Nooit had ik durven dromen dat ik deze titel ooit zou schrijven, maar ergens ben ik heel blij dat ik het wel doe. Ik geef je zes redenen waarom je Fallout 76 na al die tijd weer kunt opstarten!

Voordat we de zes redenen in duiken wil ik eerst even de context van Fallout 76 schetsen. Toen de game op 23 oktober 2018 uit kwam, was het een regelrecht misbaksel die ik destijds een 3 heb gegeven. Met pijn in mijn hart heb ik een Fallout game de grond in getrapt. Dat was niet zonder reden. De game had eindeloos veel problemen, maar het ergste was nog wel dat er geen ziel in zat. De wereld voelde leeg. Er was een decor, maar er gebeurde niks. Alsof je nu in deze corona tijd door een lege Efteling loopt, je voelt de sfeer niet. Geen muziek, geen mensen, de attracties staan niet aan, je kan nergens een praatje maken en je loopt in je eentje door een gigantisch park. Dat was Fallout 76… een lege Efteling. Daarna leek het met de game steeds slechter te gaan doordat hoge pieven bij Bethesda (de ontwikkelaar) ineens rare keuzes gingen maken zoals Fallout 1st, wat nu nog steeds een vreemde eend in de bijt is. Je hebt dan de Efteling zonder bezoekers en dan ga je aan de kassa tickets verkopen waar je speciaal voor 100 euro een dag lang in een lege Efteling mag lopen… terwijl die al leeg is.

Goed, genoeg gezeur. Fallout 76 was bagger maar heeft nu een update gehad waarbij de game compleet opnieuw is opgebouwd. De ontwikkelaar is naar de tekentafel gegaan en dacht: ”Dit werkt niet, we gaan het anders doen” en daar heb ik respect voor. Hadden ze een andere keuze? Niet echt. Ja, misschien de game voor altijd laten branden. De ontwikkelaar is er met hele team vol voor gegaan en ik geef je nu 6 punten waar het team dus met vlag en wimpel voor is geslaagd.

6. Er zijn eindelijk NPC’s

De eerste reden is waarschijnlijk gelijk de belangrijkste reden dat deze update voor Fallout 76 zo goed uitpakt. Er zijn eindelijk NPC’s. Computer gestuurde personen in de wereld waar je mee kunt praten en waar je het gevoel hebt dat er interactie met de wereld is. Het is een soort basisbehoefte van een online wereld. Zonder NPC’s is er geen gevoel. Deze NPC’s zijn gelukkig voorzien van hun eigen voice-acting en soms grappige dialogen. Je kunt als vanouds kiezen wat je zegt en dat zorgt vaak voor leuke spontane interacties. Soms kan een gesprek lang zijn en dan zit er nog wat voor je in (zoals een wapen), maar als je de asociale zak uithangt dan is het snel klaar en krijg je niks. De NPC’s zorgen voor leven in de brouwerij en geven je het gevoel van een levende wereld. Jammer dat dit niet vanaf het begin er in zat.

5. Speel het nieuwe verhaal

In het begin van Fallout 76 was er amper een verhaal. Je moest tapejes beluisteren en zo baande je jezelf een weg in de wereld. Maar het voelde allerminst als een avontuur aan. Waar deed je het voor? Waarom energie steken in iets wat het niet waard is om je tijd in te steken? Dat is in deze update heel anders. De complete storyline is vernieuwd. Het is daarom ook raadzaam om een nieuw personage aan te maken zodat je van begin af aan het verhaal mee krijgt. Een deel van het oude verhaal met de Overseer staat nog, maar dat is nu meer een achtergrondverhaaltje geworden. De quests krijg je nu vrijwel direct van NPC’s die dicht bij Vault 76 hun business hebben opgezet. Van de ene quest val je zo in de andere. Gaandeweg kom je ook personages of objecten tegen die jou voorzien van quests. Het voelt veel beter om een quest te doen voor een persoon die tegen je praat dan een quest via een cassettebandje. Is het nu een hoogstaand verhaal in Fallout 76? Nee, dat niet. Maar de quests en het overkoepelende verhaal zijn wel genoeg om de wereld lading te geven en zorgen ook voor zeker 25+ uren gameplay.

Daar komt ook nog bij dat jouw ervaring anders kan zijn dan de mijne. Waar ik menig persoon doodschiet die in mijn weg staat, kan de ander een probleem diplomatiek oplossen door in gesprek te gaan. Er zijn dus meerdere manieren om een quest te voltooien.

4. Verkennen is weer leuk geworden

De wereld van Fallout 76 is levendiger geworden. Hierdoor is het ook leuker om er op uit te trekken en te kijken waar je tegenaan loopt. Dit was in de eerdere Fallout games al een leuk aspect en dat is met Fallout 76 niet anders. Het landschap van West-Virginia was al mooi vorm gegeven, maar door de bestaande NPC’s en mini-verhaaltjes kan het leuk zijn om van je huidige pad af te wijken en te ontdekken wat er achter de heuvel te vinden is. Je kan in een nieuwe quest verwikkeld raken of gewoon op een schat stuiten. De game zit vol met ”Event-quests” die regionaal zijn. Die events waren er al, maar zijn nu logischer. Ze zijn niet altijd even interessant, maar ze kunnen leuke loot opleveren en zorgen uiteraard voor lekkere experience points.

3. Nieuwe muziek op de achtergrond

De radio is altijd wel een tof pluspunt geweest van de Fallout franchise. Dat was in Fallout 76 niet anders, ware het niet dat de playlist van Fallout 4 bijna compleet was gekopieerd naar de nieuwe game. Nu zijn er met deze update meer liedjes bijgevoegd maar nog veel belangrijker… er is eindelijk goede passende achtergrondmuziek. Eindelijk mooie tonen die bij de omgevingen van West-Virginia horen. Het draagt ontzettend veel bij aan de sfeer van de wereld. Er was eerst ook wel achtergrondmuziek, maar niet memorabel. Nu is het echt memorabel!

2. Kleine grafische upgrade

Fallout 76 ziet er nog steeds verouderd uit. Met name door het gebruik van de oude engine van Fallout 4 is het soms nog awkward om naar de animaties te kijken. Toch is er het één en ander verbeterd in de game. Landschappen zien er mooier uit en technisch loopt de game beter. Nog niet perfect, zeker niet als je kijkt naar de framerate op sommige stukken, maar de graphics hebben wel een upgrade gehad. Denk bijvoorbeeld aan scherpere textures, vollere landschappen (meer objecten, meer gras, meer puin etc.) en betere lichtinval hier en daar.

1. Leven in de brouwerij

Ik heb het al vermeld, maar doordat de game nu ouder is en al enkele updates heeft gekregen, zit er nu meer leven in de brouwerij. De wereld zelf leeft meer, maar er zijn ook meer spelers aanwezig. Deze spelers zijn echter wel overbodig. Je kan de game wat dat betreft makkelijk solo doen. Wanneer je merkt dat er ook andere spelers zijn, is als je hun C.A.M.P. ergens in de middle of nowhere ziet staan en dat levert toch wel echt indrukwekkende beelden op zo nu en dan. Sommige spelers hebben er echt al heel veel uren in zitten. Zo kwam ik gisteren een C.A.M.P. tegen waar de speler zijn eigen winkel had gebouwd. Je kon daar via machines allerlei items kopen die hij er in had gegooid. Items die je niet zomaar even tegenkomt en handig zijn om te hebben. Doordat er meer leven in de brouwerij is, ben je zelf ook meer geneigd om een mooie C.A.M.P. neer te zetten dat werkt tot nu toe wel lekker. Het bouwen is overzichtelijk en je kan mooie dingen neerzetten binnen een kwartier. Tijdens het questen kom je vanzelf ”Plans” tegen, blauwdrukken voor speciale bouwsels in je eigen C.A.M.P.. Stiekem toch wel leuk.

Yup, dit is gemaakt door een speler!
Met aan de achterkant een mooie winkel door middel van verkoopmachines

Dat waren ze! De zes redenen die er voor mij voor zorgden dat ik Fallout 76 nu zelfs aanraad bij anderen. Als je de game al hebt, dan hoef je alleen maar de DLC te downloaden (kost niks extra, gelukkig). Vind je het alsnog niks? Dan gooi je ‘m weer aan de kant. Bethesda heeft wat mij betreft een dappere comeback gemaakt met deze titel. Is het nu gelijk een topgame? Nee. Er zijn nog dingen die niet kloppen en het is nog steeds een singleplayer game in een multiplayer omgeving. Maar de Fallout magie is in ieder geval terug! Dat is genoeg om deze game weer een kans te geven.

Dat ben ik, op de gitaar. Mederedacteur Rik staat vrij onheilspellend achter mij en oud redacteur Domingo.
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties