In de aanloop naar Forza Horizon 5 heb ik onze review van deel 4 nog eens doorgenomen. En wat schetst mijn verbazing? Onze Jeffrey vraagt zich af “wat Playground nog beter had kunnen doen”. 

Dat heb ik voor het gemak geheel uit verband getrokken, maar toch. Bij het pennen van de review noem je de belangrijkste plus- en minpunten, maar na honderden uren gaan bepaalde ontwerpkeuzes of hiaten je echt opvallen en irriteren. De mijne heb ik in dit stuk verzameld. Om de serie en het nieuwste deel te vieren. Nieuwe spelconcepten en mechanieken bedenken, dat laat ik wel aan Playground over. 

Ideeën neerpennen over kleine verbeteringen die een al hele goede game nog beter zouden maken, dat lukt me wel. Lekker een potje zeuren. Ik ben benieuwd of jullie mijn punten herkennen, wat mogelijk aangepakt wordt in Forza Horizon 5 en welke wensen jullie zelf misschien nog hebben. Playground heeft inmiddels zo’n 40 updates uitgebracht voor FH4. Iets meer dan 1 update per maand sinds de release van de game begin oktober 2018. 

Op nieuwe voertuigen hoeven we al een paar maanden niet meer te rekenen, daar hebben we me er een berg van gehad! Via deze updates zijn er toch leuke toevoegingen gedaan. Of denk aan de vele fixes, zoals die in Update 26. Hoe frustrerend was het als je van de baan schoot en aan de rol raakte. Daar leek dan geen einde aan te komen. Dat is met nummer 26 aangepakt.

Er zijn ook punten die tot op heden niet zijn aangepakt. Onderstaand vind je mijn grootste irritatiepunten in Forza Horizon 4, die je ook wel kunt lezen als wensen voor deel vijf. Uit liefde voor Horizon.

Racen

  • Forza Horizon 4 laat zich zo lekker spelen op een controller. Een stuur en pedalen en een beetje degelijke force feedback zijn bijzaak voor Playground, is mijn indruk. Ik heb vreselijk veel moeite om een set instellingen te vinden die zowel op tarmac als offroad lekker werkt. Het rijden met een stuur en pedalen voelt mijn inziens niet zo intuïtief aan als het zou moeten zijn.
  • De Forza community komt bij gebrek aan beter vaak op de proppen met hun eigen ‘minigames’. Een circuit met een extra loop die moet dienen als ‘joker lap’, bijvoorbeeld. Er moet toch meer mogelijk zijn, waar is Car Soccer uit Forza Motorsport 4, bijvoorbeeld?
  • Altijd maar weer die A, S1 of S2 races online, daar gaat mijn voorkeur eigenlijk niet naar uit. Je moet zelf een match opzetten om in de (mijn inziens) leukere klassen B, C of D te kunnen racen…
  • De ‘unstuck’ knop doet soms meer kwaad dan goed. In The Eliminator ben ik zeker rond de steengroeve dikwijls in een nog slechtere situatie terecht gekomen, dan waar ik al in zat. Super leuk. En toch blijf ik risico’s nemen door recht door de steengroeve te kruisen.

Audio

  • Het geluid, dat is er de afgelopen delen echt op achteruit gegaan. Nou begrijp ik dat dit mogelijk het gevolg is van het feit dat (een deel van) het geluidsteam is gaan lopen. Er zitten zoveel auto’s in FH4 die dezelfde audiobestanden delen. Ook de kwaliteit is meestal niet je-van-het,  neem de Italiaanse V12… die is mij veel te synthetisch. Met verschillende van de auto’s die via DLC zijn geïntroduceerd is er wel verbetering in gekomen, denk ik. Met Forza Horizon 5 lijkt Playground audio weer echt serieus te nemen.
  • Na honderden uren spelen gaan de radiostations toch wat vervelen, uiteindelijk heb je alle smaken wel gehad. Kom er maar in, Deezer, Spotify en/of Soundcloud.

De interface

  • Dikwijls moet je even wachten tot je volgende Online Adventure van start gaat. Let je even niet op (XBNL Discord skimmen) dan heb je voorafgaande de selectie van je voertuig zomaar gemist waar je überhaupt aan deelneemt. Hebben we het over tarmac of gaan we dwars door de modder? Shit… Op hoop van zegen dan maar.
  • Laat me ook naar boven toe scrollen door de menu’s, om de onderste opties te bereiken, alstublieft.
  • Geef me een optie om vanuit de wereldkaart direct mijn huis in te gaan. Als ik een specifiek huis aanwijs om naar toe te teleporteren, dan is dat in 99% van de gevallen om dat huis binnen te gaan. Waarom kan dat niet en laat je me twee keer naar een laadscherm staren?
  • Laat me mijn menu’s herstructureren. Om tussen de interessante tegels te navigeren moet je nu zo vaak van tabblad wisselen…
  • Ik verberg alle icoontjes op de kaart om alleen mijn huis en de ‘seasonals’ te zien. Start je een kampioenschap, dan wordt de kaart opnieuw geopend met alle mogelijke icoontjes in beeld. Vanuit dit beeld kun je ook niet reizen naar de zojuist tevoorschijn getoverde ronden uit het kampioenschap. Nee, je moet dit scherm eerst sluiten, dan de kaart opnieuw openen om vervolgens verder te kunnen.
  • Op een gegeven moment bezit je zoveel tunes en voertuigen dat je eigenlijk niet goed meer weet wat je er mee kunt. Het zou zo fijn zijn als je labels (tags) aan je voertuigen kunt hangen. Is die sleeper nou een dragster? Welke van m’n twee Corolla’s is ook weer de drifter? Op die labels kun je dan ook filteren of zoeken. Lijkt mij een verademing.

Het veilinghuis

  • Het terugnemen van voertuigen of ophalen van verdiend geld via het veilinghuis wordt je zo ongemakkelijk gemaakt. Zo lastig, dat er wel een idee achter moet zitten. Ik ben er nog niet achter welk idee dat is.
  • Jammer dat je auto’s niet cadeau kan doen aan andere spelers.
  • Over het veilinghuis gesproken, wat zou het fijn zijn te kunnen zien of een auto al gebruikt is. Door middel van de perks kun je nog wel eens goede geldbonussen of zeldzame auto’s vrijspelen. Maar of die perks al gebruikt zijn door dat ‘oude vrouwtje’, dat blijkt pas als je de auto in bezit hebt.

Laat je creativiteit de vrije loop

  • Jammer dat ontwerpen en tunes standaard op slot gezet worden. Het zou fijn zijn voort te kunnen borduren op het werk van anderen, in plaats van dat je vanaf nul moet beginnen. Laat me toch lekker, laat me wat naar smaak aanpassen als ik een ontwerp (of tune) vind waar ik wel wat mee kan. Geef mensen in ieder geval de mogelijkheid: standaard vrij te gebruiken, optioneel op slot zetten.
  • Fijn dat als je een keuze hebt gemaakt voor een tune of ontwerp dat je weer opnieuw aan de zoekopdracht kan beginnen. En waarom moet ik een ontwerp toepassen op mijn wagen (‘kopen’) voordat ik überhaupt goed kan zien hoe hij me bevalt? Of erger: Je hebt een tune gevonden die je wel lijkt te bevallen. Nadat je tienduizenden… kudo’s (?) aan onderdelen hebt neergelegd blijkt dat de tune waar je verder niks aan kunt veranderen samen te gaan met enorm lelijke wielen. Een preview optie zou ook hier heel erg welkom zijn!
  • Om zelf een ontwerp te maken voor een wagen en daar vervolgens mee te pronken, dat is een groot goed. Bij het bestickeren van je auto kom je er echter al snel achter dat je de neus vaak net niet lekker in beeld kunt brengen. Een fotomodus tijdens het ontwerpen zou welkom zijn.
  • Een veelgehoorde wens, maar hoe fijn zou het zijn als je ook de remklauwen zou kunnen voorzien van een kleur. Of om met banden te rijden die ‘overstreched’ op de velg zijn geplaatst. Of om stickers op je ramen te kunnen plakken. Of de punt van je uitlaat aan te kunnen passen.
  • Het zou tof zijn als je een racenummer kunt kiezen, en dat als je een ontwerp download je de mogelijkheid hebt om het racenummer hierin over te nemen. Zo ook je naam en bloedgroep. Dat deze automatisch mee wisselen als de auto van eigenaar wisselt. Voor replica’s wil je de keuze misschien hebben, maar het is misschien een mogelijkheid om een ontwerp dat ‘gelocked’ is toch een beetje te personaliseren.
Dag Engeland… Hallo Mexico!

Tunen: ik laat het liever doen

  • Het verkennen van het portfolio van een artiest of tuner is veel lastiger dan het zou moeten zijn. 
  • Als je een tune download dan is het mogelijk dat de tuner e.e.a. heeft geoptimaliseerd terwijl hij hulpmiddelen aan had staan zoals tractiecontrole. Dan komt de tune meestal niet lekker uit de verf als jij zonder diezelfde hulpmiddelen speelt… Wellicht kun je het de tuner zelf aan laten geven waar de tune voor is geoptimaliseerd? 
  • Tuners voegen optioneel wel tags toe, of proberen via de benaming van de tune te duiden waar hij voor dien. Negen van de tien keer moet je hier naar gissen. Hebben we het hier over topsnelheden? Grip? Laat het de tuners verplicht invullen, is mijn idee. Kans dat die tags juist misbruikt worden, dat begrijp ik dan ook wel weer.
  • Aanvullend daarop zou het fijn zijn te kunnen filteren op aandrijving. All-wheel of achterwielaangedreven? Dat maakt een wezenlijk verschil. Het wordt via icoontjes in de browser wel kenbaar gemaakt, maar je kunt er niet op filteren. Over awd gesproken, daarbij zou het ook fijn zijn de verhouding in de overbrenging in beeld te kunnen brengen voordat je er achter komt dat een of andere clown al het vermogen naar de voorwielen heeft gebracht.
  • Het PI systeem is voor verbetering vatbaar, voorbeeld 1: Kies je voor betere banden in je D klasse? Succes, nu is het een B klasse. Hoogstwaarschijnlijk kom je flink wat vermogen te kort om je hier in te begeven. De meeste wegen in Forza Horizon 4 zijn lang en recht. Je hoeft maar weinig van het gas af. Het is dan ook jammer dat je voor verbeteringen aan de ligging en het rijgedrag meer bestraft wordt in het huidige PI systeem dan voor een bult meer vermogen. 
  • Het PI systeem is voor verbetering vatbaar, voorbeeld 2:RWD/FWD zijn in FH4 al bruikbaarder dan in FH3 het geval was… maar veel goede tunes voor deze configuraties vind je niet. De awd swaps zijn dominant, zeker offroad. En dat is misschien zelf wel logisch, maar waarom is een awd swap zo goedkoop om toe te passen binnen het huidige PI systeem? De winst in tractie en stabiliteit zijn mij een beetje teveel van het goede, je kunt er bijna niet omheen. Misschien is het gedaan om elke auto offroad te laten werken, dat niet zo snel naar een subaru of lancer gegrepen wordt. 
  • Waarom is alleen de aero uit de koker van Playground zelf aanpasbaar? Ik zie de inbusboutjes zitten, verdorie.

Niet voor verbetering vatbaar? Ik dacht het niet. Ben je het eens met mijn punten? Zie jij het wellicht anders? En wat zijn jouw wensen bij het neerstrijken van het Horizon Festival in Mexico?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments