‘Dungeons and no Dragons’, is de slogan waarmee het Tsjechische Warhorse Studios haar eerste game karakteriseert. In de RPG Kingdom Come: Deliverance betreed je een waarheidsgetrouw verhaal dat zich afspeelt in het middeleeuwse Koninkrijk Bohemen, onderdeel van het Heilige Roomse Rijk.

Hier geen magie, geen elfen, trollen of andere fantasy-elementen. Je vervult ook geen heldenrol zoals in Skyrim of The Witcher. Nee, in Kingdom Come ben je Henry, de zoon van een smid. Niks meer, niks minder. Er staat Henry echter een bijzonder avontuur te wachten.

In januari 2014 startte het nieuw opgerichte Warhorse Studios met een Kickstarter campagne om de populariteit van en de behoefte aan een realistische medieval-RPG voor te leggen aan investeerders. Een maand later was met meer dan 1 miljoen pond het doelbedrag van 300.000 pond ruimschoots overschreden. Genoeg reden voor Daniel Vávra en zijn team om van Kingdom Come een grootse game te maken!

Vávra heeft zijn best gedaan om een deel van middeleeuws Bohemen zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen. En dat is gelukt. Zelden is een gamewereld zo realistisch weergegeven als in Kingdom Come. Van de bossen met haar beekjes tot de velden, dorpen, kastelen en kerken; alles is tot in detail nagebouwd zoals het 600 jaar geleden was. Met behulp van historici en deskundigen ter plaatse zijn kastelen en andere gebouwen bijna één op één conform de werkelijkheid gedigitaliseerd. Middeleeuws Bohemen is wonderschoon. Niet alleen ‘dode’ en stilstaande objecten, ook de NPC’s laten jezelf in een echtbestaande wereld wanen. Elke personage in de game heeft zijn eigen ritme en tijdsbesteding. Een boerenarbeider bewerkt een akker, monniken leven in hun klooster van gebed naar gebed en een houthakker hakt zijn blokken in klare stukken om vervolgens bij een aankomende regenbui naar binnen te rennen om te schuilen. ’s Avonds vind je diezelfde personen in hun huis of in de taveerne aan een tafel met hun vrienden onder het genot van een beker bier. Warhorse Studios verdient een pluim voor deze wonderschone weergave van de middeleeuwen.

De unique selling point van Kingdom Come: Deliverance is echter niet de beeldschone representatie van middeleeuws Bohemen. Het unieke aspect is de talloze keuzemogelijkheden die je krijgt om je eigen verhaal te maken. Henry begint zijn avontuur nadat zijn eigen familie bruut is vermoord door de troepen van de Hongaarse koning Sigismund. Hiervoor wil hij wraak nemen. Op dit punt begint voor Henry een nieuw leven en deze is geheel naar eigen wens in te vullen door de speler.

De quests die op je pad komen zijn altijd op verschillende manieren te voltooien. Je wordt niet aan een lijntje gehouden zoals in bijna elke RPG waarin je van A naar B wordt gestuurd. Je wordt constant getriggerd zelf een uitkomst te vinden. Moet je een vijandelijk kamp binnendringen dan is het aan jou om uit te vinden hoe je dat gaat doen. Ga je voor de hardhandige weg, probeer je jezelf op slinks wijze naar binnen te praten of wacht je tot de nacht valt om sluipend binnen te komen? Elke manier vereist bepaalde skills waarin je elk afzonderlijk beter kunt worden. Zo kun je met een hoge speech-vaardigheid jezelf makkelijker onschuldig praten in het geval je jezelf in benarde situaties werkt bij bijvoorbeeld een wachter. Wil je veel verschillende potions maken en gebruiken, dan moet je de alchemy skill trainen. Door deze vaardigheden veel te beoefenen word je er vanzelf beter in. Je bent dus niet afhankelijk van een vooraf ingestelde klasse of vaardigheidspunten die je kunt verdelen, maar je traint datgene waarvan jij wilt dat je specialiteiten worden.

Wat bij het middeleeuws leven niet mag ontbreken is het vechten met wapentuig als zwaarden, knotsen en pijl en boog. Aan het vechtmechanisme is extra veel aandacht besteed. Je buttonbasht jezelf niet van overwinning naar overwinning, maar je zult zorgvuldig met je energie om moeten gaan. Je verslaat niet zomaar in je eentje drie vijandelijke soldaten. Van grote invloed hierbij is de kleding en het harnas dat je draagt. Ook hier staat realisme hoog in het vaandel: je personage draagt maar liefst 16(!) verschillende soorten kledingstukken. Van onderhemden, tot maliënkolders en van handschoenen tot helmen. Draag je een zwaar harnas dan beweeg je langzamer. Draag je een helm met vizier dan is je hoofd beter beschermd, maar is je gezichtsveld beperkter. Kies je voor een leren of stoffen bekleding dan val je minder op bij de vijand, beweeg je soepeler in gevechten, maar kan één rake zwaardsteek fataal zijn.

Zijn er dan helemaal geen negatieve kanttekeningen te plaatsen bij deze game? Jawel. Kingdom Come: Deliverance is geen triple A game. Dat wil zeggen: het budget voor deze game is minder dan bij bijvoorbeeld voor Skyrim. Zo is de voice-acting in de cutscenes niet altijd van een hoog niveau, evenals de animaties van de personages. Daarnaast komen de zwaardgevechten soms traag en lomp over. Zo komt het af en toe voor dat een vijandelijke soldaat als een houten klaas met zijn zwaard hoog in de lucht houdend op je af komt rennen. Niet erg realistisch. De ontwikkelaar heeft zijn best gedaan de realiteit voorop te stellen, maar moest natuurlijk hier en daar wat toegeven om het gameplezier niet aan te tasten. Het is en blijft een videogame. De day one-patch is echter in ontwikkeling, dus wie weet wat er nog verbeterd gaat worden.

Voorlopige conclusie

Het moge duidelijk zijn: dichterbij de middeleeuwen ga je in de huidige generatie roleplaying games niet komen. Dat, in combinatie met de talloze keuzemogelijkheden van je karakter en het verhaal dat volledig naar eigen wens is in te vullen, zorgt ervoor dat deze game waarschijnlijk niet na één playthrough in de kast gaat belanden.

Kingdom Come: Deliverance verschijnt 13 februari.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties