Op de GDC beurs in San Francisco heeft Sony zijn PSVR officieel geprijsd en van een releasedatum voorzien. Wat betekend dit voor de Xbox One?

Op zich betekent dit helemaal niets voor de Xbox liefhebbers. Het is niet zo dat wij er op achteruit gaan, wij hebben de console en games blijven er gewoon op uitkomen natuurlijk. Het is geen achteruitgang voor Microsoft, maar we lopen straks wel achter op Sony. De HoloLens is nog lang niet klaar voor eindgebruikers en al was dat wel zo, de HoloLens is niet gemaakt voor games. Je kunt er wel games op draaien maar dat is niet de core bussiness van het apparaat. In de VR wereld lopen we achter, er is geen VR apparaat wat je direct op je Xbox One aan kunt sluiten om games in VR te spelen. De grote VR merken Oculus en HTC Vive zijn pc only, dus ja. Er zijn wel andere oplossingen zoals de ANTVR, een VR headset die je op alles aan kan sluiten. Dat klinkt erg goed maar dat is ook gelijk het nadeel van deze headset, het is een beetje van alles. Liever zie ik een dedicated apparaat voor de Xbox One zodat het soepel draait. Als je een apparaat gebruikt die een beetje van alles kan is het meestal allemaal net-niet. Het werkt wel, maar de net-niet factor irriteert mij mateloos.

antvr headset

Kan UWP onze redding zijn?

De laatste paar dagen zoemt de afkorting UWP (Universal Windows Platform) enorm rond in de digitale wereld. Xbox heilige Phil Spencer heeft in een aantal interviews verteld over het belang van UWP. Deze zomer komen de eerste Windows 10 apps op de Xbox One, welke dat zijn is nog niet bekend gemaakt. Stel, stel dat Oculus of de HTC Vive via deze manier op de Xbox One komt. Daar heb je dan uiteraard wel extra hardware voor nodig en een zwaar aangepaste app, maar in theorie zou het kunnen. Oculus is al vriendjes met Microsoft gezien er een Xbox One controller bij de Oculus Rift wordt geleverd. Wellicht dat de Kinect zo ook weer leven in wordt geblazen aangezien de Rift een camera nodig heeft om de headtracking voor elkaar te krijgen. De Vive is een ander verhaal, die heeft zijn eigen sensoren maar met de juiste interfaces en software is alles in principe mogelijk. De hardware van de Xbox One is natuurlijk zwaar ondermaats om direct een Rift of een Vive te ondersteunen, maar via een downgrade en een goede hardware interface zou het zomaar kunnen.

oculus rift

Hoe aannemelijk is dit?

Om heel eerlijk te zijn, is dit niet heel aannemelijk dat dit binnenkort realiteit gaat worden. Om dit voor elkaar te krijgen heb je een flinke R&D afdeling nodig, een flinke bak geld en een goede band met alle fabrikanten. Nu zijn de eerste twee geen probleem, aan R&D afdelingen en geld is bij Microsoft en Oculus geen punt. Dat ze goed met elkaar overweg kunnen is de vraag. Oculus heeft natuurlijk de Xbox One controller in hun Rift pakket zitten, maar in hoeverre dit puur voor het geld is kan ik niet zeggen. Ze kennen elkaar in ieder geval wel goed, dus een nieuwe samenwerking op dit gebied zou mogelijk kunnen zijn. In theorie zou het dus kunnen gebeuren dat we volgend jaar met onze Oculus op onze kop GoW aan het spelen zijn op de Xbox One. In theorie, helaas liggen theorie en praktijk vaak mijlenver uit elkaar. Het is makkelijker verzonnen dan daadwerkelijk te laten werken en interessant te laten zijn voor consumenten. Ik ga in ieder geval met een bak popcorn de E3 persconferentie van Microsoft volgen. Als er daadwerkelijk een koppeling komt tussen de Xbox One en de Oculus dan ben ik een zeer blije man.

En vergeet niet, als dit allemaal ook echt gaat gebeuren, you read it here first 😉

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties