Streamingdiensten lijken anno 2019 het verlengstuk van het schoolplein voor de jeugd, en de digitale kroeg voor de 18-plussers. Een mooie plek om samen te komen en van games, streams en streamers te genieten én eindeloos te discussiëren over het beste platform om deze op te spelen (Xbox, einde discussie!).

Gaming is steeds vaker iets dat je samen online beleeft. De era van de LAN-party’s en vrijdagavond couch co-op sessies lijkt een eenzame dood gestorven. Met nog een laatste stuiptrekking in 2018 in de vorm van A Way Out (het voelt ongemakkelijk, maar bij deze: thanks EA!). Een passende titel om het definitieve einde van een tijdperk te markeren. Maar goed, de mens is van nature een sociaal wezen (over het asociale aspect later meer) en games worden graag samen gespeeld. En voilà, toen de infrastructuur eenmaal gelegd was, een stabiele internetverbinding een feit, was daar de online multiplayer: een aantrekkelijke opvolger, die je ex makkelijk doet vergeten. Want zo gezellig was dat samen op de bank in split-screen gamen nou ook weer niet.


Om toch het couch co-op en LAN gevoel te simuleren worden je online ervaringen zo aangenaam en makkelijk mogelijk gemaakt; mensen waar je games mee speelt met 1-druk-op-de-knop als vrienden toevoegen aan je account, in-game party’s hosten of joinen, Xbox Live party’s opzetten, in-game berichten sturen, samen met anderen streams bekijken, en ga zo maar door. Het enige dat je zelf nog moet doen is jezelf installeren in je comfi gamestoel en je biertje klaar te zetten voordat je online gaat.

Net als op ieder schoolplein en in iedere kroeg leveren ook online interacties memorabele momenten op. En net als op ieder schoolplein en in iedere kroeg zijn er online raddraaiers die je game ervaring kunnen verpesten. Mensen die een game omgeving toxisch maken met hun respectloze gedrag. Schelden door de headsets, intimiderende berichtjes sturen in de chat, vrouwelijke spelers beledigen, streamers en hun community leden uitdagen. Het aantal keren dat er over mijn lieve moeder allemaal onzedelijke verwensingen werden gemaakt is niet op twee handen te tellen. Wat wel op twee handen te tellen is, zijn de twee vingers die ik naar hen toe opsteek die mijn en andermans game ervaring telkens verstoren met hun toxisch gedrag. En afgelopen week las ik hier op het blogforum van Mixer dat ik niet de enige ben.

Streamingdiensten

Toxisch gedrag in streams is de ontwikkelaars van Microsofts streamingdienst Mixer een doorn in het oog. Zij willen een dienst bieden waar eenieder zich thuis kan voelen en kan genieten van videogames. Zij zien echter in hun streams dat Cyberpesten een groeiend probleem is. Cyberpesten is er in verschillende vormen en varianten, vindt plaats over verschillende (social media) platformen en kan een flinke impact hebben op betrokkenen. Online platformen als Mixer worstelen dan ook met pestgedrag in hun communities.

De UnAwareness Movement

Om meer grip te krijgen op cyberpesten heeft Mixer daarom deze week een aantal maatregelen genomen. In de eerste plaats zijn zij een samenwerking aangegaan met een anti-cyberpesten organisatie, The Cybersmile Foundation, en hebben zij samen de UnAwareness Movement gelanceerd. Met dit initiatief willen zij aandacht genereren voor de impact en de gevolgen die cyberpesten kan hebben op betrokkenen, op de game beleving van gamers en willen zij initiatieven gaan uitzetten om positief onlinegedrag te gaan belonen.

Microsofts streamingdienst Mixer start de UnAwareness Movement

Verder heeft Mixer in hun dienst een aantal aanpassingen doorgevoerd die het makkelijker moeten maken om cyberpesten te voorkomen of tijdig te signaleren. Zo gaat er een ‘Viewer-to-Viewer Chat Mute’ functie toegevoegd worden. Deze stelt de kijker of streamer in staat om andere gebruikers op mute te zetten. Ook gaat Mixer aanpassingen doorvoeren op de CATbot. De CATbot is Mixer’s automatische chat moderator die sensitiever moet worden in het herkennen van toxisch gedrag.

In de maand april zullen er speciale features toegevoegd worden in de chat-functie van Mixer om je steun te betuigen aan het initiatief en de awareness voor cyberpesten te vergroten. Wat mij betreft mooie stappen die in lijn zijn met enkele andere initiatieven, zoals recent de permanente bans die gegeven zijn aan Fallout 76 spelers die homofobische uitspraken de ether in slingerde, of de bans in Rainbow Six Siege voor spelers met aanhoudend toxisch gedrag. It takes a community to raise a gamer. Wat mij betreft volgen met rasse schreden andere diensten en platformen het voorbeeld van Mixer, Bethesda en Ubisoft.

Wat vind jij van het initiatief van Mixer? Denk jij dat hiermee een goede stap gezet wordt om toxisch gedrag in game communities te weren? Wat zijn dingen die jouw online ervaringen beïnvloeden, in positieve en negatieve zin? Laat het ons weten in de comments!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties