Tijdens het State of Unreal-evenement van 2025 heeft CD Projekt Red de eerste uitgebreide tech-demo laten zien van The Witcher 4, draaiend op een standaard PlayStation 5. De demo zet direct de toon met indrukwekkende graphics, realistische wereldontwerpen en innovatieve technologieën zoals nanite foliage, wat zorgt voor ongekend realistische natuurlijke omgevingen.
Belangrijk om te weten is dat de techdemo geen reflectie is van de gameplay in The Witcher 4. Dit is door de ontwikkelaar zelf naar buiten gebracht. Het is echt een showcase van wat Unreal 5.6 kan en wat er aan nieuwe technologieën mogelijk is. Je kan wel verwachten dat deze technologieën worden getoond in The Witcher 4, maar dat staat los van de gameplay.
De presentatie begon met een filmische scene waarin een koets werd aangevallen door een vliegend wezen, waarna de demo naadloos overging in daadwerkelijke gameplay. Hier zien we hoe Ciri de resten van de aanval onderzoekt. De visuele kwaliteit is onmiddellijk indrukwekkend en doet vermoeden dat we hier eindelijk te maken hebben met een écht next-gen spel, naast het langverwachte Grand Theft Auto 6 (hoewel GTA6 een hele andere wereld is en volgens mij ook nog wel indrukwekkender dan The Witcher 4 gezien GTA volgend jaar al uit komt).
Kelpie motion technology 5.6
Een opvallend detail is Ciri’s nieuwe paard, Kelpie, een prachtig zwart ros voorzien van een bijpassend rood zadel, perfect afgestemd op haar rood-zwarte outfit. Tijdens het rijden zijn de verbeteringen in de physics engine duidelijk zichtbaar. Elke spier van Kelpie beweegt realistisch mee terwijl ze galoppeert, wat zorgt voor een overtuigende ervaring.
De camera zoomt vervolgens uit om het spectaculaire landschap te tonen. Met behulp van de nieuwste versie van Unreal Engine (5.6) en de techniek nanite foliage. Daardoor worden bomen, gras en planten weergegeven met een ongekende dichtheid en detailniveau, gecombineerd met een bijna eindeloze zichtafstand. Dat komt omdat er een combinatie wordt gemaakt met voxel technieken. Het wordt scherper of juist niet naarmate de camera in- of uitzoomt.
Scripted dynamiek
Als Ciri aankomt bij een levendig havenstadje valt direct op hoe interactief de wereld is. Terwijl een groep bewoners vermaakt wordt door een optredende beer, manoeuvreert Ciri door de drukke markt. Ze botst daarbij tegen een man met een kist appels, die prompt enkele vruchten laat vallen (zag er echt super scripted uit). Kleine interacties zoals het soepel geven van een munt aan een bedelaar vergroten het gevoel van realisme en betrokkenheid.
Laat je alleen niet gek maken hiermee, want dit is een techdemo. Het wordt allemaal heel mooi gepresenteerd qua dynamiek maar het voelde heel erg kunstmatig. Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid mensen op het plein, maar de dynamiek van npc’s mag vloeiender en vooral natuurlijker in plaats van deze scripted handelingen voor de techdemo.
Hoewel een releasedatum nog ontbreekt, bevestigt CD Projekt Red dat dit deel het begin vormt van een nieuwe trilogie. Naast The Witcher 4 werkt de ontwikkelaar ook aan een volledige remake van de originele game uit 2007. Daarnaast maakt men ook een multiplayer-titel onder de codenaam Sirius. Ik hoop nog steeds dat de remake van deel 1 eerder komt dan The Witcher 4.