Vorig jaar kregen we rond de E3 al mooie trailers van RAGE 2 te zien, het vervolg op een (iets underrated) post-apocalyptische shooter.

Wat gelijk opviel waren de kleuren, nieuwe krachten en dit keer meer spraakmakende personages. We waren enigszins jaloers op de pers die gewoon met de demo aan de gang kon, maar gelukkig kregen we begin dit jaar van Bethesda een uitnodiging om een dik uur aan de gang te gaan met de game.

RAGE 2 – Een mix van Mad Max, Doom en Just Cause.

In mijn speelsessie begon ik gelijk met een dikke achtervolging. Het leek heel sterk op Mad Max. De auto’s, de ventjes, de omgeving, alles klopte. De achtervolging verliep soepel genoeg. Controls waren voor de hand liggend en hoe je wapens gebruikt heb je ook snel genoeg door. Leuk, autorijden, maar dat is altijd meer een soort extra geweest in RAGE. In deze versie heeft het een wa grotere rol, maar het zal vooral eerder een extra zijn bovenop het schieten.

Na het verslaan van de vijand in de achtervolging kreeg ik gelukkig een heel ander hoofdstuk. RAGE 2 is namelijk een open wereld-game waarin je zelf kunt bepalen wat je gaat doen. Je hebt dus hoofdmissies, zij-missies en kleine activiteiten hier en daar. Gelukkig laat de game niet teveel icoontjes op de map zien waardoor je niet meer weet waar je moet beginnen.

In mijn speelsessie ging ik naar Wellspring, een stad die je gelijk laat zien wat voor game RAGE 2 is. Er is namelijk aandacht voor veel meer details bij de personages die hier wonen, meer kleur en sfeer. De cutscenes zien er goed uit, de motion capture is ruim voldoende en de stemmen zijn goed verzorgd. Het viel echter in deze speelsessie wel op dat ik Full HD speelde op een monitor die op een afstand van 50cm voor mijn neus stond. Het geheel zag er dus iets wazig uit. Hier en daar waren er bugs die er ongetwijfeld uitgepoetst gaan worden. Het leek een beetje alsof het geheel op grafisch standje ‘Medium’ stond in plaats van ‘Ultra’. Maar wederom, dit is een demo en de grafische pracht kunnen we pas echt beoordelen als de volle game in mei uitkomt. Als je nu de trailers ziet, dan zijn die graphics dik in orde.

Ik heb gevraagd of Xbox One X-versie extra visuele enhancements zou krijgen, maar dat was nog niet bekend. Toch verwacht ik wel dat de One X versie een mooiere resolutie krijgt en zeker een stuk scherper oogt dan de versie die ik speelde.

Net zo lekker schieten als in DOOM

Terug naar Wellspring waar de burgemeester je een… warm welkom geeft. De missie start vrij gewelddadig, maar ook dat is niet verrassend. Het zou vreemder zijn als je met een bosje bloemen had begonnen. Wat opvalt in de gameplay is dat het schietgedeelte gewoon lekker werkt. Dit is, onder andere, het DOOM-gedeelte van de game. Het deel waarin je gewoon verwacht dat het schieten dik in orde is. Gelukkig is dat het in dit geval ook. Later in de speelsessie werk je met meer krachten en dit werkt verrassend intuïtief. Als je het goed onder de knie hebt, dan zijn jouw krachten in harmonie met de kogels die je afvuurt naar je vijanden en dat voelt goed!

Deze harmonie is vooral fijn als je in een missie belandt waarin je onderdeel bent van een aflevering Mutant Bash TV. Het voelde aan als de Genki show uit Saints Row, maar dan meer gericht op shoot-outs in plaats van het gebruik van obstakels waarmee je nutteloze ventjes vermoordt. De organisator van de zender is… wederom spraakmakend. Het deed mij zelfs een beetje denken aan Bioshock qua presentatie en regie… en dat is een goed teken. Sowieso viel in de trailers al op dat er een bepaalde art direction is gekozen die mij heel goed bevalt.

In Rage 2 heb je dus meer keuze over wat je gaat doen. Het is een open wereld. Helaas betekende dit in mijn speelsessie dat er ook allerlei random shit kan gebeuren. Er was dus een situatie waarbij ventjes uit het niks op mij afkwamen terwijl ik naar een missie aan het rijden was. De figuren waren een flink aantal levels hoger, want binnen een paar seconden was ik al dood. Op zich niet erg, ware het niet dat je dan opnieuw spawnt met een ander wapen en je het advies krijgt om dezelfde route te nemen waar wederom deze zelfde hoog-level figuren je dood maken. Goed, poging 3 ging dus anders. Ik ben gewoon snoeihard doorgereden om zo bij mijn missie te komen. Ik weet niet of ik een memo van de interface had gemist, maar ik zag nergens dat die vijanden zoveel levels hoger waren. Dat moest ik zelf ondervinden. Hopelijk wordt dit wat duidelijker in de uiteindelijke game.

(Voorlopige) Conclusie

Eigenlijk is RAGE 2 wat RAGE had moeten zijn. Door de samenwerking met Avalanche Studios (ontwikkelaar van Just Cause) zie je een goede open wereld waarin je met allerlei voertuigen het landschap kunt doorkruisen. De keuze van voertuigen is dit keer groter dan in RAGE en dat zorgt voor meer pret. Ik zat in mijn speelsessie op een chopper, maar die had een behoorlijke inputlag. Sturen ging zwaar en dus ook vrij lomp omdat het voertuig te laat reageerde. Je hebt naast de chopper keuze uit veel meer voertuigen waaronder dit keer ook een hovercraft. Zag er leuk uit, maar ik was deze nog niet tegen gekomen in mijn sessie, helaas.

RAGE 2 moet op grafisch vlak nog opgepoetst worden, maar belooft een leuke game te worden. Er is een goede balans tussen de hoofdmissies en spraakmakende zij-missies. Het open wereld-idee is verder uitgewerkt en op de juiste wijze benaderd. Personages zijn dit keer wat meer spraakmakend dan die in deel 1 en zijn tot leven gebracht met goede animaties en stemmen. Ik hoop alleen wel dat RAGE 2 de aandacht erbij kan houden. De open wereld is leuk maar ook vatbaar voor herhalende quests. Op een gegeven moment heb je het misschien allemaal wel gezien. Als de missies van hoog niveau blijven, dan hebben we niks om ons druk over te maken en kunnen we genieten van een mooie triple A-titel.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties