Het is niet zo erg lastig om een slechte game te maken. Maar een topgame aflossen met een teleurstellende opvolger is een sport op zich. Toch lijkt de ene ontwikkelaar er nog beter in te zijn dan de ander.

Een vervolg op een goede game zou vanzelfsprekend een nog betere game moeten worden. De producenten hebben kunnen leren van hun fouten en konden luisteren naar de spelers. Helaas doen ze dit niet altijd en krijg je zo nu en dan nog wel eens een vervolg dat gewoon kut is.

Zie hier mijn top 3 slechtste sequels.

3. Assassin’s Creed Unity

Laten we maar beginnen met een game uit mijn favoriete reeks van games. Assassin’s Creed is namelijk het ultieme voorbeeld van alles wat ik in een game wil. Sluipen, moorden, een niet-moderne setting en een interessant verhaal. Ik heb dan ook van (bijna) elke game uit deze serie onwijs genoten en kan alweer niet wachten op het volgende deel.

Helaas ging dit 2 jaar geleden niet zo goed bij Ubisoft. Tuurlijk maak je wel eens een foutje, dat doet iedereen. Maar wat was dit een teleurstelling zeg. Alles zat goed in elkaar. Vertrouwde gameplay, prachtige setting in Parijs en een heerlijk verhaal vol met wraak. Helaas werd de game geteisterd door technische foutjes en mankementen. Hoofden zweefden rond zonder romp, je bleef vastzitten in allerlei voorwerpen en je verdween zo nu en dan nog wel eens onder het speelgebied. In bepaalde mate is hier nog wel mee om te gaan maar bij Unity waren deze mankementen overheersend en dit heeft er voor mij voor gezorgd dat ik de game nooit heb uitgespeeld :-(.

2. Batman: Arkham Knight

Wat waren Arkham Asylum en Arkham City heerlijke games zeg. Een prachtig gedetailleerde stad die geteisterd wordt door de bekende rivalen van Batman. Leuke puzzels, toffe gadgets en een heerlijk soepel vechtsysteem. Wat heb ik genoten van de eerste twee games zeg!

Zoals je al kunt raden was dit gevoel bij deel drie niet zo aanwezig. De game was leuk hoor, absoluut. Alleen het voelde alsof ze er bij Rocksteady niet zoveel zin meer in hadden. De gadgets waren weinig vernieuwend en de stad was een saaie dooie boel. Waarin de vorige delen je onwijs wisten mee te sleuren in de omgeving en je uitdaagden om gebruik te maken van die omgeving deed het laatste deel dat helaas niet. Daarnaast vond ik de Batmobile nou niet echt een fantastische toevoeging en hadden ze de tijd die ze daaraan besteed hebben beter kunnen besteden aan wat toffe nieuwe gadgets of een coole locatie.

1. Battlefield: Hardline

Bij Battlefield denk ik aan grote landschappen, tanks, een arsenaal aan wapens en continuneerstortende helikopters en straaljagers. Toen ik hoorde dat er een soort politiegame zou komen in de Battlefield-reeks sloeg mijn hart een stukje sneller. Halverwege de game was mijn hart inmiddels gestopt met kloppen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vond het een vette game met een redelijk interessant verhaal en coole gameplay. Maar het was gewoon totaal geen Battlefield. Battlefield draait om grootschalige online slagvelden waarbij de ledematen je om de oren vliegen. Deze games staat dan ook bekend als game die volledig draait om de online modus. De verhaalmodus is dus een leuke bijkomstigheid en laat je kennismaken met nieuwe wapens, voertuigen en de nieuwe setting. De online modus van Hardline was leuk en er zaten wat interessante nieuwe afspeellijsten in. Maar nog steeds ben ik er van overtuigd dat de game geen Battlefield had mogen heten. ‘Boefjes Vangen 1’ ofzo…

Boefjes Vangen 1: Rapper Boef en de verdwenen plantjes

Kortom, het waren stuk voor stuk prima games die hun voorganger niet waar konden maken en dus voor mij een teleurstelling waren. Wat is jouw meest teleurstellende vervolg?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties