Het gekke buideldier Bandicoot is terug om de show te stelen ditmaal niet te voet maar in een kart. Gaat hij ook hier de show stelen?

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een kart racing game die ontwikkeld is door Beenox, welke vooral bekend staat om het porten, oftewel het ombouwen voor andere platformen, van games. Zo hebben ze o.a Call of Duty omgezet naar andere platforms. De link met de uitgever is dan snel gemaakt. Ja,ja, Activision. De game is een remake van een aantal andere titels namelijk: Crash Team Racing, Crash Nitro Racing en Crash Tag Racing. Het spel bevat dan ook alle 31 tracks van de voorgaande titels met daaraan toegevoegd een online multiplayer en customizables. Maar genoeg droog gelul en feiten, wat vind ik van de game.

Save de wereld van de boze Nitros Oxide

In de adventure mode heeft de alien Nitros Oxide het op de aarde gemunt. Hij daagt jou uit om tegen hem en zijn eindbaas vrienden te racen. Als je wint spaart hij de aarde maar als je verliest dan verandert hij de aarde in een grote parkeerplaats. Voordat je aan de adventure mode begint, kan je voor de klassieke of de moderne remake versie kiezen. Het verschil in deze versies is dat je in de klassieke versie geen moeilijkheidsgraad aan kan zetten en je geen customizables hebt.

In de moderne versie kan je kiezen tussen verschillende karts en characters. Als je denkt dat het winnen van een race genoeg is, dan heb je het mis. Voor mensen die niet vies zijn van een beetje afwisseling hebben ze bedacht dat je niet zomaar klaar bent met een track. Je hebt namelijk driemaal de mogelijkheid om iets te halen.

Ten eerste moet je gewoon winnen maar naast het winnen is het ook mogelijk om een Relic race te rijden en CTR challenge te doen. Bij Relic race is het de bedoeling om onder vastgestelde tijd te rijden en daarin kan je de tijd stilzetten door kratjes te pakken. Bij de CTR challenge moet je naast het eerste worden ook de letters C T R onderweg zien te pakken. Er is genoeg te doen in deze modus en je zult je er dan ook erg lang mee kunnen vermaken.

Frusterend moeilijke gameplay

Het spel speelt makkelijk weg en je hebt al vrij snel de basis van het racen door. Het helpt ook als je meerder kartgames hebt gespeeld. Zo zitten er standaard dingen in zoals een extra snelle start op basis van timing. Ook het powersliden van de partij en is het belangrijk om op het juiste moment te jumpen als je een ramp nadert. Het powersliden en het op tijd jumpen levert een turboboost op. Deze heb je nodig om naast de standaard tools of mass destruction (die je in kratten vindt) de wedstrijd te kunnen winnen. In de klassieke modus is het winnen alleen verrekte moeilijk. Steeds als je voorop ligt, komt er weer een tegenstander voorbij razen wat leidt tot tenenkrommende irritaties.

Het gevolg? Meerdere malen een track opnieuw moeten doen en met een beste dosis geluk, skills en foutloos rijden alsnog winnen. Ik had de basis vrij snel onder controle maar om de juiste timing te vinden heb je meer training nodig. Als je de turboboosts dan onder controle hebt, wil je ook het idee hebben dat je kan winnen. Het is dan jammer dat een flinke dosis geluk mede bepaald of je de wedstrijd wint. Ik vind dit in de multiplayer minder storend omdat het de funfactor juist vergroot.

Knotsgekke multiplayer

Ik heb de multiplayer samen met een vriend mogen testen en ik kan hier alleen maar positief over zijn en laat ik eerlijk zijn, ik koop dit soort games om de multiplayerfun. En die fun die hadden wij. Je kan kiezen uit 31 racetracks en 25 personages met allemaal hun unieke raceskills. Er zit verschil tussen snelheid,acceleratie en besturing. Het zoeken naar een lobby werkt goed, al zijn de laadtijden wel wat lang. Maar als het werkt dan ben ik dik tevreden.

Een groot voordeel ten opzichte van andere kartgames is dat de power-ups die je verzameld echt random worden verdeeld. Bij andere kartgames wil degene die laatste staat nogal eens de beste power-ups krijgen. Dit is wel te beïnvloeden door 10 Wumpa fruit te verzamelen, dan worden je power-ups sterker. Dit is leuk bedacht en zorgt voor hilarische momenten met vrienden.

Zo kreeg een vriend constant een power-up waardoor hij onoverwinnelijk werd maar ook snel, het lukte hem om mij meerdere malen van de track af te beuken en mij huilend in een hoekje achter te laten. Om alles extra kracht bij te zetten kan je verschillende skins unlocken met coins die je tijdens alle races verdient. Dit kan bijdrage aan extra fun als je langs je vrienden scheurt maar het kan mij eigenlijk totaal niet boeien. Het duurt lang voordat je skins, customizables kan kopen en je moet er erg veel voor racen. Tot nu toe is alles gratis en ik hoop dat dit zo blijft.

Prachtige kleuren en oog voor details

Toen ik het spel opstartte werd ik erg gelukkig van de prachtige HDR kleuren die werkelijk van het beeldscherm afspatte en moest vaak erg lachen om de grappige dingen die zich op de achtergrond afspeelde. En ja, dit heeft mij een paar keer de koppositie gekost. Zo heb je in een level een visser op een boot die achterna gezeten wordt door een haai. Klassieke tekenfilm humor wat zich erg goed leent voor het type game. De tracks zijn goed uitgebalanceerd en er gebeurt altijd wat op je scherm. Houd je niet van cartoony-achtige graphics uit het Nintendo 64, Playstation of Xbox Original tijdperk die gehuld in een nieuw geweldig passend jasje, laat deze game dan liggen.

De game geeft urenlang gameplezier en houdt mij en mijn vrienden aan de buis gekluisterd. De laadtijden zijn wat lang maar als je daar het geduld voor op kan brengen, dan heb je een game die goed werkt. De adventure mode is soms te moeilijk en je wordt alleen nummer een op basis van skills en geluk. Maar de multiplayer maakt alles weer goed. Ik vind dit de beste Kart racing game in jaren en voor 40 euro is het een koopje.

Team Racing Nitro-Fueled
8
review-crash-team-racing-nitro-fueled-ons-favoriete-buideldier-rijdt-rondjesMin <br> -Lange laadtijden <br> -Moeilijke adventure mode <br> Plus <br> +Urenlang speelplezier <br> +Veel tracks <br> +Goedkoop <br> +Multiplayer fun <br>