Assassin’s Creed staat bekend als één van de grotere franchises in de gamewereld. Twee jaar geleden besloot men een jaar pauze te nemen na het ietwat teleurstellende Syndicate. Nu is Ubisoft terug met Assassin’s Creed Origins. Heeft men orde op zaken kunnen stellen?

Jaren geleden, toen Black Flag net uit was had ik ooit een discussie met een paar medegamers over de franchise. Ik vond namelijk dat het oude Egypte een perfect setting was voor een Assssin’s Creed. Veel mensen waren echter voorstander van het oude Japan, want Egypte zou veel te leeg zijn. Ik ben dan ook blij dat Ubisoft toch heeft gekozen voor Egypte, want jongens wat heeft Ubi een fantastische game gemaakt!

In Origins volgen we hoofdrolspeler Bayek of Siwa. Bayek is de laatste Medjay. De Medjay stonden in het oude Egypte bekend als een soort paramilitaire politiemacht wiens taken bestonden uit het verkennen van woestijnen, het beschermen van het volk, het bewaken van steden en natuurlijk farao’s. De Medjay zijn te herkennen aan hun badge, een tablet met het oog van Horus. Iets wat Bayek in de game laat zien om zich te legitimeren.

Onze Bayek heeft al aardig wat dingen meegemaakt. Iets wat we al vroeg terugzien via flashbacks in de game. Ik ga niks voor je spoilen, maar de manier waarop we kennis maken met Bayek en zijn geschiedenis weet je als speler te boeien en afwisseling te bieden. Daar Origins jou als speler op verfrissende wijze laat zien hoe de Assassin’s zijn ontstaan mag gezegd worden dat Assassin’s Creed Origins een ijzersterk verhaal heeft.

Overweldigend

Mijn eerste stappen in de grote, open wereld van Origins waren overweldigend. De zon scheen fel in Bayek’s gezicht, zand stoof omhoog rond zijn voeten en gieren zweefden boven zijn hoofd. Het oog voor detail wat Ubisoft voor deze game heeft gehad is fantastisch.

Toen ik bijvoorbeeld met een bootje een rivier overstak kwam ik verloren potten tegen, samen met blaadjes en zelfs dode dieren zoals flamingo’s. Soms kwam ik plekken tegen waar het water donkerrood was van bloed, soms kun je door onderzoek uitvinden wat voor bloederige taferelen er hebben plaatsgevonden. Ik heb aardig wat games gespeeld, maar nog nooit heb ik zulke details gezien in games.

Grafisch mag Assassin’s Creed Origins een meesterwerk genoemd worden. Het oude Egypte leeft en geeft je een kijkje in de geschiedenis. Palmbomen beginnen groen, maar eindigen geel door de hete zon, voetstappen die je maakt worden gauw weer vergeten door de ruwe wind. Alles wordt scherp en kleurrijk weergegeven en zelfs bergen, meren en steden die honderden kilometers verderop liggen zijn nog te onderscheiden. Tip: dit ziet er het mooiste uit vanaf de top van een piramide.

En wat dacht je van verschillende weereffecten? Zo kwam ik laatst bij een sluipmissie in een zandstorm terecht, nou denk je dat dat voordelen oplevert omdat je minder snel opvalt. Dat klopt, maar de wind was zo sterk dat onze Bayek gehinderd werd met lopen en dus een stuk langzamer was.

Klimmen en vechten? Even wennen!

Qua besturing was Origins wel even wennen. Zeker als je alle delen van de franchise hebt gespeeld. Klimmen en Free Roamen gebeurt nu bijvoorbeeld alleen nog met de A-knop. Dit is natuurlijk geen hele grote verandering, maar wanneer je het aan de stok krijgt met je vijanden ga je het wel merken. Waar de vorige Assassin’s Creed games draaiden om timing en de X-knop indrukken draait Origins om tactiek. Zo heb je bijvoorbeeld een pijl en boog die je kunt gebruiken voor de verre afstand, een speer om door vijanden hun verdediging heen te breken en zwaarden om snel en van dichtbij aan te vallen.

Heb je een vijand met een schild voor je staan? Dan is het wellicht handig om een speer te pakken en een krachtige, maar langzame aanval te doen. Hierdoor raakt je vijand gedesoriënteerd waarna je hem met je zwaarden een genadeklap kunt geven. Heb je een vijand die met een pijl en boog schiet? Dan is het een idee om met je schild in de aanslag zijn pijlen op te vangen, dichter naar hem toe te bewegen en hem dan van dichtbij aan te vallen. De introductie van dit nieuwe systeem levert interessantere gevechten op, waarbij je vaak gedwongen wordt om opnieuw te beginnen. Best een verademing, als je bedenkt dat je in vorige delen je nogal makkelijk van je vijanden kon ontdoen. Lekker bezig Ubi!

Een ander nieuw onderdeel in Origins is de introductie van een levelsysteem, waardoor de game wordt omgetoverd in een RPG. Voor elke kill, missie of locatie die je ontdekt ontvangt Bayek XP. Wanneer je genoeg hebt ga je vanzelfsprekend een level omhoog en ontvang je een vaardigheidspunt. Deze kun je inleveren voor skills. Er zijn drie skilltrees: Warrior, Hunter en Seer. Deze skilltrees bieden allemaal hun eigen tekenende vaardigheden met zich mee. Zo heeft de Seer de mogelijkheid om dieren te temmen, terwijl de Warrior je bijvoorbeeld extra zware aanvallen kan laten doen en de Hunter de mogelijkheid geeft om na een sluipmoord een vijand die dichtbij staat ook mee te nemen. Let er wel op dat vijanden een soortgelijk level als die van jou hebben, anders heb je een probleem!

Oh ja, even terugkomend op de missies. Naast de hoofdmissies heb je als Bayek nu ook de ruimte om zelf secundaire missies uit te kiezen. Dit zijn geen traditionele zij-missies waarbij je van A naar B moet rennen om een brief af te geven. Nee, het zijn missies met hun eigen (kleine) verhaal. Zo moest ik een een man zijn zoon zoeken die sinds de jacht op een paar krokodillen werd vermist. Een andere keer was een dronken man op een rots beland omringd door krokodillen. Het is goed om te zien dat Ubisoft meer tijd en liefde in de zij-missies hebben gestoken. Deze ga je automatisch doen om ervaring te verdienen en zorgen voor meer speelplezier.

Ervaring? Ja, we gaan XP verdienen! Het is natuurlijk een systeem die we kennen uit eerdere games. Sterker nog het systeem lijkt veel weg te hebben van The Division en Ghost Recon Wildlands. Toch is het niet erg, want dit systeem zorgt er voor dat je Assassin niet gelijk overpowered wordt en het geeft je de ruimte om skills te kopen aan de hand van jouw speelstijl. Waarom heeft men dit niet eerder bedacht?

Senu

In Assassin’s Creed Origins heeft men besloten om de radar uit de game te halen. Dit was voor mij in het begin wel even schrikken omdat ik dit niet gewend was. Gelukkig heeft men daar een fantastische oplossing voor: Senu! Dit is een adelaar die Bayek buiten altijd kan oproepen. Via de ogen van Bayek kun je dan omevingen gaan verkennen, vijanden taggen en ze zelfs lastig vallen. Om heel eerlijk te zijn heb ik de eerste keer dat ik Senu gebruikte genoten. Ik ben aan de slag gegaan om te kijken hoe ver de adelaar bij Bayek vandaan kon vliegen. Tot mijn grote verrassing is Bayek’s maatje niet gebonden aan afstand en kun je (als je wilt) de hele wereld overvliegen met de adelaar. En dat leveren best mooie plaatjes op! Over plaatjes gesproken…

Als je graag een selfie wil maken, dan is ook dat geen probleem. Men heeft namelijk een fotomodus geïntroduceerd. Wil je graag een foto van jezelf met Bayek op die piramide met die fantastische achtergrond? Geen probleem! Met een klik op je pookjes krijg je de fotomodus waarmee je een mooie foto schiet. Deze wordt vervolgens gedeeld en verschijnt bij andere spelers op de map. Deze kunnen zij vervolgens een like geven. De fotomodus heb ik al aardig wat keren gebruikt om leuke foto’s te schieten. Hou je zelf van foto’s maken, dan ga je deze waarderen.

Perfect?

Ik ben zoals je gelezen hebt behoorlijk enthousiast over de terugkeer van Assassin’s Creed. En ik ben nog lang niet uitgespeeld. Is de game dan perfect? Nee, er is ruimte voor kritiek. De game heeft namelijk af en toe wel last van wat bugs. Zo had ik in een gevecht een hyena die geblokkeerd werd door een onzichtbare muur. En een paar speeluren later zag ik een ruiter wiens paard razendsnel rondjes aan het rennen was.

Veel kritiek kreeg Ubisoft daarnaast op de introductie van microtransacties. Hier heb ik me geen moment aan geërgerd. Microtransacties worden voor mij namelijk pas vervelend wanneer je geld moet gaan betalen om verder te komen of daardoor beter wordt dan anderen. De microtransacties via ‘helix points’ in Origins zijn volledig optioneel. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat Assassin’s Creed al sinds Black Flag microtransacties gebruikt. Ik vind het dan ook onacceptabel om deze game minpunten te geven wegens microtransacties. Bijna alle dingen die je kunt kopen, zijn ook te verdienen!

Ik heb op dit moment zo’n 40 uur in Assassin’s Creed Origins zitten. Ondertussen heb ik 40% van de wereld ontdekt. En nog steeds verbaas ik me over de prachtige graphics en de fantastische werelden die Ubisoft met deze game in kaart brengt. De pauze die men genomen had met franchise is een schot in de roos geweest, want Assassin’s Creed is weer helemaal terug. Los van de geschiedenis die men in de game fenomenaal in beeld brengt, zorgt men zelf ook voor een nieuwe toekomst. Het nieuwe vechtsysteem, de missies, verhaal en graphics zorgen voor een ware ommekeer in de franchise. De kleine bugs die soms aanwezig zijn, zullen met een patch waarschijnlijk te verhelpen zijn. Ben je op zoek naar een legendarisch avontuur, met een ijzersterk verhaal en veel speelplezier? Haal dan Assassin’s Creed Origins in huis!

Assassin's Creed Origins
93 %
review-assassins-creed-origins<b>Plussen</b><br> + Ijzersterkverhaal<br> + Nieuwe vecht en levelsysteem<br> + Graphics<br> + Details<br> <b>Minnen</b><br> - Bugs<br>