Het is alweer 13 jaar geleden dat ik FlatOut 1 speelde. Nu is deeltje 4 uit en ik ben benieuwd of het mij die, oh zo slechte, FlatOut 3 laat vergeten.

FlatOut 1 was echt een fantastisch spel en een soort alternatief voor Burnout in die tijd. Auto kopen, gassen en als je een harde botsing maakt, vliegt gewoon je chauffeur uit de auto. Dat hadden we natuurlijk nog nooit gezien (zelfs niet in GTA toen). FlatOut is een simpele racer met één onderscheidende factor, vernietiging. In FlatOut kon heel veel kapot en jarenlang was het een spel wat (naast Burnout) de vernietigingsgame was onder de racers. Gooi daar een paar hilarische stunt levels bij (ring of fire met je chauffeur, heerlijk) en je had een prachtige formule. Maar houdt deze formule nog stand bij deel vier? Kan nieuwe ontwikkelaar Kylotonn verder gaan met deze franchise?

Total Insanity? Nou dat valt wel weer mee

Wat er nou zo Total Insane is aan deze titel, dat weet ik niet. FlatOut 4 is in de kern een prima racer, ware het niet dat er heel wat mankementen aanwezig zijn waardoor deze game voor mij de top in het race genre niet bereikt. Het leek qua omgeving en levels precies hetzelfde als de voorgangers, waarbij stukken van een race compleet zijn overgenomen uit deel 1 en 2. Ik dacht eerst dat ze gewoon de complete levels hadden gebruikt, maar het zijn enkel grote stukken. Je raadt het misschien al, de levels zijn niet memorabel. Natuurlijk zijn ze qua vermakelijkheid prima. De meeste objecten kunnen stuk, er is weer veel modder, groot aantal bomen en de stad is weer gevuld met vernietigbare zooi. Toch blijft weinig echt hangen en ik heb het gevoel dat ik alles al een keer heb gezien. Maar dat komt misschien wel door het design en het feit dat je het idee krijgt naar een oude Xbox 360 te staren.

Graphics… zijn gedateerd

Het grafische aspect van deze game is teleurstellend. Het hoeft niet net zo mooi als Forza Motorsport, maar wanneer de game er net zo uit ziet als het desastreuze FlatOut 3 op de Xbox 360, dan gaar er iets mis. Dat geldt trouwens niet voor elk level. Soms rij je in woestijnen en bossen en dan zie je duidelijk dat het op een Xbox One draait, maar de steden levels zijn underwhelming. Voor de ervaring maakt het verder niet veel uit, maar het blaast je ook niet weg. De auto’s zelf zien er prima uit, maar het schade model had ook iets uitgebreider mogen zijn. Over auto’s gesproken, ik vind het vrij lang duren voordat je nieuwe auto’s kunt unlocken. Je krijgt niet heel veel geld uit de races en soms kost een bak echt tienduizenden dollars. Helaas ben je hierdoor vrij beperkt aan het begin. De upgrades kosten namelijk ook niet niks.

Op gebied van soundtracks zit het op zich wel snor. Lekkere punk rock en muziek dat gewoon bij FlatOut past (helaas geen Rob Zombie).

FlatOut mode

De eerste uren van het spel heb ik aan de carrière gespendeerd waar je aan ”cups” mee doet. Helaas is het aantal levels beperkt, waardoor je al snel het gevoel hebt dat je dezelfde cups doet. Natuurlijk kan je soms een leveltje omdraaien qua circuit (mirror), maar dat maakt het qua aantal niet beter vind ik. In de career modus heb ik ook het gevoel dat ik word gestraft voor het ”goed” rijden. Je krijgt namelijk alleen maar nitro als je objecten kapot rijdt of tegen andere spelers aan botst. Kortom, als je belabberd rijdt, dan word je beloond met nitro.

Wat mij beter beviel en waar ik weer wist dat het een FlatOut game was, is de FlatOut mode (goh). Aldaar kan je vernietigende derby arena’s in en uiteraard allerlei stunt levels spelen. Denk aan een arena vol met blokken uit de blokkendoos die je allemaal met je ventje omver moet werpen. Je kan ook beer pong spelen waar je de chauffeur in de juiste beker moet zien te laten landen en de rings of fire zijn uiteraard terug. Online is het ook allemaal prima te spelen, maar natuurlijk blijft dit voor mij echt een LAN party game waar je elkaar helemaal kapot beukt in een race of in een derby arena. De FlatOut mode biedt dus een paar nieuwe dingen, maar over het algemeen blaast het je niet omver.

Trouwens, er is ook nog een aftreksel van Mario Kart. Dan heb je power-ups om de tegenstanders mee kapot te maken. Is op zich leuk voor een paar keer, vooral online uitdagend, maar daarna houdt het ook wel op.

Conclusie

FlatOut 4 is een simpele racer gebleven en weet niet echt te vernieuwen. Het doet nog steeds de oude dingen die we zijn gewend. Het aantal levels is helaas beperkt, maar ze ogen op zich wel vermakelijk (en herkenbaar). Het oude upgrade systeem zit er in (engine, nitro, exhaust etc.), maar de auto’s zijn vrij moeilijk te unlocken. Flatout Mode is hilarisch, maar heb je na een tijdje ook wel weer gezien (en als je een LAN party hebt, zit je met FlatOut 2 ook nog wel goed). Op grafisch vlak vind ik het spel erg underwhelming, maar FlatOut speel je voor de fun, dus zo zwaar vind ik het hier niet wegen. Al met al is deze game prima te spelen, maar zal het je niet omver blazen als nieuwe racer. Leuk om een keer te kopen tijdens de uitverkoop, meer ook niet.

RECENSIES OVERZICHT
FlatOut 4: Total Insanity
63 %
review-flatout-4-total-insanity-waardige-opvolger-slechte-voortzetting<b>Pluspunten:</b><br> + Het is trouw gebleven aan de franchise<br> + Soundtrack is weer prima<br> + FlatOut mode blijft hilarisch<br> <br> <b>Minpunten:</b><br> - Het vernieuwt op geen enkel vlak<br> - Levels voelen inspiratieloos en er zijn er sowieso te weinig<br> - Op grafisch gebied niet denderend<br> - Duurt echt lang om auto's te unlocken<br> - De game biedt iets te weinig diepgang in de singleplayer en goed rijden wordt bestraft<br>
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties