daarnaast draaide deze game om het maken van keuzes, keuzes die soms keihard waren en consequenties hadden voor het verloop van je game.

Aangezien Before the Storm zich afspeelt nadat Max Arcadia Bay heeft verlaten, zien we een hele andere Chloe. Zo heeft ze nog geen blauwe haren, worstelt ze met de dood van haar vader en moet dealen met haar moeder die een relatie heeft met ex-veteraan David (die we ook zagen in Life is Strange). Waar Deck Nine direct een applaus voor verdient is de manier waarop ze het verhaal van Chloe boeiend en diepgaand hebben gemaakt. Daarnaast lijkt het me lastig om een achtergrondverhaal samen te stellen als het einde al bekend is, maar men is er in episode 1 in elk geval in geslaagd een geloofwaardig verhaal neer te zetten.

Al gauw zien we hoe Chloe haar nieuwe vriendin Rachel Amber ontmoet en dat wekte direct mijn interesse in dit verhaal op. Rachel Amber is namelijk de reden dat Chloe de persoon is geworden die we zagen in Life is Strange. Zoals jullie wellicht weten, kwam Rachel Amber in Life is Strange alleen voor op foto’s, terwijl we haar in Before the Storm eindelijk echt kunnen leren kennen.

Muzikale emoties, eigenwijze stijl

Waar Life is Strange: Before the Storm wederom in uitblinkt is de muziek. Men maakt in de game gebruik van indie muziek en ook al heb ik normaal niks met deze stijl, in deze game weet het mij te raken. De game laat je in combinatie met de muziek nadenken over het leven van Chloe. Want ook al is het een stoere meid, ze heeft het moeilijk. Iets wat pijnlijk duidelijk wordt wanneer ze breekt en de muziek aanzwengelt. Oh ja, mocht je wat geld overhouden, dan kan ik je adviseren om de Deluxe Edition van de game aan te schaffen, hiermee krijg je de zogeheten Mixtape Mode waarmee je lekker alle tracks terug kunt beluisteren.

De graphics zijn daarnaast hetzelfde gebleven. Geen probleem omdat men kiest voor een stijl die goed past bij de game. De kleuren spatten van je beeldscherm af en de wereld om je heen oogt fris en stijlvol.

Zoals ik al aangaf draait Before the Storm ook weer om het maken van keuzes. Stap je naar voren in een ruzie en neem je het op voor iemand die je niet mag? Of hou je je liever op de achtergrond? En geef je iemand een grote mond, of loop je gewoon weg? Elke keuze die je maakt heeft consequenties die je voor de rest van de game zult moeten dragen.

Nieuwe features

Nieuw bij het maken van je keuzes is Backtalk. Dit is een functie waarbij Chloe gebruik maakt van haar scherpe tong om risico’s te nemen. Het uitdagende hiervan is dat je bepaalde dingen voor elkaar kan krijgen, maar ook kan verpesten als je het verkeerde antwoord geeft. Ik wil hier niet te veel van verklappen omdat je dit zelf moet beleven. Wat ik je wel kan meegeven is dat het belangrijk is om goed te luisteren naar de mensen die je tegenover je hebt staan zodat je  de dingen die ze zeggen tegen hen kan gebruiken

Voor de verzamelaars is er trouwens ook weer wat leuks te doen in Before the Storm. Waar we in Life is Strange speciale foto’s konden maken, gaan we met Chloe op pad om op bepaalde plekken graffiti te spuiten. Ook hier kies jij wat er in je opkomt. Ik kan je alvast vertellen dat de uitkomsten vaak hilarisch zijn en me aan het lachen hebben gemaakt.

Een andere nieuwe feature in Before the Storm is het feit dat je kunt bepalen wat Chloe draagt. Wil je iets leuks aantrekken, of liever iets stoers wat meer bij Chloe past? Jij bepaalt!

Geduld

Ik ben zonder twijfel weer zeer gecharmeerd van Life is Strange: Before the Storm. Het enige minpunt wat ik kan bedenken is dat deze episode aan de korte kant is. In een playthrough wist ik alle graffiti te vinden en was ik binnen twee uur al klaar. Al bracht het einde van de episode een fantastische cliffhanger. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de volgende episode (er komen drie). Maar in dit geval ben ik er wel van overtuigd dat geduld een schone zaak is.

Deck Nine brengt met Life is Strange: Before the Storm episode 1 een boeiende en waardige ‘opvolger’ van Life is Strange waar men nu al trots op mag zijn. Het verhaal van de rebelse Chloe Price en haar beginnende vriendschap met Rachel Amber brengt een extra laag diepgang aan de bekende wereld van Arcadia Bay. De introductie van Talkback zorgt een uitdagende toevoeging en maakt dat je nog meer op je woorden moet letten (of juist niet). Het is jammer dat de eerste episode zo aan de korte kant is, maar met de fantastische muziek, prachtige rijke natuur van Arcadia Bay en de diepgaande achterliggende emoties kan ik maar een ding zeggen: deze game is fantastisch, dus zorg dat je hem haalt!

Life is Strange: Before the Storm
90 %
review-life-is-strange-before-the-storm-episode-1<b>Pluspunten:</b><br> + Meer achtergrond in het leven van Chloe <br>+ Fantastische muziek <br>+ Diepgaand verhaal <br>+ Backtalk bied nieuwe mogelijkheden en uitdaging <b> Minpunten:</b> <br>- Kort