Lionhead Studios, de ontwikkelaar van onder andere Fable, is failliet gegaan en nu gesloten. Maar blijkbaar stonden er genoeg kopers in de rij, dus de vraag is: waarom is Lionhead Studios dan alsnog gesloten?

Blijkbaar zijn er meerdere bronnen van Kotaku UK die bevestigen dat er genoeg potentiële kopers waren voor de geliefde Lionhead Studios tijdens de ‘consultation period’ (periode waar een bedrijf nieuwe opties moet vinden voordat het sluit, zo is de wetgeving in Engeland). Er zijn best wat grote namen (uitgeverijen) uit de game industrie die geïnteresseerd waren in de koop van Lionhead Studios. Welke uitgeverijen dit zijn, is helaas onbekend. Maar waarom is er dan niks gekocht? Het schijnt dat Microsoft dat voorkwam omdat anders de rechten van de Fable franchise op de vrije markt zouden komen. Dus Fable had dan ook naar de PS4 of Nintendo kunnen gaan.

fable

Dat wetende, hebben meerdere investeerders hun biedingen weer ingetrokken, want een Lionhead Studios zonder franchises is niet heel veel waard. Al hadden ze Lionhead Studios wel gekocht, dan had de investeerder een ‘licensing agreement’ met Microsoft moeten afsluiten en daar heeft men geen zin in (vooral als je geld wilt verdienen met de bestaande franchises). Het is natuurlijk niet geheel raar dat de kopers dan weer verder kijken en dit gebeurt vaker in de industrie. Toch is het jammer dat Lionhead Studios geen doorstart heeft kunnen maken. Microsoft had de sluiting kunnen voorkomen, maar ik snap het ook dat dit bedrijf niet zo maar één van hun grootste franchises op de markt gooit tegen elk aannemelijk bod.

Wat vinden jullie, had Microsoft gewoon Fable moeten laten gaan zodat de werknemers door konden werken? Laat het weten in de comments.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties